Re: Kennismaking

12
Makkelijk dat de bar al goed staat ingesteld zelf ben ik wel even bezig geweest en heb tussen de helft en kwart slag tegen de klok ingedraaid. Was in het begin 220 ml per min.

Het vraagt wat gewenning maar er zijn best lekkere kopjes koffie uit te halen. :D

Ben ook benieuwd naar het andere filterbakje en tamper (maar even de kunstof meebesteld van 41/58mm om uit te proberen of het bakje wat is, omdat schijnt moeilijk te zijn maar het originele Rancilio bakje is dat ook.
Op deze website wordt er een brasilia 9 grams bakje aangeraden
http://technocosm.org/espresso/rancilio-silvia.html
Of inderdaad de 2 kops LM, lijkt het meeste gebruikt te worden.
Bezzera BZ13 DE PID, Mazzer Major Manual, DVA LT8, Torr tamper 41mm, LM1 VST

13
Bluecold schreef:Officieel is het toch 7+- 0.5gr per enkele espresso?
http://www.espressoitaliano.org/doc/EIC ... -%20LQ.pdf
Oeps, blijkbaar een black-out gehad gisternacht... Inderdaad is 7 gram "De Standaard". Een dubbele is dan 14 gr. en met veel meer krijg je al snel problemen bij de Silvia...

En wat betreft die maalgraad: als het lekker is, is het goed, toch?

De beste tip voor lekkere koffie is goede en verse bonen, liefst niet langer dan een week of twee geleden gebrand. Daar hangt eigenlijk alles vanaf.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Het bakje is binnen ik ben zeer benieuwd en ga het morgen uitproberen.

Afbeelding

Afbeelding

Niet zulke goed foto's maar duidelijk genoeg. Het bakje is een stuk dieper dan die van de Rancilio.
De kunststof tamper voelt degelijk aan is echter wel een beetje bol.

15
Dat enkel filter is zo ongeveer het enige waarmee een goede enkele espresso is te zetten (oké beetje overdreven, maar toch).

Dat bolle van de tamper is denk zo bedoeld. Ik heb dat ook en het heet "American curve" als het lichtjes is, en "Euro curve" als het een flinke bolling is. Zeker voor de Silvia kan dat geen kwaad, het geeft je vaak nèt iets meer speelruimte in het doseren omdat de douche vaak ook een beetje bol loopt, of omdat er een schroef zit.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
KoffieKo schreef:Het bakje is binnen ik ben zeer benieuwd en ga het morgen uitproberen.

Het bakje is een stuk dieper dan die van de Rancilio.
De kunststof tamper voelt degelijk aan is echter wel een beetje bol.
Spannend :P

Als hij dieper is, past hij dan wel? Wil je niet bang maken, maar ben wel benieuwd. Hoe ben je trouwens bij juist dit bakje uitgekomen?

17
Hoe gaat het koffiezetten bij jou?

Hij zit er inmiddels in dus past gelukkig :)

De reden van dit bakje is dat LM bakjes (vooral de dubbelfilter) goed bekend staan en dan de vst versie ervan omdat de kwaliteits controle beter is zie het blaadje erbij, en het gebruikte metaal is ook duurzamer.

*edit twee linkjes over LM filterbakjes
http://www.latinodelnorte.com/lmsinglebasket.html
http://www.coffeekid.com/cafetalk/05-16-2003

De eerste twee kopjes koffie zijn gezet.

Er zit duidelijk meer smaak aan de koffie :)

Het meeste wat ik erin heb gekregen was ietsje minder dan 8 gram.

Nu de moeilijkheden hehe, het vullen van de filter gaat lastiger door de vorm ervan ik had dus beter de doseerhulp voor lm1 mee kunnen bestellen hopelijk heeft bvds die nog , direct maar een pm gestuurd.

Ik heb nog geen droge puck gehad van de eerst was de koffie verspreid en bij de tweede lag er water op.
De richtlijn van 25 seconden heb ik ook nog niet gehaald (de druk verminderen maakt zeker verschil maar gaat nog steeds snel), maar de bonen zijn al wat ouder en de Demoka maalt niet zo fijn. (heb wel de beveiliging van de Demoka eruitgeschroefd voor een fijnere stand)

Waarschijnlijk probeer ik ook wel eens een E61 1 kops filterbakje omdat wanneer ik bij mijn broer koffie zet het een stuk makkelijker gaat nl. droge puck en prima bar op de drukmeter.

Zijn er eigenlijk makkelijke 1 kops filterbakjes? die prima 8 gram aankunnen?

De PID is onderweg maar is een kerstcadeau dus duurt nog even.
Precisieweegschaal zal over een paar weken wel aankomen uit China.

In de toekomst ga ik het setje uitbreiden met:
Een betere maler
Portafilter met een enkele uitloop (makkelijker voor de kleine espressokopjes)
Tampstation

Dus kom er wel en tips zijn welkom :)

Re: Newbees op Silvia

18
In de toekomst ga ik het setje uitbreiden met:
Een betere maler
Portafilter met een enkele uitloop (makkelijker voor de kleine espressokopjes)
Tampstation
Een betere maler zal een grote kwaliteitswinst brengen. Laat dat portafilter met enkele uitloop schieten en koop in plaats daarvan een Naked-, of Bodemloze portafilter (eigenlijk ook een enkele). Je kan dan rechtstreeks op het filter -en dus de extractie- kijken en daarvan kan je veel leren. Je hoeft bovendien minder schoon te maken, het is gewoon een mooi gezicht om de koffie als warme honing uit je filter te zien komen, en je hebt dan dat dure tampstation ook helemaal niet meer nodig. Alleen maar winst dus.

Re: Newbees op Silvia

20
Ik vind dat Naked filter alleen maar voordelen bieden.

Ik heb het blindfilter standaard op de enkele-uitloop-portafilter gezet, waardoor het blindfilteren een fluitje van een cent wordt.