Goede morgen!
Zaterdag heb ik voor 16 euro een moka express gekocht en na een beetje tunen van mijn techniek komt er herhaaldelijk goddelijk bruin water uit! Wat een leuk ding is dat!
Kijk hier voor een filmpje van de extractie:
http://www.youtube.com/watch?v=pVDlVU-dknk
Ik ben benieuwd of er meer liefhebbers zijn van deze budget 'espresso' zetter.
Groet, Frans
Re: Moka Express - God shot?
2Ik ben wel liefhebber, maar het is geen espresso. Espresso is een zetwijze waarbij water onder hoge druk door gemalen koffie wordt geperst, en dat is hier niet het geval. Dit is mokka
Verder ziet het er wel zeer aardig uit. Nog twee tips: zodra de koffie eruit begint te lopen, moet je het gas lager zetten; en gebruik heet water (dus: kokend vóórdat je in het potje doet), anders verbrandt de onderlaag van je gemalen koffie door de stoom die binnen vrijkomt. Dat gebeurt altijd een klein beetje (het water moet toch heet zijn), maar hoe korter hij op het gas staat, hoe minder.
Verder ziet het er wel zeer aardig uit. Nog twee tips: zodra de koffie eruit begint te lopen, moet je het gas lager zetten; en gebruik heet water (dus: kokend vóórdat je in het potje doet), anders verbrandt de onderlaag van je gemalen koffie door de stoom die binnen vrijkomt. Dat gebeurt altijd een klein beetje (het water moet toch heet zijn), maar hoe korter hij op het gas staat, hoe minder.
3Daarom 'espresso' tussen quotjes
Het mag misschien geen espresso heten maar ik zou willen dat mijn Giotto herhaaldelijk deze smaak produceert. Ik moet er wel bij zeggen dat de Giotto in op het werk in het magazijn staat en de moka express thuis. Een verschil in beleving wellicht.
Van een verbrande smaak heb ik overigens helemaal geen last. Ik zal als ik een handje extra in de buurt heb een filmpje van het hele proces maken.
Incl. bonen branden in een pannetje want dat maakt het extra leuk!
Het mag misschien geen espresso heten maar ik zou willen dat mijn Giotto herhaaldelijk deze smaak produceert. Ik moet er wel bij zeggen dat de Giotto in op het werk in het magazijn staat en de moka express thuis. Een verschil in beleving wellicht.
Van een verbrande smaak heb ik overigens helemaal geen last. Ik zal als ik een handje extra in de buurt heb een filmpje van het hele proces maken.
4Ook een kleine tip, dat doe ik altans altijd, op het laatst zie je dat het gaat pruttelen, dan zou ik of het gas gelijk uitzetten of de Moka express eraf halen.
5removed
Laatst gewijzigd door Heinrich op zo 10 jun 2012, 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Because it's got ' Electrolytes ' !
6Misschien moet je eens leren om met je giotto om te gaanbakkieleut schreef:Daarom 'espresso' tussen quotjes
Is de 6th wave aan het voorbereiden