Ik, als echte beginner met een rancilio Silvia icm een compak K3, heb de tip ontvangen de maalgraad iets groffer te zetten en de portie iets meer om te voorkomen dat er alleen drap in het filter achterblijft na het maken van een kop koffie/espresso...
De boekjes zijn niet heel erg duidelijk; nu zit er een "tuitje" boven fine (met een pijl).. Deze tuit kan ik niet draaien. Nu dacht ik de schroef in het ruitje lost te draaien om zodoende het bovenwerk te kunnen draaien richting groffer.. Dit lukt niet, wat zou betekenen dat de schroef (losser of vaster draaien) de grofheid bepaalt? Of moet ik nog iets met de schroef onder de chromen dop meer links ervan?
Ik hoop dat iemand dezelfde K3 touch heeft en me uit de brand kan helpen?
Re: Maalgraad compak k3
2Los van de rest van het verhaal: ik vind het op zich niet zo'n goede tip. Wat er in het filter achterblijft, is irrelevant: soms smaakt een espresso beter als er water blijft liggen op het filter. Grover malen moet je iig niet alleen maar doen om van die drap af te zijn; let in de eerste plaats op de smaak! Overdoseren (meer in het filter doen dan de 'standaard' 7 gram) wordt overigens wel vaak gedaan en kan de smaak ten goede komen.Nutty75 schreef:Ik, als echte beginner met een rancilio Silvia icm een compak K3, heb de tip ontvangen de maalgraad iets groffer te zetten en de portie iets meer om te voorkomen dat er alleen drap in het filter achterblijft na het maken van een kop koffie/espresso...
Ik heb geen ervaring met een k3. Het is natuurlijk wel handig om te weten hoe je 'm fijner en grover moet zetten, dat is toch wel echt de basis van het baristaschap
3Steef; de tip kwam nav mijn opmerking over drap in het filter icm een slappe bak.. Inderdaad fijn om te weten hoe je de maler groffer/fijner kan instellen, zal dat naarmate ik meer koffie gemaakt heb zelf ondervinden..
Merk zelf dat ik het ontzettend leuk vind het er mee bezig te zijn, dus wanneer ik weet hoe ik het eea kan verstellen kan ik daarmee experimenteren.
Bedankt iig voor je antwoord..
Merk zelf dat ik het ontzettend leuk vind het er mee bezig te zijn, dus wanneer ik weet hoe ik het eea kan verstellen kan ik daarmee experimenteren.
Bedankt iig voor je antwoord..
4Okee, dan is het uiteraard goed om ermee te experimenteren. De opmerking komt meer voort uit de observatie dat veel (voornamelijk beginnende) thuisbarista's zich blind staren op de 'regeltjes': espresso zou moeten doorlopen in 30 seconde bij een druk van 8,5bar door exact 7gram te malen, de puck moet droog zijn en de cremalaag zo dik mogelijk. Beschouw dat als richtlijnen, maar laat je vooral leiden door je eigen smaak. Is 'ie lekkerder bij 35 seconde doorlooptijd? Doe je er 9 gram in? Is je puck een moeras? Prima!
En de tip aller tips: gebruik versgebrande bonen, liefst niet ouder dan een maand. Dát maakt het verschil! Maar wellicht weet je dat al.
En de tip aller tips: gebruik versgebrande bonen, liefst niet ouder dan een maand. Dát maakt het verschil! Maar wellicht weet je dat al.
5Dat van de bonen had ik inderdaad reeds gelezen.
De richtlijnen die je aangeeft; mbt de cremalaag, die heb ik tor nog toe niet.. Alleen maar zwarte "koffie", zonder laagje.. Doorlooptijd is erg kort, in ieder fevl niet de tijden die jij aangeeft.. Wat misschien toch weer duidt op invloeiende koffie in het filter, zeker gezien daar alleen maar drap achterblijft?!
En inderdaad wat je aangeeft.. Zeker in het begin, zoals bij mij, gewoon veel proberen/experimenteren.. Bijhouden wat ik steeds anders doe.. Dmet de tips die ik krijg leer ik daar het meeste van...
De richtlijnen die je aangeeft; mbt de cremalaag, die heb ik tor nog toe niet.. Alleen maar zwarte "koffie", zonder laagje.. Doorlooptijd is erg kort, in ieder fevl niet de tijden die jij aangeeft.. Wat misschien toch weer duidt op invloeiende koffie in het filter, zeker gezien daar alleen maar drap achterblijft?!
En inderdaad wat je aangeeft.. Zeker in het begin, zoals bij mij, gewoon veel proberen/experimenteren.. Bijhouden wat ik steeds anders doe.. Dmet de tips die ik krijg leer ik daar het meeste van...
6De doorlooptijd is kort? Dan zou de maling juist fijner moeten. Met een fijne maling kost het water meer moeite om door de koffie te komen, en dat duurt dus langer. Probeer de 30s eens te halen.
Maar eigenlijk is er zonder goede bonen geen goede espresso te maken. 'Crap in = crap out'.
Op deze link staat een prachtig artikel met alle basis die je eigenlijk moet weten om een goede espresso te maken. Schrik niet van de lengte, het valt wel mee (een aantal pagina's zijn nog even niet relevant).
Maar eigenlijk is er zonder goede bonen geen goede espresso te maken. 'Crap in = crap out'.
Op deze link staat een prachtig artikel met alle basis die je eigenlijk moet weten om een goede espresso te maken. Schrik niet van de lengte, het valt wel mee (een aantal pagina's zijn nog even niet relevant).
7Steef, vergeef me mijn onwetendheid, maar doorlooptijd bij het "dubbelle" filter is rond de 20 seconden.. Tenminste, dat is dan weer afhankelijk van hoe groot de koppen zijn.. Bij een klein espressokopje kom ik niet eens aan de 10 seconden.. Nog fijner malen zal ik eens proberen, dacht niet dat de maler veel fijner ingesteld kon worden dan dat ie al stond.. Maar ga het zeker proberen.. :-/
Misschien ligt hier het "probleem" van de cremalaag ook wel..
Misschien ligt hier het "probleem" van de cremalaag ook wel..
830 seconde gaat om espresso, dus ca 30 ml (weer zo'n richtlijn) per kopje. De maler kan niet fijner als je de maalschijven tegen elkaar aan hoort schuren (schrik niet, kan geen kwaad door de bouw van de platte schijven die erin zitten). Maar de meeste malers kunnen fijn genoeg om de machine te laten 'verstoppen' (er komt gewoon geen koffie meer uit de portafilter, zo fijn is het).
Lees het artikel dat ik stuurde eens, dat zal verhelderend werken. Espresso is waarschijnlijk een hele nieuwe wereld die voor je open gaat (en een verrukkelijke wereld ook).
Lees het artikel dat ik stuurde eens, dat zal verhelderend werken. Espresso is waarschijnlijk een hele nieuwe wereld die voor je open gaat (en een verrukkelijke wereld ook).
9Die tip over grover malen icm meer doseren kwam van mij. Als je drab in je filter overhoudt kan het zijn dat je wat te fijn maalt. Om de grovere maling te compenseren doseer je dan wat meer. Ik ging niet al te diep op de materie in omdat ik antwoordde vanaf mijn mobiele telefoon.
Maar ook ik vraag me nu af het of het in dit geval wel helpt. Als je een te snelle doorloop hebt is grover malen nu niet waar je het eerst aan denkt.
Steef heeft gelijk over dat de cijfers maar richtlijnen zijn en dat je smaak leidend moet zijn. Maar ik heb nog nooit een lekkere espresso gezet die in 15 seconden doorliep. Dan is toch echt de extractie niet optimaal. Probeer het eerst toch ergens tussen -zeg- min. 20 en max. 40 seconden te houden.
Eerlijk gezegd komt het op mij over als oude bonen. Hoe oud zijn de bonen die je gebruikt hebt? Verder zou ik eens nadenken over een nauwkeurig weegschaaltje (tot 0,1 gr. nauwkeurig). Doseren is toch wel behoorlijk belangrijk.
En let er ook op dat je bij het tampen niet meer doet dan noodzakelijk. Vooral niet gaan tikken tegen je portafilter, b.v.
Maar ook ik vraag me nu af het of het in dit geval wel helpt. Als je een te snelle doorloop hebt is grover malen nu niet waar je het eerst aan denkt.
Steef heeft gelijk over dat de cijfers maar richtlijnen zijn en dat je smaak leidend moet zijn. Maar ik heb nog nooit een lekkere espresso gezet die in 15 seconden doorliep. Dan is toch echt de extractie niet optimaal. Probeer het eerst toch ergens tussen -zeg- min. 20 en max. 40 seconden te houden.
Eerlijk gezegd komt het op mij over als oude bonen. Hoe oud zijn de bonen die je gebruikt hebt? Verder zou ik eens nadenken over een nauwkeurig weegschaaltje (tot 0,1 gr. nauwkeurig). Doseren is toch wel behoorlijk belangrijk.
En let er ook op dat je bij het tampen niet meer doet dan noodzakelijk. Vooral niet gaan tikken tegen je portafilter, b.v.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
10Dank voor de tips.. Ben ermee aan de slag geweest! Helaas krijg ik het nog niet voor elkaar een shot te maken van tussen de 20-40 seconden.. Fijn/allerfijnst/grover, harder aanstampen, het maakt allemaal niets uit lijkt het..
Nu heb ik in het aangekaarte artikel gelezen over het extract.. hoe te herkennen wanneer te "blond" (zoals het verteld wordt), te waterig zoals ik het interpreteer.. Dit vind ik nog moeilijk om te beoordelen.. Maar totdat ik zelf denk dat het te waterig wordt zit ik maximaal op 15-20 seconden.. :-/
De cremalaag komt er ook niet op, maar zou te wijten kunnen zijn aan "te oude" bonen? De bonen die ik op dit moment gebruik zijn "Miscela d'Oro - Argento". Bij de Silvia kreeg ik deze, maar hoe oud ze zijn?! (aangezien ze cadeau gedaan worden zouden ze best war aan de oude kant kunnen zijn..?)
Desalniettemin is het vandaag toch aardig gelukt een lekker dubbele espresso te maken en capucino voor de kraamvisite en mijzelf.. Complimenten van de liefhebbers en al zeg ik het zelf, het smaakte erg goed.. Melk opschuimen is nog een vak apart, lukt goed, maar onderin de kan blijft toch nog een behoorlijke hoeveelheid "warme melk" over ipv schuim..
Echter de smaak was erg goed. Zelf geen grote kenner kwa smaak nog, maar een romige, chocoladeachtig smakende toplaag met de nasmaak van koffie..
Dank voor de tips nogmaals.. Na drie dagen lijkt het toch dat er vooruitgang in zit!
Maandag maar eens echte goede en verse bonen ergens op de kop zien te tikken..
(al zal dat weer gevogel opleveren met het instellen van de maler.. Wat dan ook wel weer een uitdaging is..)
Nu heb ik in het aangekaarte artikel gelezen over het extract.. hoe te herkennen wanneer te "blond" (zoals het verteld wordt), te waterig zoals ik het interpreteer.. Dit vind ik nog moeilijk om te beoordelen.. Maar totdat ik zelf denk dat het te waterig wordt zit ik maximaal op 15-20 seconden.. :-/
De cremalaag komt er ook niet op, maar zou te wijten kunnen zijn aan "te oude" bonen? De bonen die ik op dit moment gebruik zijn "Miscela d'Oro - Argento". Bij de Silvia kreeg ik deze, maar hoe oud ze zijn?! (aangezien ze cadeau gedaan worden zouden ze best war aan de oude kant kunnen zijn..?)
Desalniettemin is het vandaag toch aardig gelukt een lekker dubbele espresso te maken en capucino voor de kraamvisite en mijzelf.. Complimenten van de liefhebbers en al zeg ik het zelf, het smaakte erg goed.. Melk opschuimen is nog een vak apart, lukt goed, maar onderin de kan blijft toch nog een behoorlijke hoeveelheid "warme melk" over ipv schuim..
Echter de smaak was erg goed. Zelf geen grote kenner kwa smaak nog, maar een romige, chocoladeachtig smakende toplaag met de nasmaak van koffie..
Dank voor de tips nogmaals.. Na drie dagen lijkt het toch dat er vooruitgang in zit!
Maandag maar eens echte goede en verse bonen ergens op de kop zien te tikken..
(al zal dat weer gevogel opleveren met het instellen van de maler.. Wat dan ook wel weer een uitdaging is..)