Nu ik de (dubbele) espresso onder de knie begin te krijgen ook eens een americano gemaakt.
Hoeveel water voegen jullie toe?
Ik heb 12 gram maalsel, 22 gram espresso en dan met water aangelengd tot 65 gram.
Ik lees ook verhalen dat er water toegevoegd wordt tot zo'n 175 gram.
Benieuwd naar jullie gebruiken!
Re: Hoeveel water voor een americano?
2Gewoon een dubbele espresso zetten, soms iets langer door laten lopen, heet water erbij en hopla een americano of lungo. De één die zet eerst de espresso en dan heet water, de ander doet het net andersom. Verder zou ik er niet te lang over nadenken, Martin.
3Dat langer door laten lopen moet ik smaaktechnisch gezien toch afraden, dan doe je namelijk wat we eigenlijk niet willen = een te lange extractietijd wat de smaak nadelig zal beïnvloeden, dus gewoon een knappe espresso maken en deze aanlengen met heet water, wel dat hete water liever niet uit de stoomboiler halen, maar gewoon uit je HX (als je die tenminste hebt ) bij een HX systeem is het water namelijk niet echt vers meer en als je dit bijvoorbeeld voor thee gebruikt kleurt je thee een stuk donkerdere en smaakt niet 100% lekker, dat is de reden om gewoon even heet water door je HX te laten lopen, een domobarretje zonder HX en dergelijke singleboilers hebben een snellere doorloop van het "verse" water, dus ...merten schreef:Gewoon een dubbele espresso zetten, soms iets langer door laten lopen, heet water erbij en hopla een americano of lungo. De één die zet eerst de espresso en dan heet water, de ander doet het net andersom. Verder zou ik er niet te lang over nadenken, Martin.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
4Ik vind twaalf gram maalsel om een lungo of americano te maken zo ie zo aan de krappe kant. Word een slappe bak koffie als je er ook nog heet water bij doet, maarja smaken verschillen.@3aan schreef:Dat langer door laten lopen moet ik smaaktechnisch gezien toch afraden, dan doe je namelijk wat we eigenlijk niet willen = een te lange extractietijd wat de smaak nadelig zal beïnvloeden, dus gewoon een knappe espresso maken en deze aanlengen met heet water, wel dat hete water liever niet uit de stoomboiler halen, maar gewoon uit je HX (als je die tenminste hebt ) bij een HX systeem is het water namelijk niet echt vers meer en als je dit bijvoorbeeld voor thee gebruikt kleurt je thee een stuk donkerdere en smaakt niet 100% lekker, dat is de reden om gewoon even heet water door je HX te laten lopen, een domobarretje zonder HX en dergelijke singleboilers hebben een snellere doorloop van het "verse" water, dus ...merten schreef:Gewoon een dubbele espresso zetten, soms iets langer door laten lopen, heet water erbij en hopla een americano of lungo. De één die zet eerst de espresso en dan heet water, de ander doet het net andersom. Verder zou ik er niet te lang over nadenken, Martin.
5Ik krijg in het huidige portafilter bakje van m'n silvia helaas niet meer koffie erin. Probeer ik 13, dan krijg ik de portafilter er niet meer ingedraaid. De espresso's/lungo's/americano's die ik zet zullen dan ook niet zo 'lungo' zijn. Hopelijk wordt dat beter met het gisteren bestelde LM bakje.merten schreef:Ik vind twaalf gram maalsel om een lungo of americano te maken zo ie zo aan de krappe kant. Word een slappe bak koffie als je er ook nog heet water bij doet, maarja smaken verschillen.
Dank overigens voor de reacties tot zover
6Wat ik tot nu toe gedaan heb is 1/3 espresso (gewoon een dubbele) en 2/3 heet water uit de waterkoker erbij. Ik heb het ook geprobeerd met meer water maar vond de smaak van de koffie dan niet goed genoeg.
Wat bij mij ook erg heeft geholpen zijn de lungo-kopjes van Illy. De maten zijn voor mij echt perfect. Gewoon een dubbele espresso zetten en water erbij totdat het kopje vol is. Precies goed.
Wat bij mij ook erg heeft geholpen zijn de lungo-kopjes van Illy. De maten zijn voor mij echt perfect. Gewoon een dubbele espresso zetten en water erbij totdat het kopje vol is. Precies goed.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
7Als ik een americano maak, maak ik een gewone espresso met eens zoveel water. Water eerst, omdat het met veel kracht uit het stoompijpje komt.
Nemox lux, FF1 (messing boiler)
8Altijd eerst beginnen met heet water in je (koffie) kop, dan kan dit iets afkoelen. Dan je molen aanzetten en PF vullen, tampen, vastzetten en hendle omhoog/knop indrukken. Op tijd stoppen.
Indien je heet water uit je koker direct op je koffie (espresso) "gooit, verbrand je je koffie en krijg je je bitters en in ieder geval geen crema. Andersom wel!Succes
Indien je heet water uit je koker direct op je koffie (espresso) "gooit, verbrand je je koffie en krijg je je bitters en in ieder geval geen crema. Andersom wel!Succes
La Marzocco Linea 2 2010/Macap RA8/Mazzer Jolly Black 4 x / Mahlkonig Guatemala/SCAE Level 1+2
9Dat is een Americano. De lungo is eigenlijk inderdaad de "lange" espresso. Oftewel geen goede koffie. Zo krijg je hem in restaurants, waar slechts 1 molen staat.
La Marzocco Linea 2 2010/Macap RA8/Mazzer Jolly Black 4 x / Mahlkonig Guatemala/SCAE Level 1+2
10Voor een lungo moet je de maalgraad grover instellen, het is dus eigenlijk geen lange espresso. Persoonlijk vind ik een goedgemaakte lungo lekkerder dan een americano.
Is de 6th wave aan het voorbereiden