Re: Volautomatische espresso/cappuccino ja of nee?

13
Ik denk dat iemand die serieus met een volautomaat bezig is, verschillende bonen en malingen probeert en daarnaast zijn machine goed verzorgd en schoonhoudt zeker wel een goede espresso en dito cappuccino kan maken. Je zult er geen prijzen mee winnen maar het resultaat kan toch best goed zijn.

Onlangs voor een klant van ons een Solis machine geinstalleerd. Wanneer je daar wat tijd in steekt om te ontdekken hoe je alles instelt, dan krijg je daar zeker goede koffie uit. Als je je daarnaast ook nog eens verdiept in het type boon dat je gebruikt, dan zit je geramd.

Ik heb zelf op dit moment een La Pavoni Professional en een oude QuickMill maar neig toch (voor mijn kantoor-aan-huis) naar een Jura automaat. Lekker makkelijk en geen geklieder...

Ik denk dat met name de arbeidsintensiviteit en het gedoe van een "echte" espressomachine voor veel mensen de aanleiding is om te kiezen voor een volautomaat of Nespresso.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

14
Het ligt inderdaad een de situatie. Op kantoor is een halfautomaat onmogelijk als je niet iemand hebt die er goed mee kan omgaan.
Echte espresso met echte crema gaat niet uit een volautomaat. Het is altijd meer schuim dan echte crema. Ik heb een vroeger een volautomaat gehad en mijn ouders hebben er eentje maar het is geen vergelijk met een halfautomaat. Het smaakt redelijk maar dat is het dan ook en dan nog alleen als de machine schoon is wat veel mensen ook vergeten. De omstandighden zijn ook niet ideaal. De molen is bijna altijd een heel simpel kegelmaalwerkje zoals een Solis Scala. De zetgroep is van plastic. Het water wordt verwarmd door een simpel thermoblockje. Zet daar eens een goede mazzer een zware zetgroep tegenover en iedereen snapt dat het niet gaat.
Ik ben overigens zeker geen fan van Jura. Veel mensen kopen zo'n ding voor de naam en het design maar in de praktijk moet ie regelmatig weg voor onderhoud omdat je de zetgroep er niet uit kan halen. Je kan deze alleen reinigen met pillen. Machines van Delonghi en Saeco hebben een zetgroep die je onder de kraan kan schoonspoelen waardoor je minder kans hebt dat de machine een dure servicebeurt nodig heeft. Lijkt mij een groot voordeel.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

15
Ik heb (alleen) een volautomaat en kan dus niet zo goed vergelijken, maar ben tevreden met de espresso's die hij mij voorschoteld. Het betreft een Bosch B30 zoals ik in mijn introductie ook vermeld heb. Bij mijn weten wordt de hele bosch/siemens en ook Jura lijn geproduceerd door Eugster/frismag en zijn de binnenwerken in grote lijnen hetzelfde.

Het binnenwerk is makkelijk te verwijderen (mag niet van Bosch en staat niet vermeld in de handleiding hoe) en zodoende goed te reinigen. Ook heeft het apparaat reinigingsprogramma's mn voor de leidingen en dergelijke.

Er zijn natuurlijk de genoemde technische nadelen, maar volgens mij moeten al deze punten overkoombaar zijn (zou je zelf een volautomaat willen maken?). Die Speedster lijkt in een van die filmpjes (met interview) ook vrijwel automatisch te werken. Daar hoeft alleen een automatische maler en tamper bij en klaar is Kees ( ;) )! :)

In de proefbare liefde, ziel en andere zaligheid geloof ik ook niet zo. Al geeft het jezelf natuurlijk wel een beter gevoel als je zelfgemaakte espresso goed gelukt is.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

16
Machines doen eigenlijk altijd hetzelfde als mensen (daar hebben we ze namelijk voor), maar dan goedkoper, sneller, gelijkmatiger. Fijnzinniger zijn ze echter zelden. Dus op gebieden waar enige fijnzinnigheid en anticipatie belangrijk is, doen mensen het nog niet zo slecht.

Vergelijk het met een dokter. Er zijn al computerprogramma's die diagnoses kunnen kunnen stellen, en die doen dat lang niet slecht. Toch heb ik echt wel liever mijn huisdokter voor me als ik iets heb.

Volgens mij is het met volautomaten en halfautomaten net zo (dan laten we de volledig handmatige machines zelfs even buiten beschouwing). Volautomaten geven een redelijk betrouwbaar, herhaalbaar resultaat, zonder al teveel gedoe en viezigheid. Maar voor de echte fijnzinnigheid, met bijbehorende investering in gedoe, moet je volgens mij bij halfautomaten zijn. Dan is de niet-herhaalbaarheid juist een voordeel omdat je op kleine variaties kunt inspelen, elke dag, elke verschillende koffie, elk kopje opnieuw. En dàn haal je het allerlaatste uit de koffieboon, en is je espresso ongeëvenaard!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Als ik de reacties zo lees, heb ik een déjà vu. Het is net of ik weer voor mijn werk een espresso/koffieapparaat aan het uitzoeken ben. Losse koffie het lekkerste, superautomaat gemakkelijk, etc. Dilemma, dilemma. Toch maar gekozen voor een servingsmachine met dosamatic (quickmill). We zijn er zeer tevreden over en ik hoef niet de koffieprut van andere mensen op te ruimen. :D

Kom op, ik drink koffie voor mijn rust....... (even voorstellen) ;)

Adios Sanne
Leg nou nog een keer uit hoe je dat precies doet.....vervelen

19
rbenus schreef:Maar de kans dat het niet lukt is dus ook groter! :) ;)
Als je er een beetje aandacht en LIEFDE ;) in steekt is de kans dat het veel beter lukt dus ook veel groter!
Het is evenwel geen lotto met halfautomaten hoor: Ik moet zeggen dat ik consistent een véél lekkerder espresso krijg uit mijn halfautomaat dan uit de volautomaat van mijn baas. Dat heeft niets met kans te maken, maar met kunde en aandacht (liefde, zo je wilt).
Als je daarentegen voor gemak gaat: neem vooral een volautomaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder