Re: Vervanger voor mijn rocky gezocht...

31
cremalover schreef:
Spironski schreef:
Ik denk dat de afmetingen van de schijven niet zo'n grote invloed op de smaak hebben.
Verschillen tussen 45 mm,64 mm 0f 83 mm plat zijn zeer gering.
Ga je nu de hele Titan Grinder Project op HB op z'n kop zetten? Die verschillen zijn er m.i. wel degelijk. Met name de constantheid van maling wordt beter bij grotere schijven (en helemaal bij conisch). Met 45mm schijven kàn je best eens goede espresso zetten, maar net zo vaak wordt het helemaal niets. Datzelfde, maar dan iets minder extreem, is aan de hand met 58mm schijven, en zo door. Met 64mm schijven zal je meestal goede espresso zetten. En nee: met 83mm schijven zal je niet altijd goede espresso zetten ;) .

Daarbuiten lijkt er toch ook wel smaakverschil te proeven te zijn. Ikzelf proefde in elk geval wel verschil tussen de SJ en de Major. Geen "wereld van verschil", maar het was er wel. Jij toch ook?
De reviews die ik lees van mensen die overstappen van 58mm naar 64mm schijven sterken mij daarin.
Ja maar de verschillen zijn zeer gering.
Mijn Major maakt zeer mooi maalsel.En ik krijg er zeer mooie espresso mee gemaakt.Zelfs iets meer smaak als met mijn SJ.Tenminste dat denk ik.Maar een blindtest zou misschien uitwijzen dat ik geen verschil proef.
De laatste twee dagen erg mooie espressos met mijn WQuamar gemaakt.Echt lekker.Ondanks de klonters.
Andere dagen denk ik dat hij duidelijk de mindere van mijn Major is.

Verder is het moeilijk om bij opeenvolgende shots de andere factoren constant te houden.zoals temperatuur en tamp.In hoeverre kun je geproefde smaakverschillen dan wel aan de maler toewijzen?
Ik heb hier geen lab waar ik onder klinische omstandigheden werken kan.Natte vinger werk dus.

32
Nee, dat is lastig, en maar al te snel kom je dan tot wensdenken. Maar als het eerste kopje uit zo'n machine iets oproept van: "wow, dat heb ik tot nu toe nog niet geproefd" dan zegt het toch wel iets.

Echter, je algehele indruk zal ook over langere tijd moeten blijven hangen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

33
tsja, zonder blind testen blijft het lastige uitspraken doen...

denk wel dat 1. hoe groter de schijven hoe stabieler, 2. in het algemeen grote conische schijven het meest stabiel zijn en 3. er smaakverschillen zijn tussen conisch en vlak...

of 64 mm per definitie meer smaak geeft dan 58 betwijfel ik...gaat om 10% verschil in doorsnede...tusen een SJ en Major zit wel 25% verschil!

ook de vario heeft maar 54 mm vlak en zit vlgs velen in de SJ klasse...

ik maal nu bijvoorbeeld met de mamacp m2: die heeft maar 50 mm vlak, maar maalt super mooi en ik kan niet zeggen dat ik nu opeens gebrek aan smaak heb...okay de pharos geeft een andere smaak...maar wat is lekkerder...okay de pharos is wel stabieler van dag tot dag en boon tot boon!

mijn advies: gewoon malers naast elkaar gaan beijken en ook gevoel laten meespelen...blijft hartstikke subjectief allemaal...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

34
Tja, het leek een relatief eenvoudige vraag.... Ik denk dat zo als met bijna alles in het leven iedereen een andere mening kan hebben over hetzelfde product. Op basis van prijs en specs die ik zoek vallen er al heel wat malers af. Looks zijn ook wel een factor als je verschillende gelijkwaardige machines hebt.

Zo vind ik dat de toeter op de Quamar toch wel meer aanwezig is dan bij de Mazzer mini. Kan in real life natuurlijk anders zijn, maar baseer me nu op plaatjes.

Zoals ik het nu bekijk komt het voor mij dan neer op de Macap of Mazzer. Daar ik nou niet overtuigd ben of de 5mm doorsnede in schijven een wereld van verschil gaan maken, laat ik dat even niet meewegen. Gezien dat feit denk ik dat de Macap mijn voorkeur heeft. Maar ik moet ze nog even in het echt aanschouwen.

Ik heb ook vanochtend een jong gebruikte Macap M5D aangeboden gekregen voor een aantrekkelijke prijs. Ga daar ook eens over nadenken.

Bedankt voor jullie adviezen.
Lelit Bianca + Macap M4D

35
bij casa barista en ESW kun je ze naast elkaar gaan bekijken...

de m5d is een m4d met dezlefde specificaties met uitzondering van een groter bonenreservoir...

dus als je die voor een leuke prijs kan krijgen is dat niet verkeerd...check wel even wanneer de macap m4d/m5d is verbeterd; dacht ene paar jaar geleden...maar goed, neem aan dat die waar je naar referereert een jong exemplaar is...

succes!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

40
Gefeliciteerd! Maar je weet toch wel dat er niet één "juiste maalgraad" bestaat hè? Die verandert voortdurend, gaat het b.v. regenen: staan we weer aan de afstelling te rommelen. Ander filter of andere boontjes, idem.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder