Spironski schreef:Kan ik me toch niet voorstellen...
- Je kan dan wel heel nauwkeurig de watertemperatuur instellen, maar die is anders dan het water dat uiteindelijk uit je machine komt, er is altijd een off set. De kop is bijna altijd koeler dan de boiler, en hoeveel koeler kan al afhangen van wisselende omgevingstemperatuur of hoe lang van tevoren je de pf hebt ingezet.
-Hoe klinkt een pressostaat dan? Ik heb dat ding nog nooit gehoord, dus hoe kan een PID dan stiller zijn? Volgens mij gaat dit over heel wat anders.
-Je laatste punt gaat op voor een Single Boiler (de Silvia's), niet voor een HX.
Sorry, maar je hebt volgens mij nog echt niet door hoe het nu allemaal werkt...
Ik heb alle schema's in verschillende boeken/forums bekeken en (denkik) begrepen
de gewone techniek van enkele-, dubbele boiler/HX is THEORETISCH en wat er bij komt kijken
is niet zo moeilijk te doorgronden.
ik lees op HB dat een pressostaat luider is dan PID
(dit is techniek geen theorie en ik heb er geen ervaring mee)
Je zal zoizo uw machine moeten leren kennen (wat is het bijkomende warmte verlies door de doorlooptijd van het water door de HX in de de boiler) en je zal altijd moeten flushen na een idle periode MAAR
wat wel theorie en logisch is, is dat je je water temp in die mate kunt afstellen dat je als je een tijd geen nood hebt aan stoom, uw temp in de boiler (veel gemakkelijker en sneller) kunt afstellen met een PID dan een pressostaat voor gewone zet temp lang en consistent achter elkaar.