Re: Cappuccino zonder de koffie aan te drukken

2
In Italië zie je vaak dat ze met de tamper op de maler het maalsel "even een veeg geven", en toch kan het resultaat dan erg lekker zijn.
Op mijn Gaggia gebruik ik ook een nauwelijks aangedrukte puck, omdat dit nu eenmaal het beste werkt bij mij.
Ik weet niet of er een oorzakelijk verband is tussen die slechte smaak en het niet-tampen. Ik vind wel dat ze in Spanje vaak behoorlijk zwaar gebrande boontjes gebruiken, wie weet licht het ook daar aan?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Hoi Eddie,

Ik kreeg laatst op vakantie ook een verschrikkelijke bak bruin water, in een speciale koffiebar nog wel.
Ze hebben mooie machines incl. molen staan, maar weten gewoon niet hoe het werkt :cry:
Zo'n meisje denkt je een plezier te doen wanneer ze een emmer van 0,5l. helemaal vol laat lopen door een niet-aangedrukt filter.
Op mijn laatste vakantiedag kreeg ik voor het eerst een lekker bakkie bij Cafe Britt in de winkel op de plantage zelf. (Costa Rica)

Soms wil je ze er toch gewoon achter vandaan trekken en het zelf doen, aan de spullen ligt het niet.

Gr. Marco

4
Het tampen wordt zwaar overschat, als de maling niet correct is kan je tampen wat je wilt, het blijft er met een straal doorheen spuiten, als je de maling aanpast naar de omstandigheden zoals luchtvochtigheid en evt de luchtdruk en temperatuur, hoef je echt niet zwaar te tampen, de laatste tijd ben ik ook de draai maar wat met de muis van je hand methode aan het toepassen en dat werkt in combinatie met de LM-VST zeefjes uitstekend.

Bij deze een Macap auto-stamper in de aanbieding ;)
Spironski schreef: Ik vind wel dat ze in Spanje vaak behoorlijk zwaar gebrande boontjes gebruiken, wie weet licht het ook daar aan?
Tja als het zo donker is dan lijken de boontjes altijd te donker. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.