Cellini+Vario+verse bonen: de herontdekking

1
Sorry voor het openen van een nieuw onderwerp, maar mijn vreugde is as we speak zo groot, dat ik het van de daken moet schreeuwen, en anders toch in ieder geval hier even kwijt moet.

Ik begon als iemand die graag lekkere espresso drinkt, maar net niet de stap kon maken naar daadwerkelijk lekker. Een Bugatti Diva glinsterde op mijn aanrecht en produceerde eerst met gemalen koffie, toen met een handmalertje en later nog eventjes met een Compak K6 (een mega-unit waar ik niet mee om kon gaan) kopjes koffie die ik in mijn naïviteit als 'best wel redelijk' bestempelde.

Maar toen... Via een gelukje kon ik een zo goed als nieuwe Rocket Cellini op de kop tikken en een paar dagen geleden toog ik naar Den Haag (naar Joep van Casabarista) om na een heel erg leuk en fijn uur met proeven en kletsen en uitleg krijgen uiteindelijk met een Mahlkönig Vario onder mijn arm te vertrekken. Vervolgens heb ik gisteren Echt Verse bonen gekocht bij een ontzettend leuke (nieuwe) koffiewinkel in Amsterdam en net, nog geen tien minuten geleden heb ik mijn eerste espresso gemaakt.

Natuurlijk, ik had al eerder iets wat de naam 'espresso' kreeg vervaardigd, maar even serieus: ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven iets gemaakt wat met recht de naam espresso mag dragen. Wat ben ik ongelooflijk tevreden en blij. Het eerste kopje was al zo'n belachelijk geweldige smaakervaring dat ik als een kind door het huis begon te huppelen. En het was nog maar het eerste kopje hè! Er staat voor mijn gevoel nu een wereld op mij te wachten die ik in alle rust mag en zal gaan ontdekken.

Dit moest ik even kwijt. Wat een zalig geluk.

Re: Cellini+Vario+verse bonen: de herontdekking

2
Sorry voor het openen van een nieuw onderwerp...
???

Méér van dit soort berichten willen we! Leuk om te lezen hoor. En nu oppassen dat je niet teveel koffie gaat drinken hè? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Cellini+Vario+verse bonen: de herontdekking

4
proficiat met je set en veel plezier er mee!

in A'dam is veel goede koffie te koop, waar ben je geweest?

en Joep is inderdaad een toffe gast.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Cellini+Vario+verse bonen: de herontdekking

6
Toevallig ben ik daar twee weken geleden geweest, twee enorm enthousiaste eigenaren + veel vakkennis + erg goede koffie = prima tentje! Eigen melange (Afrikaanse origins), lichtere brandingen, elke maand een koffie v/d maand op de tweede maler (oktober was Indonesische Lintung). Espresso, espresso macchiato en ristretto geprobeerd. La Marzocca machine, twee malers die ik niet kende (GoD). Achterin een Super Jolly voor niet-espressovarianten geloof ik. Cappuccino's die ik heb gezien met nette latte art erop. Prijs oké.


(Past misschien beter in een ander subforum)