Re: HX Pressostat

11
volgens mij klopt dat idd
een andere vraag: waar zit een PID in een HX; welke temp stel je in?
dat van je boiler? voor de groep? warmtewisselaar zelf?
tot nu toe heeft niemand een concreet antwoord..
(alleen dat als het in de boiler zit, het irrelevant is een PID te hebben)
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

12
tot nu toe heeft niemand een concreet antwoord..
Ehh...? Ik dacht toch dat ik heel duidelijk was geweest :?

Het heeft weinig zin om een PID op de kop te zetten als je alleen maar verwarmingselementen hebt op de boiler. Omgekeerd heeft de Bezzera ook verwarmingselementen op de kop, maar de PID op de boiler. Hoe dan ook: een PID kan je tot op de 1/10-de graad nauwkeurig afstellen, maar verderop in het hele traject kunnen variaties van enkele hele graden optreden. Wat is dan de zin? (afgezien van wat gemak bij het instellen).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
bij 'home barista' zijn er verschillende topics aan gewijd
de meningen zijn verdeeld, maar 3 voordelen die altij daar boven komen zijn:
idd: het perfect kunnen afstellen van de temp (nuttig of niet)
stiller dan een pressostaat
en tenslotte als je een ff geen melk moet schuimen kan je de gewone zettemp zetten:
geen waterdans meer/ geen overheating..
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

14
Kan ik me toch niet voorstellen...

- Je kan dan wel heel nauwkeurig de watertemperatuur instellen, maar die is anders dan het water dat uiteindelijk uit je machine komt, er is altijd een off set. De kop is bijna altijd koeler dan de boiler, en hoeveel koeler kan al afhangen van wisselende omgevingstemperatuur of hoe lang van tevoren je de pf hebt ingezet.

-Hoe klinkt een pressostaat dan? Ik heb dat ding nog nooit gehoord, dus hoe kan een PID dan stiller zijn? Volgens mij gaat dit over heel wat anders.

-Je laatste punt gaat op voor een Single Boiler (de Silvia's), niet voor een HX.

Sorry, maar je hebt volgens mij nog echt niet door hoe het nu allemaal werkt...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Spironski schreef:Kan ik me toch niet voorstellen...

- Je kan dan wel heel nauwkeurig de watertemperatuur instellen, maar die is anders dan het water dat uiteindelijk uit je machine komt, er is altijd een off set. De kop is bijna altijd koeler dan de boiler, en hoeveel koeler kan al afhangen van wisselende omgevingstemperatuur of hoe lang van tevoren je de pf hebt ingezet.

-Hoe klinkt een pressostaat dan? Ik heb dat ding nog nooit gehoord, dus hoe kan een PID dan stiller zijn? Volgens mij gaat dit over heel wat anders.

-Je laatste punt gaat op voor een Single Boiler (de Silvia's), niet voor een HX.

+1.

Los daarvan, heb ik laatst iets op HB gelezen wat me wel aardig in de oren klinkt: een stoomboiler kun je beter op een pressostaat afstellen, omdat een pressostaat reageert op drukdalingen (dus: stoompijp open) en niet op temperatuurdalingen (de watertemperatuur daalt wel, maar langzamer dan de druk daalt). Bij het stomen slaat een pressostaat eerder aan dan een PID, waardoor je stoomcapaciteit groter is.

Iemand had z'n Domobar Super HX uitgerust met een thermostaat en toen weer terug hierom.

16

Ik heb alle schema's in verschillende boeken/forums bekeken en (denkik) begrepen
de gewone techniek van enkele-, dubbele boiler/HX is THEORETISCH en wat er bij komt kijken
is niet zo moeilijk te doorgronden.
ik lees op HB dat een pressostaat luider is dan PID
(dit is techniek geen theorie en ik heb er geen ervaring mee)
Je zal zoizo uw machine moeten leren kennen (wat is het bijkomende warmte verlies door de doorlooptijd van het water door de HX in de de boiler) en je zal altijd moeten flushen na een idle periode MAAR
wat wel theorie en logisch is, is dat je je water temp in die mate kunt afstellen dat je als je een tijd geen nood hebt aan stoom, uw temp in de boiler (veel gemakkelijker en sneller) kunt afstellen met een PID dan een pressostaat voor gewone zet temp lang en consistent achter elkaar.

17
misterpieter schreef:

Ik heb alle schema's in verschillende boeken/forums bekeken en (denkik) begrepen
de gewone techniek van enkele-, dubbele boiler/HX is THEORETISCH en wat er bij komt kijken
is niet zo moeilijk te doorgronden.
ik lees op HB dat een pressostaat luider is dan PID
(dit is techniek geen theorie en ik heb er geen ervaring mee)
Je zal zoizo uw machine moeten leren kennen (wat is het bijkomende warmte verlies door de doorlooptijd van het water door de HX in de de boiler) en je zal altijd moeten flushen na een idle periode MAAR
wat wel theorie en logisch is, is dat je je water temp in die mate kunt afstellen dat je als je een tijd geen nood hebt aan stoom, uw temp in de boiler (veel gemakkelijker en sneller) kunt afstellen met een PID dan een pressostaat voor gewone zet temp lang en consistent achter elkaar.
Het water is te kort in de warmtewisselaar om dezelfde temperatuur als het water in de boiler aan te nemen. Daar is een warmtewisselaar ook op gebouwd; anders zou er alleen maar stoom uit de zetgroep komen. Als je de PID op een boiler afstelt op 95ºC, is het water wat uit je zetgroep komt veel te koud voor een goede koffie.
Ergo: ook als je geen stoom nodig hebt, zal je de boiler op hoge temperatuur moeten laten staan.

18
je hebt gelijk...

dit is eigenlijk het enige voordeel van een PID in een HX:
gemakkelijkere controle dan een pressostaat, (niet zozeer juister)

van HB:

'Now, yes you CAN use a PID-controlled heat exchanger boiler to make it a bit simpler for a machine to come from idle to brew temperature, or to hit a brew temp with less flushing. And yes you can set it very low (and have anemic steam), and get there quickly. But you will always have the boiler temp higher than the desired brew temp to account for heat losses to the grouphead and mixing with cold water.

The PID will also let you change things without going into the machine to fiddle with the pressurestat. If you are desiring some cappas that day, you might bump it up... if you are using a blend that likes a really low temp, you might bump it down. All of this will take some experimentation on your end. For this goal, I don't think the idea of a PID-controlled heat exchanger is a flawed design.... but it's gonna take some experimentation (and perhaps a lot of work fiddling with PID settings and set temperatures) to get there.'

19
Tja, hoe ver kan je gaan?

Hij vergeet er bij te zeggen dat je na één kopje vervolgens 10 minuten moet wachten totdat je weer een kopje kan zetten. En een Cappu kan je vergeten. En dat allemaal om korter te flushen...: goh, dat scheelt weer 5 seconden!

Het is inderdaad allemaal mogelijk, maar dat maakt het nog niet wenselijk.

En vergis je niet in de controle van een PID op een HX: het is schijncontrole. Je kan inderdaad heel makkelijk de watertemperatuur in de boiler tot op 1/10-de graad nauwkeurig beheersen. Maar verderop in het traject kan die vervolgens zomaar 2, 3 of misschien wel 4 graden dalen.

Maar goed, ik heb dit nu al een paar keer geschreven, ik houd erover op. "You can bring a horse to the water, but you can't make it drink".

20
Grappig hoe een topic van richting kan veranderen. Na een weekend hard klussen weer effe online.

Een PID op een HX lijkt me echt complete onzin. Aangezien er teveel variabelen zijn die de temperatuur van het water beïnvloeden in het gehele traject buiten de boiler om. Dan kun je beter Eric's nemen, die geeft je een nauwkeuriger beeld van wat er echt gebeurd. Kost alleen wat tijd om te oefenen en je weet precies wat de machine doet.

Met een HX koop je een machine die bepaalde voordelen heeft t.o.v. een SB en dan ga je hem met een PID zo ombouwen dat je niet meer de voordelen hebt en zelfs nog meer nadelen dan een SB. Kun je beter een SB met PID kopen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60