Re: Volautomaat of niet?

11
Bluecold schreef:Vind je dit teveel werk?

Nu geloof ik dat dit bedoeld was als een soort "worst case", maar ik vind dit extreem veel werk. mijn routine is:
1) portafilter losmaken en uitkloppen: 2 sec
2) maatschep koffie nemen en in de maler doen: 3 sec
3) koffie malen, direct in de portafilter: 10 sec
4) tampen en portafilter in de machine 5 sec
5) koffie! 30 sec.

Da's 20 seconden meer werk dan een volautomaat.

Ik heb een doserless maler (nemox lux) en doe per keer een maatschep koffie in de maler, vind ik makkelijk doseren. Ik denk wel dat iedereen het erover eens is dat per kopje malen een must is.
Nemox lux, FF1 (messing boiler)

12
Spironski schreef: Nu snijdt rbenus wel een punt aan. Als je niet bereid bent om enige aandacht in de bereiding van je koffie te steken, krijg je met een Semi wat vaak in de horeca gebeurt: smerige koffie. Dat ligt dus niet aan de machine, maar aan de onkunde van het personeel.

Afgelopen zaterdag weer meegemaakt: in een koffiespeciaalzaak met een speedster nota bene. Tenzij mijn "mag ik een espresso alstublieft" klinkt als "mag ik een motorolie met gootsteenontstopper alstublieft".

triest

13
En met interesse lees ik ondertussen rustig mee :-)

"Probeer, leer en maak je eigen keuze!"

Daar sluit ik me bij aan. Proberen dus! Zie ook m'n reactie bij de te koop aangeboden spullen :-)

Ik woon in Utrecht. Waar (liefst een beetje in de buurt) zou ik gegarandeerd een goede espresso kunnen krijgen?

14
kuifje schreef: Nu geloof ik dat dit bedoeld was als een soort "worst case", maar ik vind dit extreem veel werk. mijn routine is:
1) portafilter losmaken en uitkloppen: 2 sec
2) maatschep koffie nemen en in de maler doen: 3 sec
3) koffie malen, direct in de portafilter: 10 sec
4) tampen en portafilter in de machine 5 sec
5) koffie! 30 sec.

Da's 20 seconden meer werk dan een volautomaat.

Ik heb een doserless maler (nemox lux) en doe per keer een maatschep koffie in de maler, vind ik makkelijk doseren. Ik denk wel dat iedereen het erover eens is dat per kopje malen een must is.
Het is misschien de standaard die je nastreeft. Als je Lidl bonen gebruikt maakt het namelijk geen ene fuck uit of je filterdrager vies is, of je groephoofd vies is, je dosering +/- 2 gram is, je temperatuur in orde is, etcetera want je koffie is toch niet interessant genoeg om moeite voor te doen.

Ik zou die moeite ook niet nemen voor Lidl bonen.
Voor lekkere bonen van bv. het Koffielab doe ik met het grootste plezier wat extra moeite.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

15
pardon?

Misschien vergis ik me, maar ik geloof dat die toon mij niet bevalt. Maar in feite ben ik het denk ik wel met je eens, het gaat er inderdaad om om welke standaard je zoekt.

Nu zijn dosering en temperatuur toevallig twee zaken die ik wel belangrijk vind, net als per kopje malen. Met mijn maatschep kan ik namelijk in een beweging en op het oog heel nauwkeurig doseren. De gewenste dosering varieert een beetje tussen precies vlak en een klein beetje een kop erop. Zou me verbazen als dat niet op 0,5 g nauwkeurig is. Die maatschep gooi ik in mijn -verder lege- molen, en maal ik tot er niks meer uitkomt. Stevig kloppen op de molen zodat er zo weinig mogelijk achter blijft, et voila.

Temperatuur is ook heel belangrijk, kwestie van espresso apparaat goed voorverwarmen. En gelukkig hoef ik met mijn FF1 niet te "temperatuursurfen".

Wat ik daarmee bereik, met LIDL bonen ja, is 9 van de 10 keer een echt lekker bakje koffie, met soms een uitschieter en heel soms een misser. Als nespresso een redelijk objectief referentiepunt is: nespresso is best een acceptabel bakje koffie, en die van mij is, vind ik, duidelijk beter, voller. Dat is voor mij genoeg, en vrij gemakkelijk te bereiken.

Het kan zeker beter, maar dat vereist een fascinatie en gedrevenheid die ik niet heb, meer geld, en blijkbaar ook meer tijd. Als jij dat wil, prima, ga je gang, en vertel erover op het forum. De discussie steekt regelmatig op of er een soort minimum ambitie nivo geldt op dit forum, maar laat vooral even weten of mijn koffie ambitie ondermaats is, dan ben ik weg even goede vrienden. Ik wou overigens jouw ambitienivo ook absoluut niet belachelijk maken of zo, absoluut niet.

En nu weer even on topic. MartinH80 heeft een vraag en het gaat dus niet om mijn standaard of de jouwe, maar die van hem. Misschien dat zijn standaard meer in de buurt van de mijne ligt (lekker bakje koffie) dan de jouwe (perfectie). Misschien ook niet, prima, maar ik wou hem en ieder ander die dezelfde vraag heeft geruststellen dat je in 20 seconden een duidelijke stap vooruit kunt maken in ieder geval t.o.v. nespresso. Volautomaten heb ik geen ervaring mee, en zit ook best veel verschil tussen denk ik, dat moet Martin dan maar beoordelen. Ik maak ook regelmatig koffie "tussen de bedrijven door", en dan vind ik die tijd absoluut niet hinderlijk, je bent toch toe aan even pauze en het helpt je juist om om te schakelen.

Eigenlijk denk ik dat de doorslag moet geven of je het leuk vindt zo met je koffie bezig te zijn. Want de tijd en het resultaat (er zijn zeker ook goede volautomaten) hoeven geen verschil te maken.
Laatst gewijzigd door kuifje op wo 09 nov 2011, 00:25, 3 keer totaal gewijzigd.

18
Of je schetste een heel simplistisch beeld, of je vergeet essentiele stappen.
Als je een afgepaste hoeveelheid in een molen gooit, dan wil het vaak voorkomen dat er klonten soms wel, soms net niet blijven hangen die voor grote variatie zorgen. Je zegt dat je op je maler klopt, maar zo meldde je het niet in je eerste beschrijving van je routine. Scheelt toch snel een paar seconden.
Ook het schoonhouden van je apparaat vergeet je. Je filterbakje dient schoon en droog te zijn, je groephoofd dient schoon te zijn. Dus op zijn minst een korte flush. Daar wordt het verdeelschermpje ook warm van.

En ik had inderdaad het gevoel dat je mijn routine als belachelijk gecompliceerd wegzetten. Mijn routine is inderdaad redelijk gecompliceerd, maar dat is in mijn optiek alleen de maler die geveegd moet worden. Daar ben ik ook de meeste tijd aan kwijt. Ook is te zien dat mijn dosering in eerste instantie niet goed was waardoor ik wat bij moest malen. Dat kost tijd.

Daarnaast is mijn beeld op koffie kennelijk anders. Ik doe graag 2x die moeite die ik deed voor een heel lekker bakje koffie, dan de helft van de getoonde moeite voor 'beter dan nespresso'.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

19
Ik wil beide zienswijzen in hun waarde laten, maar ik heb wel een opmerking:
Het kan zeker beter, maar dat vereist een fascinatie en gedrevenheid die ik niet heb, meer geld, en blijkbaar ook meer tijd.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Het enige dat je anders hoeft te doen is goede versgebrande bonen te gebruiken, verder niets. Ik durf te wedden dat het eindresultaat beter is. Wellicht heb je dat al eens gedaan, anders zou het de moeite zijn om het eens te proberen.

Ik haal even Carlover aan, net gepost:
Espresso Italiano van Fascino, branddatum 04-11-2011. M'n eerste ervaring met écht verse bonen en ik heb gelijk besloten dat ik niet anders meer wil. Die zak die ik gratis kreeg bij m'n molen, doe ik wel cadeau aan m'n ouders..... :lol:
en:
Poging 1 liep nét iets te hard door, de maling moest echt een flinke klap fijner, maar alsnog was het resultaat verbluffend. Wát een verschil! Vanochtend keurig 30 ml in rond de 25 seconden....helemaal geweldig!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder