De laatste twee dagen erg mooie espressos met mijn WQuamar gemaakt.Echt lekker.Ondanks de klonters.cremalover schreef:Ja maar de verschillen zijn zeer gering.Spironski schreef:Ga je nu de hele Titan Grinder Project op HB op z'n kop zetten? Die verschillen zijn er m.i. wel degelijk. Met name de constantheid van maling wordt beter bij grotere schijven (en helemaal bij conisch). Met 45mm schijven kàn je best eens goede espresso zetten, maar net zo vaak wordt het helemaal niets. Datzelfde, maar dan iets minder extreem, is aan de hand met 58mm schijven, en zo door. Met 64mm schijven zal je meestal goede espresso zetten. En nee: met 83mm schijven zal je niet altijd goede espresso zetten .Ik denk dat de afmetingen van de schijven niet zo'n grote invloed op de smaak hebben.
Verschillen tussen 45 mm,64 mm 0f 83 mm plat zijn zeer gering.
Daarbuiten lijkt er toch ook wel smaakverschil te proeven te zijn. Ikzelf proefde in elk geval wel verschil tussen de SJ en de Major. Geen "wereld van verschil", maar het was er wel. Jij toch ook?
De reviews die ik lees van mensen die overstappen van 58mm naar 64mm schijven sterken mij daarin.
Mijn Major maakt zeer mooi maalsel.En ik krijg er zeer mooie espresso mee gemaakt.Zelfs iets meer smaak als met mijn SJ.Tenminste dat denk ik.Maar een blindtest zou misschien uitwijzen dat ik geen verschil proef.
Andere dagen denk ik dat hij duidelijk de mindere van mijn Major is.
Verder is het moeilijk om bij opeenvolgende shots de andere factoren constant te houden.zoals temperatuur en tamp.In hoeverre kun je geproefde smaakverschillen dan wel aan de maler toewijzen?
Ik heb hier geen lab waar ik onder klinische omstandigheden werken kan.Natte vinger werk dus.