Wat voor Pressostat gebruiken jullie hier / is gebruikelijk voor een HX? Ik heb er op dit moment 2 liggen. Één die loopt van 1-2,5 bar en een deadband heeft van 0,25-0,3 en één van 0.5-1,5 bar die een deadband heeft van 0,1-0,15. Ze schakelen respectievelijk 20s aan / 1min uit en 11s aan / 38s uit. De pressostat die loopt van 1-2,5 bar is tevens lastig af te stellen. Een draai van 1mm is meteen 0,2 bar verschil waar dit bij de andere een kwartslag is voor 0,1 bar. Mijn probleem is als volgt en weet niet zeker of dat hiermee heeft te maken.
Al enige tijd merk ik dat mijn groepstemperatuur na het opstarten uitkomt op 93,5C bij een instelling van 1,2 bar (0,9 laag en 1,2 bar piek) met mijn nieuwe pressostat (1-2,5 bar versie). Na een aantal shots zakt deze in naar ongeveer 89C. Bij een hogere druk is de initiële temperatuur wel hoger maar ook dan zakt deze na een aantal shots in. Bij een lagere druk is de initiële temp lager (rond de 89C bij 0,9bar) en blijft dan nagenoeg gelijk.
Dit weekend heb ik mijn oude pressostat er weer even in gezet (de 0,5-1,5 versie) en nu lijkt het dan mijn groestemp hoger is. Bij 1,1 bar (0,98 laag en 1,1 piek) is de idle temp 93,5C en zakt dan na een aantal shots naar 91,5C ipv de 89C bij mijn nieuwe pressostat (1-2,5 bar versie).
Heeft iemand hier een idee wat er aan de hand is. Ik had zelf ook al zitten denk aan misschien een thermosyphon-stall maar bij flushen heb ik meteen water en niet eerst stoom. Ook vorige week de boiler en HX ontkalkt dmv overfill en de waterlevelsensor helemaal schoongemaakt. Dit heeft het probleem niet verholpen.
HX Pressostat
1Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60