Re: gespot

51
Ik ben de laatste tijd veel aant zoeken naar mijn eerste eigen machine, maar ik weet nou niet precies waar ik voor moet gaan. Is het aan te raden om als eerste machine zonder enige brandervaring een nieuwe te kopen? Of zou ik eerst maar voor een tweedehands machine van Marktplaats gaan?

54
VanDamme schreef:

Is het aan te raden om als eerste machine zonder enige brandervaring een nieuwe te kopen?
Wat bedoel je daarmee?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

55
Ik bedoelde hiermee dat ik zelf nog nooit mijn eigen koffie gebrand en nou niet heel veel met koffie bezig ben geweest, en ik me afvraag of het de moeite is om een duur apparaat te kopen of gewoon voor een tweedehandsje te gaan.

Thanks voor de tip Heindrich ;) Maar ja ik was al van plan om het in de buurt van mijn huis te zoeken. Heb eerlijk gezegd geen zin om erg ver te rijden, dan kan ik net zo goed die benzinekosten aan een duurder nieuw apparaat uit te geven.

56
VanDamme schreef:Ik bedoelde hiermee dat ik zelf nog nooit mijn eigen koffie gebrand en nou niet heel veel met koffie bezig ben geweest, en ik me afvraag of het de moeite is om een duur apparaat te kopen of gewoon voor een tweedehandsje te gaan.
Dat gewone tweedehandsje zou je weleens zuur op kunnen breken, ten eerste ze zijn 2e hands duur er zijn er namelijk niet zoveel, en weet je zeker dat je een goede koopt, zeker als je er geen ervaring mee hebt, en als je er dan eentje gevonden hebt en je gaar vragen op een forum spuien, dan is die alweer naar een ander baasje !!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

57
VanDamme schreef:Ik bedoelde hiermee dat ik zelf nog nooit mijn eigen koffie gebrand en nou niet heel veel met koffie bezig ben geweest, en ik me afvraag of het de moeite is om een duur apparaat te kopen of gewoon voor een tweedehandsje te gaan.
...
Je hoeft echt niet je eigen boontjes te branden om van goede espresso te kunnen genieten hoor. Het merendeel van de forumleden koopt gewoon z'n bonen bij de (web-)winkel.

Met espresso heb je eigenlijk geen beginnersapparatuur. Hoe goedkoper, hoe moeilijker het is om goede koffie te zetten, en hoe duurder, hoe makkelijker dat wordt. Hoe dan ook zal je er wel wat tijd en energie in moeten steken. Maar of het voor jou de moeite waard is kan je alleen zelf bepalen.

Nu heb je met 2-de hands een soort sluipweggetje: je kan voor minder dan je uitgeeft aan matige nieuwe spullen, soms heel mooie semi-prof spullen kopen. Als je geluk hebt kan je dan voor een fractie van de prijs jarenlang van erg goede espresso genieten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

59
Semiprof (in mijn ogen) maakt vaak ook gebruik van b.v. de E61 zetgroep en allerlei industriële onderdelen en is aldus jarenlang "servicable" etc. Maar ze zijn een stuk kleiner, kunnen gewoon op 230V, hebben boilers van 1 tot 2 liter en een watertankje. En je hebt ze al vanaf €800.

Echte prof apparatuur heeft dan weer boilers van typisch 6 tot 12 liter, moet op 380V, heeft vaste wateraansluitingen e.d. en zijn groot en zwaar. Vandaar dat die wat minder handig zijn voor thuis. En die kosten tevens een stuk meer.
Vanwege die grote boilers en al dat metaal kost opwarmen ook meer tijd. En of je machine 1200W gebruikt of 3600W, maakt aan het eind van het jaar denk ik best wat uit...

Nu zullen deze verschillen bij professionele 1-groepers nog enigszins meevallen, maar vind er eerst maar eentje.