Re: Vibienne Domobar en Mazzer maler, goede startcombi?

12
Dank :)

Die eerste is een site voor onderdelen (die het voor de helft niet doet bij mij?).

De Elektra site had ik al gezien ja. Leuke site. Alleen kan ik de Mini Verticale er niet vinden. Vreemd.
Is hij niet meer in produktie?

Volgens mij heb ik wel alle adviezen genegeerd. Excuses. Het is volgens mij geen E61 machine, en ook geen HX. :oops: Maar volgens mij is het een prima ding. Toch? :mrgreen:

Mooi he? :P

Afbeelding
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

13
Ha Ha, ja, nu heb je wel wat staan hè? Het is inderdaad een enkele boiler, geen HX, dus moet je iets meer opletten bij het opschuimen enzo. Maar het moet mogelijk zijn hier uitstekende espresso mee te zetten.

Kom nu niet in de verleiding om op de molen te bezuinigen omdat je al zo'n aanzienlijk bedrag aan dat espresso-apparaat hebt uitgegeven! Als je hier nu een goedkoop molentje bij koopt heb je eigenlijk alleen maar een zeer opvallend apparaat staan dat maar met moeite een acceptabele espresso zet. En daar gaat het uiteindelijk niet om, toch?

Dus ga nu nog op zoek naar een heel goede molen, en laat je niet gek maken op Ebay. Er zijn voldoende verhalen bekend van mensen die uiteindelijk op Ebay meer betalen voor een tweede-hands apparaat dan dat ze zouden hoeven te betalen voor een nieuwe. Ik kom in elk geval zelden koopjes tegen. (Ja, die van jou kost nieuw iets van €2000, dus voor een kwart van de prijs valt dat nog wel mee.)

Maar goed, veel plezier er mee, en houd ons op de hoogte van je vorderingen!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Bedankt. Typisch geval van: 'je vindt het prachtig, of 10x niks'.

Uiteraard bespaar ik niet op de molen. Mazzer mini is prima toch? Of wie weet kom ik wel een SJ of Major tegen :)
Ach kijk, mocht die Elektra niet bevallen laat ik hem volledig nakijken en verkoop ik hem weer. Met die 1000 euro (ongeveer) kan ik een ander mooi apparaat kopen. Dus ik voorzie geen problemen.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

16
hoi Joep,
Gefeliciteerd hoor...mooi koopje voor een kwart vd prijs. En een blikvanger is het zeker, al is het niet iedereens smaak natuurlijk.

Je opmerking over de Isomac Tea is terecht...maar ook weer niet. Het is namelijk niet de vertaling van thee, dat zou inderdaad vreemd zijn voor een profi espressomachine. De fabrikant verwijst naar een Griekse mythische godin, uitgesproken als Te-àh.

Bedenk nog ff of je zeker weet om een doserless molen aan te schaffen. De meeste thuisbaristi die ik ken hebben toch een model met doser. Omdat dit wat schoner werkt (minder geknoei met rondspuitende koffie..ik overdrijf een beetje ;) ) en je kunt evt teveel gemalen koffie lekker laten zitten in de doser, anders zit je snel met restjes gemalen koffie die je niet kwijt kunt. Uiteraard moet je in principe niet meer malen dan nodig is per kopje. En de hendel overhalen doe je maar een paar keer hoor, het filterbakje zit zo vol.

succes met de zoektocht!
Rolf - Casa Barista

17
Kijk, weer wat geleerd. Ik moet me schamen, ik heb Griekse Mythologie gehad op school :oops:

Mijn zoektocht naar de molen is ook geslaagd. Ik heb een Mazzer Major gewonnen op ebay engeland voor 180 Pond. Komt nog wat verzending e.d. bij, maar dan nog ben ik voor ruim onder de 300 euro klaar!

:D

Dus ik heb geluisterd Rolf! Toch een Molen mét doser.

18
Ja, ik heb ook Grieks gehad, maar kende Te-àh ook niet hoor! :?

Met die Major heb je een prachtige enorme molen! Ik hoop evenwel dat die 20 kg gewicht niet al te duur wordt bij het verzenden... Die dingen kosten nieuw tegen de €1000 (?), dus daar heb je sowiezo best een mooie deal, volgens mij.
Ikzelf heb het bonenresevoir vervangen door een graan- of jam trechter (zo'n platte met een heel grote tuit, te koop in de betere kookwinkel, past precies). Die doser ga ik eraf halen en vervangen door een op maat gemaakte trechter (via TMC). Mijn doser, en naar ik begrijp bijna alle Mazzer-dosers, laten veel maalsel achter dat dan weer verschaalt. Dat moet ik tot nu toe steeds voor het zetten met een kwast eruit halen, beetje gedoe.
Als je nieuwe maalschijven nodig hebt, hier heb ik ze heel goedkoop vandaan gehaald, is betrouwbaar: http://stores.ebay.com/Phaelon-Coffee" onclick="window.open(this.href);return false;, maar hier op het forum zal je ze ook wel via iemand kunnen vinden.

Zo, nu heb je de juiste apparatuur! (had je al een tamper?), nu komt het investeren in tijd om het allemaal onder de knie te krijgen! had je al gekeken naar de links die ik je had gegeven? Ik heb daar erg veel aan gehad (de How-to's).

Succes!

Oh ja: "crap in, crap out"! Het beste dat je kan doen voor lekkere koffie is goede, vers gebrande bonen gebruiken! Liever niet langer dan 1 maand na het branden gebruiken...
( en hierna ga je dan thuisbranden en kan je dáár weer in investeren... :shock: ;) :D )
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
Bedankt! Ik had gewoon het gevoel dat ik met wat zoeken naar slecht ontworpen advertenties wel een Major moest kunnen krijgen voor de prijs van een tweedehands Mini, en dat bleek. Nu hopen dat alles het doet, ook de machine.

Hij komt bij mij niet onder een kastje, dus ik kan de trechter er gewoon op laten zitten. Of heb je hem om een andere reden vervangen? Op het coffeegeek forum las ik al iets over die doser ja. Ze hebben hem daar aangepast met tape, dat over de bodem veegt en zo wél vrijwel al het poeder meeneemt.

Tamper heb ik nog niet, ik wacht even tot ik de Elektra binnen heb. Dan weet ik de exacte maat van de filters en kan ik daar de juiste tamper bijzoeken. Sommige uitkloplades zijn trouwens ook belachelijk duur, haha. Wie betaalt daar nou meer dan 200 euro voor :S Ik leg wel een bezem op mijn prullenbak :D
Die links van je lees ik zeker nog even door, ik heb al het nodige gelezen.

Heb je nog advies voor koffie, of winkels in Eindhoven waar ik vers gebrande bonen kan halen?

Welk type koffiebonen is een goede neutrale soort om mee te beginnen?

ps. Het branden begin ik nog even niet aan, eerst maar eens mijn vingers branden aan de Elektra :)