15
door kuifje
pardon?
Misschien vergis ik me, maar ik geloof dat die toon mij niet bevalt. Maar in feite ben ik het denk ik wel met je eens, het gaat er inderdaad om om welke standaard je zoekt.
Nu zijn dosering en temperatuur toevallig twee zaken die ik wel belangrijk vind, net als per kopje malen. Met mijn maatschep kan ik namelijk in een beweging en op het oog heel nauwkeurig doseren. De gewenste dosering varieert een beetje tussen precies vlak en een klein beetje een kop erop. Zou me verbazen als dat niet op 0,5 g nauwkeurig is. Die maatschep gooi ik in mijn -verder lege- molen, en maal ik tot er niks meer uitkomt. Stevig kloppen op de molen zodat er zo weinig mogelijk achter blijft, et voila.
Temperatuur is ook heel belangrijk, kwestie van espresso apparaat goed voorverwarmen. En gelukkig hoef ik met mijn FF1 niet te "temperatuursurfen".
Wat ik daarmee bereik, met LIDL bonen ja, is 9 van de 10 keer een echt lekker bakje koffie, met soms een uitschieter en heel soms een misser. Als nespresso een redelijk objectief referentiepunt is: nespresso is best een acceptabel bakje koffie, en die van mij is, vind ik, duidelijk beter, voller. Dat is voor mij genoeg, en vrij gemakkelijk te bereiken.
Het kan zeker beter, maar dat vereist een fascinatie en gedrevenheid die ik niet heb, meer geld, en blijkbaar ook meer tijd. Als jij dat wil, prima, ga je gang, en vertel erover op het forum. De discussie steekt regelmatig op of er een soort minimum ambitie nivo geldt op dit forum, maar laat vooral even weten of mijn koffie ambitie ondermaats is, dan ben ik weg even goede vrienden. Ik wou overigens jouw ambitienivo ook absoluut niet belachelijk maken of zo, absoluut niet.
En nu weer even on topic. MartinH80 heeft een vraag en het gaat dus niet om mijn standaard of de jouwe, maar die van hem. Misschien dat zijn standaard meer in de buurt van de mijne ligt (lekker bakje koffie) dan de jouwe (perfectie). Misschien ook niet, prima, maar ik wou hem en ieder ander die dezelfde vraag heeft geruststellen dat je in 20 seconden een duidelijke stap vooruit kunt maken in ieder geval t.o.v. nespresso. Volautomaten heb ik geen ervaring mee, en zit ook best veel verschil tussen denk ik, dat moet Martin dan maar beoordelen. Ik maak ook regelmatig koffie "tussen de bedrijven door", en dan vind ik die tijd absoluut niet hinderlijk, je bent toch toe aan even pauze en het helpt je juist om om te schakelen.
Eigenlijk denk ik dat de doorslag moet geven of je het leuk vindt zo met je koffie bezig te zijn. Want de tijd en het resultaat (er zijn zeker ook goede volautomaten) hoeven geen verschil te maken.
Laatst gewijzigd door
kuifje op wo 09 nov 2011, 00:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Nemox lux, FF1 (messing boiler)