Mahlkonig Vario - espresso en slow coffee

1
Ik ben nieuw op het forum, heb me elders al 'voorgesteld' en nu in de eindronde om (eindelijk) eens wat ambachtelijker met espresso aan de slag te gaan.

Binnenkort gaat de volautomaat vervangen worden voor een E61 machine en heb dus een maler nodig. Ik hou ook erg van een "slow-coffee" (om maar even de mode term te gebruiken) op z'n tijd: French-press, Aeropress en binnenkort ook maar eens een Hario Syphon setje voor de ultieme slow coffee beleving.

De Mahlkonig Vario komt eigenlijk steeds meer in beeld: Een goede maler voor espresso en handig in gebruik. Maar het meest gegeven en gelezen advies is om niet meer aan je instelling te prutsen als 'ie goed is voor espresso (behalve fijnstellen voor versheid/luchtvochtigheid,etc.) en dus een simpel goedkoop extra molentje te kopen voor als je filterkoffie wil zetten...Soms wordt zelfs zo'n messen modelletje aangeraden :shock:

Nu is dat een lastige voor mij om twee redenen:
1) Op mijn aanrecht is de ruimte erg beperkt en twee molens kan ik daar niet laten staan. Ik ken mezelf ook een beetje en als ik een tweede molentje ergens in een kast zet, gaat 'ie erg weinig gebruikt worden.
2) Ik denk dat de maal kwaliteit ook belangrijk is voor slow coffee: Een French press heeft grove maling nodig, maar als daar veel fijn stof tussen zit krijg je prut in de koffie en een aeropress of syphon filter kan dichtslaan als de maling niet consistent is. Dus ook een goede maler voor slow coffee?!

De Mahlkonig Vario voor espresso heb ik al veel over teruggelezen op het forum en ik ken de voor- en tegens wel ongeveer voor espresso. Lijkt me een prima molentje voor het geld en lekker compact.

Theoretisch kan je 'm met twee simpele schuiven instellen, dus is het simpelweg een kwestie van instelling onthouden of markeren voor espresso/french-press/aeropress/syphon en heen en weer stellen naar behoefte. Dan is het de alles in 1 maler voor mij.

Zijn er forumleden die de Vario ook zo gebruiken of ervaring hebben met het vrij regelmatig over een groter bereik verstellen van de Vario? Is de instelling dan weer (vrijwel) exact gelijk als 'ie weer op een oude stand in de schuiven terug staat?

Ben benieuwd!
One cup at a time

Thuis: Benvenuto B30/Kyocera CM-50 Hario/Bodum Chambord/Aeropress
Werk: Mastrena/Clover/Ditting KR 1403

Re: Mahlkonig Vario - espresso en slow coffee

2
Inmiddels een zeer vergelijkbaar draadje gevonden op "het andere forum" :

http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... onig+vario

De Vario is toch wel de terugkerende suggestie voor espresso en slow coffee, dus denk dat ik die maar eens ga proberen en dan wat testjes doen met terugstellen en consistentie. Zal mijn bevindingen tzt wel posten!

Als er nog tips zijn voor het correct heen en weer stellen hou ik me aanbevolen :)
One cup at a time

Thuis: Benvenuto B30/Kyocera CM-50 Hario/Bodum Chambord/Aeropress
Werk: Mastrena/Clover/Ditting KR 1403

Re: Mahlkonig Vario - espresso en slow coffee

3
Juist dat terugstellen en dan weer de juiste consistentie krijgen was een van de redenen om toch een handmaler (pede) te kopen. Tevens gebruik ik voor de chemex en espresso ook altijd verschillende soorten bonen. Dan is een handmaler naast de Vario voor mij toch wel een uitkomst, aangezien ik dan niet steeds hoeft te wisselen
Bezzera BZ07PM / Mälhkonig Vario / Chemex / Hario Buono

Re: Mahlkonig Vario - espresso en slow coffee

4
Hi Marcel,
Marcel F schreef:Dan is een handmaler naast de Vario voor mij toch wel een uitkomst, aangezien ik dan niet steeds hoeft te wisselen


Daar raak je eigenlijk een punt waar ik nog niet aan gedacht had. Bedankt voor de tip! Ook ik zal verschillende bonen gebruiken voor slow coffees en dan is het natuurlijk prutsen om de hopper telkens leeg te moeten halen...
Ik heb al een handmalertje, maar eerlijk gezegd vind ik het bij mijn Kyocera Hario malertje nog lastig om te verstellen, ook tussen de diverse slow coffee fijnheden. Ook vind ik 'm bij grof voor de french press nog vrij veel prut (dus fijn maalsel) in de koffie hebben.
Maar ik ga daar maar eens mee oefenen en kijken of ik op de stelschroef van de handmaler iets kan doen om instellingen te onthouden!
One cup at a time

Thuis: Benvenuto B30/Kyocera CM-50 Hario/Bodum Chambord/Aeropress
Werk: Mastrena/Clover/Ditting KR 1403

Re: Mahlkonig Vario - espresso en slow coffee

5
Net m'n Mahlkonig Vario ontvangen en voorlopig erg tevreden. Maar ik heb nog geen halfautomaat ernaast, dus nu nog ff alleen voor slow coffee.

Vandaag even gespeeld met de instelling voor een french press. Het is redelijk makkelijk om de gradatie en dosering te programmeren voor een 8 kops op 54 gram en dan maalt ie +/- 2g nauwkeurig, ook maalsel is behoorlijk consistent (veel minder fijn residu in m'n kop koffie dan ik gewend was), smaakt ook prima!

Wel meteen in praktijk geleerd wat het effect van statische lading is: Als ik in het opvangbakje maal plakt zomaar 1g aan de wand en als ik het maalsel in een weegbakje overgiet, vliegen de korrels bijna in een boog langs de rand weg. Zonder opvangbakje en direct in een glazen of papieren bekertje malen is veel beter.

Meer over de maler als ik m'n halfautomaat heb, nog even wachten tot m'n "preferred supplier" terug is van een welverdiende vakantie in mediterraan Europa ;)
One cup at a time

Thuis: Benvenuto B30/Kyocera CM-50 Hario/Bodum Chambord/Aeropress
Werk: Mastrena/Clover/Ditting KR 1403