Re: Stillere vibratiepomp?

32
@orrin

De vraagstelling vibratiepompjes heb ik ingevoerd op kaffeenetz.de , een forum van nogal technische koffiegeeks. Heb je bijv. een vraagje over het boutje links in het overdruk ventieltje van je BFC junior HX uit 2002, dan moet je die daar stellen. Krijg je waarschijnlijk 5 antwoorden.
Item krachtige en stille vibratiepompen:
http://www.kaffee-netz.de/reparatur-und ... enium.html
En nu ik even verder kijk, er wordt ook uitgeweid over een membraam-drukregelaar die aan de pomp gemonteerd kan worden. Het is me niet helemaal duidelijk geworden, maar het schijnt de drukgolven wat te nivelleren zodat druk en waterstroom iets constanter worden. Iemand heeft deze regelaar gebruikt ipv. het overdrukventiel. Naar ik begrijp zitten membraam-regelaars nog wel eens in volautomaten. Niet in een WMF of DeLonghi overigens.
Een supersterke pomp is de Fluido Tech. Wijze woorden bezweren echter dat het maar zeer de vraag is of de koffie nou wel beter wordt van al dit geweld.
Er gaat niets boven morgen.

34
OKe, ik heb de proef op de som genomen.
Een kapotte Jura S9 gebruik ik vaak als ´donor´.
En ziedaar; een Invensys CP 3 pomp en een membraam dinges.
Durfde het spul niet in m´n Giotto te bouwen.... stel je voor.
Dan maar in het automaatje. Da´s toch minder erg.
Knip, plak, Ukla 5 ex eruit, schroef, schroef, Invensys erin. Mmmmhh, 65 ipv van 48 Watt, da´s ruim 30% meer. Gok ermaar op dat bij het ontwerp voedingsprint voldoende marge gehouden is.
Test: Reken maar dat ie stil is. Fluisterstil mag ik wel zeggen, met behoud van prestaties qua drukopbouw. Drukloos is ie niet fluisterstil en geeft ook ietsje minder debiet dan de Ukla.
Aanzuigen is ook niet de sterkste kant, je moet de pomp primen.
Een plaatje lukt niet.

35
Ik begin toch hoe langer hoe meer zin te krijgen in zo'n Invensys CP4 pomp (die schijnt nog stiller en krachtiger te zijn dan de CP3).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

36
Dan weet ik niet wat ik in mn B30 heb zitten, of was dat van die link als vervanging voor in je B30? (om stiller te maken ofzoiets?)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

37
oxxo schreef:OKe, ik heb de proef op de som genomen.
Een kapotte Jura S9 gebruik ik vaak als ´donor´.
En ziedaar; een Invensys CP 3 pomp en een membraam dinges.
Durfde het spul niet in m´n Giotto te bouwen.... stel je voor.
Dan maar in het automaatje. Da´s toch minder erg.
Knip, plak, Ukla 5 ex eruit, schroef, schroef, Invensys erin. Mmmmhh, 65 ipv van 48 Watt, da´s ruim 30% meer. Gok ermaar op dat bij het ontwerp voedingsprint voldoende marge gehouden is.
Test: Reken maar dat ie stil is. Fluisterstil mag ik wel zeggen, met behoud van prestaties qua drukopbouw. Drukloos is ie niet fluisterstil en geeft ook ietsje minder debiet dan de Ukla.
Aanzuigen is ook niet de sterkste kant, je moet de pomp primen.
Een plaatje lukt niet.
Mooi...ik had er maar een besteld....gewoon om eens te proberen (en als het bevalt te houden uiteraard).

38
Cp 4 ipv Cp3 ? De ingebouwde CP3 past er maar moeilijk in (groter).
Er moest wel wat geschoven worden in mijn geval.
Misschien is de Cp4 nog groter.
Laat me weten hoe de verbouwplannen lopen.
Wij zijn inmiddels 20 espresso´s verder, moet zeggen dat het me wel bevalt.

39
Ik heb m´n hoofd nu bij andere, meer acute zaken, dus die verbouwplannen liggen nog even op de plank. op de site van Invensys staat er evenwel één plaatje, met daarbij die nummers CP3 en CP4, dus het lijkt alsof ze even groot zijn.
Vraag me wel af of dat membraan nu essentieel is. Ligt het aan de pomp en-of aan het membraan dat de hele zaak stiller wordt? Zou je b.v. ook alleen maar een membraan achter de Ulka kunnen plakken?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder