Re: verkeerd melkkannetje?

21
Leuk succesverhaal!

Ik vul toch nog even aan uit eigen ervaring. Ik had altijd al van Motta de 0.7 en 0.5 liter kannetjes, die me goed bevallen. Voor een enkele cappu had ik een generiek 0.3l. kannetje die ook voldeed.

Nu was ik onlangs jarig en kreeg ik het 0.3l. Motta kannetje erbij,..... en ik wil niet meer anders! Ik schuim toch al wat jaren routineus melk op, maar met dat Motta kannetje krijg ik echt betere microfoam dan met dat generieke kannetje. Ik vermoed toch dat het dikke staal en het buikje in de vorm maken dat je net wat langer en beter de melk kan laten rondwervelen. Had zo'n verschil niet verwacht.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: verkeerd melkkannetje?

23
Ik zal je zeggen dat ik die ook ga aanschaffen want ook ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een 0,35 kannetje van Motta en daarmee is melk opschuimen een koud kunstje. Daarentegen heb ik een 0,5ltr kannetje van concept-art en daarin krijg ik het niet voor mekaar mooi melkschuim te maken. Wat het is weet ik niet, misschien de vorm of het materiaal maar ik ga ook over op de 0,5 ltr kan van Motta.

Re: verkeerd melkkannetje?

25
Ik heb ook zo'n Motta kannetje en heb totaal geen problemen, het schuimt als een tierelier en heb in 10 - 12 seconden een mooi foam, alhoewel dat bij mij thuis niet altijd gewenst is aangezien m'n meissie alleen warme melk in de koffie wilt en ik een Cappuccino, dan wordt het een midddenweg zoeken.

Als je het kannetje eerst goed schoon hebt, dus beslist geen melkresten en een aantal malen omgespoeld hebt met koud water en de volle melk uit de koelkast neemt, schenk dan de melk net tot onder de aanzet van de tuit van het kannetje, breng de schone stoompijp ! eerst doorgeblazen zodat er geen water meer uit komt ! in de bovenste regionen van de melk, hou de stoompijp iets schuin aan de kant en blaas er een flinke dot stoom in en laat deze gaan, probeer een werveling te trekken en als je ziet dat de melk goed in proportie is toegenomen druk je de tip verder in de melk en laat de stoom iets afnemen en zo maak je deze warm genoeg door en door, voel met je vrije hand regelmatig aan de zijkant van het kannetje, als dit "te heet" wordt ben je eigenlijk net te ver, dus direct stoppen, zet de kan neer op een harde ondergrond en laat de melk enigszins walsen in de kan om eventuele te grote bubbels eruit te krijgen kan je deze tussentijds enige malen even op de harde ondergrond kloppen, alles met mate uiteraard, ik denk dat het zo een stuk beter gaat.

PS gooi oude melk direct weg en begin naderhand weer met verse koude melk uit de koelkast en een brandschoon kannetje, probeer niet om een minder vol kannetje te schuimen, dat gaat meestal niet lukken daar heb je namelijk kleinere kannetjes voor.

Zelf heb ik 1 van 0,35 en 2 van 0,5 en 1 van een liter = Altra Alessi, als je echt Latte Art wilt gaan doen heb je een variëteit aan kannetjes en andere attributen nodig, ik doe daar niet echt aan :oops:
Laatst gewijzigd door @3aan op vr 16 dec 2011, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: verkeerd melkkannetje?

27
Oké. Ik heb exact gedaan wat je zei, en ja hoor... het werkt! Mooi foam, weer op mijn oude niveau waar ik toen dagen over had gedaan. Moet straks nóg beter kunnen, denk ik. Veel dank dus.

Grootste verschil met wat ik eerst deed, is denk ik de hoeveelheid melk. Ik wil vaak slechts één cappuccino zetten, en daarom deed ik minder melk in het kannetje. Maar dat moet dus niet.

Nu weet ik zéker dat ik ook het 0,35-kannetje van Motta wil hebben...

Re: verkeerd melkkannetje?

28
Grootste verschil met wat ik eerst deed, is denk ik de hoeveelheid melk. Ik wil vaak slechts één cappuccino zetten, en daarom deed ik minder melk in het kannetje. Maar dat moet dus niet.
Exact! daarvoor heb je echt een 0.3 liter kannetje nodig (of een 0,35).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: verkeerd melkkannetje?

30
Ik vul de Motta's eigenlijk nooit voller dan tot waar het buikje stopt, zal ongeveer 1/3-de zijn? Daarna opschuimen tot zo'n 150% volume (hoeft echt niet méér), daarna alleen maar laten rondwervelen. Zo blijft alles in het kannetje.

Er komt nog een moment dat het volume opeens gaat toenemen zonder dat je lucht inbrengt, maar dan ben je eigenlijk al iets te ver gegaan, en de melk zal dan net boven de 75C zijn. Vlak daarvoor stoppen, dus.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder