verkeerd melkkannetje?

1
Ergens anders op het forum heb ik al een euforisch bericht over mijn nieuwe set-up geplaatst (Rocket Cellini + Mahlkönig Vario), hier nog even een vraagje over het melk opschuimen... Ja, inderdaad. Ook ik heb beginnersproblemen.

Mijn melk wordt geen moment iets wat in de buurt komt van het befaamde 'microfoam'. Er zitten te veel luchtbubbels in maar het is ook vooral veel te veel 'gewoon opgewarmde melk'. Een soort warme plas met wat schuimige bubbeltjes dus. Zoals je het in de horeca nog wel eens wilt krijgen...

Ik lees en bekijk van alles erover en heb al een volledig pak melk (om daarna over te gaan op water met een drupje afwasmiddel) verspild en begin me nu af te vragen of het wellicht niet aan mijn kannetje zou kunnen liggen. Met andere woorden: is dit een moeilijk rotkannetje en heb ik een andere nodig? Of is het een prima kannetje en moet ik gewoon meer geduld en oefening opbrengen?

Wat mij in ieder geval opvalt is dat mijn kannetje iets breder en lager is dan de gangbare kannetjes (die ik in alle YouTube-filmpjes voorbij zie komen) en dat hij geen apart schenktuitje heeft. Zie de foto:
DSCF0900.JPG
Iemand hier een mening over?

Re: verkeerd melkkannetje?

2
Ja en nee. Het lijkt me inderdaad een rotkannetje, omdat het laag en breed is en omdat er geen goede tuit op zit. Maar je zou er desalniettemin wel microfoam in moeten kunnen maken.

Is de melk en het kannetje zou koud mogelijk? Haal ze beide uit de koelkast. Vul de kan tot niet meer dan de helft en houd de rand tegen het stoompijpje voor balans. Dompel de tuit onder en zet de stoom aan, je hoort dan een soort van speenvarken. Voorzichtig het tuitje tot nèt op/onder de melk brengen, zodat je "tsssk, tssssk" lucht inbrengt (niet het harde "schloempf" met grove bellen), het geluid van een scheurende krant is dus goed. Is het volume tot 150% toegenomen -bij mij duurt dat 10 seconden- dan de tuit onder drukken en de melk laten rondwervelen (houd het kannetje scheef en het tuitje een beetje tegen de rand). Dit zou zeker zo lang moeten duren als het daadwerkelijke opschuimen. Zodra het geluid van de wervelende melk naar beneden gaat, stoppen met schuimen. Als het goed is, is de melk dan zo'n 70C (niet heter laten worden dan 75C). Meteen je tuitje schoonmaken.

Als dit niet werkt toch maar eens naar een ander kannetje kijken. Het kan zijn dat deze te ondiep is, waardoor je a.h.w. door de melk heen spuit en er teveel lucht in komt.
En gebruik ook geen biologische melk, die willen nog wel eens lastiger opschuimen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: verkeerd melkkannetje?

4
Spironski schreef:Zodra het geluid van de wervelende melk naar beneden gaat, stoppen met schuimen. Als het goed is, is de melk dan zo'n 70C (niet heter laten worden dan 75C).
hmm, bij mij is bij een lichte geluidsverandering de temperatuur vaak nog geen 65, laat staan 70 graden. Hand tegen kannetje houden en als je die niet meer vast kan houden, en dan nog een paar seconden werkt bij mij best goed.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: verkeerd melkkannetje?

6
Bluecold schreef:
Spironski schreef:Zodra het geluid van de wervelende melk naar beneden gaat, stoppen met schuimen. Als het goed is, is de melk dan zo'n 70C (niet heter laten worden dan 75C).
hmm, bij mij is bij een lichte geluidsverandering de temperatuur vaak nog geen 65, laat staan 70 graden. Hand tegen kannetje houden en als je die niet meer vast kan houden, en dan nog een paar seconden werkt bij mij best goed.
Dat is inderdaad een punt dat je moet leren kennen. Ik doe het in samenhang met de temperatuur, maar sommige mensen hebben nu eenmaal vuurvastere handen dan anderen. Als ik het geluid omlaag hoor gaan zit ik op 65C, een paar tonen lager (ahw) zit ik al op 70C.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: verkeerd melkkannetje?

7
Spironski schreef:Ja en nee. Het lijkt me inderdaad een rotkannetje, omdat het laag en breed is en omdat er geen goede tuit op zit. Maar je zou er desalniettemin wel microfoam in moeten kunnen maken.

Is de melk en het kannetje zou koud mogelijk? Haal ze beide uit de koelkast. Vul de kan tot niet meer dan de helft en houd de rand tegen het stoompijpje voor balans. Dompel de tuit onder en zet de stoom aan, je hoort dan een soort van speenvarken. Voorzichtig het tuitje tot nèt op/onder de melk brengen, zodat je "tsssk, tssssk" lucht inbrengt (niet het harde "schloempf" met grove bellen), het geluid van een scheurende krant is dus goed. Is het volume tot 150% toegenomen -bij mij duurt dat 10 seconden- dan de tuit onder drukken en de melk laten rondwervelen (houd het kannetje scheef en het tuitje een beetje tegen de rand). Dit zou zeker zo lang moeten duren als het daadwerkelijke opschuimen. Zodra het geluid van de wervelende melk naar beneden gaat, stoppen met schuimen. Als het goed is, is de melk dan zo'n 70C (niet heter laten worden dan 75C). Meteen je tuitje schoonmaken.

Als dit niet werkt toch maar eens naar een ander kannetje kijken. Het kan zijn dat deze te ondiep is, waardoor je a.h.w. door de melk heen spuit en er teveel lucht in komt.
En gebruik ook geen biologische melk, die willen nog wel eens lastiger opschuimen.
Mooie plastische beschrijving!

Tot voor kort lukte het mij ook voor geen meter. Warme melk met zeepsop erop. Tot ik het kannetje bij toeval op een andere manier vasthield in de tweede fase (nadat het volume is toegenomen dus), en nu lukt het elke keer perfect!

Ik zal een poging doen dit te beschrijven (zonder geluid helaas): Als ik het stoompijpje precies naar rechts heb gedraaid hou ik het kannetje ongeveer 45 graden schuin met de opening recht naar me toegekeerd. Daardoor blaast het stoompijpje techt tegen de wand van het kannetje aan.

Misschien helpt dit?
Nemox lux, FF1 (messing boiler)

Re: verkeerd melkkannetje?

8
Wellicht kun je een "beginners" trucje proberen.
Vul je kannetje voor iets minder dan de helft met melk.
Begin dan met je stoompijpje vrij hoog, dus net in de melk.
Blaas maar lekker grote bubbels(die verdwijnen wel), af en toe wat dieper met je pijpje.
Als de kan een beetje warm gaat aanvoelen dan ga je wat dieper en
inderdaad een beetje schuin en aan de rand zodat de melk gaat
mengen met de grotere bubbels, die worden nu kleiner.
Als het kannetje warm is (niet heet) dan stop je.
Je klopt het kannetje een paar keer hard neer, dan verdwijnen
de grote bubbels die er eventueel nog zijn.
Nu je espresso maken, kannetje met melk even walsen of doorroeren met lepel
en het moet gelukt zijn.
En o ja, neem friese vlag volle houdbare melk, daar lukt het echt wel mee.

Re: verkeerd melkkannetje?

9
Goed melk opschuimen leren kan wel een tijdje duren weet ik uit ervaring, maar met de nodige tips, veel proberen en je machine leren kennen moet het uiteindelijk best lukken!

ik gebruik overigens Attento thermometer stickers. Lekker makkelijk :)

Latte art kun je overigens ook enigzins oefenen door een beetje water in een kopje te doen en er cacaopoeder overheen te strooien...

Re: verkeerd melkkannetje?

10
fabulous schreef:Wellicht kun je een "beginners" trucje proberen.
[...]
Wat je nu in feite zegt is dat je in het begin niet hoeft op te letten als je tegen het einde maar wel precies goed je best doet. Dat is een beetje krom. Het wordt er echt niet makkelijker op als je in het begin grote bellen blaast die je er dan moet uit walsen. Dan kun je in tijdsnood -of beter- temperatuursnood komen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit