Eerste branding :)

1
Yes! Vanmiddag de Gene cafe ontvangen en vanavond de eerst keer gebrand 8-) Ik ben begonnen met 200 gram Brasil Yellow Bourbon, 14,5 minuut op 245 graden en alles bijgehouden ;) Helaas de cracks gemist (teken om meer te branden ;). Volgens mij ziet het resultaat er redelijk uit, zie
GetAttachment.jpg
.

En nu vooral proeven op welke dag de koffie het lekkerst is. Morgen, na 24 uur gekoeld, de eerste keer. Ik ben benieuwd!

Vragen die mij nu te binnen schieten:
1. In de handleiding van de Gene Cafe staan de verschillende manieren van branden (tijd/temperatuur) is dat bij een volle inhoud?
2. De bonen heb ik op een bord gekoeld (zonder afdekking) en voelen nu niet meer warm aan. Moet ik ze zo laten staan of verpakken?

Hoor graag reacties :D (m'n hele huis ruikt naar gebrande koffie haha)

Re: Eerste branding :)

2
Heb je die bonen alleen maar op een bord gelegd om te koelen?? Zodra je denkt dat de boontjes goed zijn, de stekker eruit halen, bonen eruit en zo snel mogelijk koelen. De één doet dat met een ventilator en er zijn mensen met zelfgebouwde koelers.
Trouwens wel de stekker er weer in en het koelprogramma van de gene af laten lopen.

Re: Eerste branding :)

3
@ Merten,

Waarom hou je niet gewoon de graden knop ff ingedrukt ?? maakt ie een noodstop,hoef je elke keer niet die stekker er uit te halen.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

Re: Eerste branding :)

4
Ik zou met 240 gram gaan branden, dat lijkt ongeveer de beste hoeveelheid te zijn. Houd het ook daarop, als je namelijk ook maar 20 gram meer-, of minder doet, verandert meteen het hele brand-gedrag.

Verder kan ik je aanraden om eerst de machine 5 minuten voor te verwarmen op 150C, en vervolgens de boontjes 5 minuten te drogen op 150C. Daarna ga je dan pas echt roosteren.

Die Brasil is een heel zachte boon en moet je dus niet te heet en lang roosteren. Ikzelf doe die boon (na opwarmen en drogen) eerst een minuut of 8 op 225C en het laatste stukje tot de 2-de krak op 230C, echt niet heter.
Volgens mij zien de bonen op het fotootje er ook behoorlijk donker uit, en juist die Brasil heeft daar eigenlijk helemaal geen baat bij. Die zachte smaak komt beter tot z'n recht op hoogstens Full City.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Eerste branding :)

5
grad schreef:@ Merten,

Waarom hou je niet gewoon de graden knop ff ingedrukt ?? maakt ie een noodstop,hoef je elke keer niet die stekker er uit te halen.

En dan? Stopt ie dan want bij mij gaat ie koelen. Ik zal is proberen om de knop langer in te drukken misschien dat ie wel stopt dan.

Re: Eerste branding :)

6
Kort indrukken van de rode knop is koelen, 3 seconden indrukken is een Noodstop. Als je na het legen van de boonhouder de machine uit-, en weer aanzet met de blauwe knop, kan je de machine weer koelen door kort achter elkaar de rode knop in te drukken (dan hou je de Gene voor de gek, eigenlijk).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Eerste branding :)

8
@ merten: de bonen zijn gekoeld door de koeling van de gene cafe. Zoals ik hierboven lees kan dat sneller.

@ Spironski: op de foto zijn de bonen iets donkerder dan in het echt maar ze hadden zeker niet donkerder moeten zijn. De volgende poging zal ik de temperatuur aanpassen en kijken wat het verschil met nu is.

Zojuist heb ik de eerste koffie gezet, een espressokop en een normale kop koffie. Als espresso had het zeker smaak maar die was bij de normale kop koffie weg. Het proefde vooral naar water. Wordt de smaak de komende dagen beter of is het niet geschikt voor een normale kop koffie?

Re: Eerste branding :)

9
Hoe heb je die normale kop koffie gezet? Is dit een lungo of filterkoffie. Bij te donkere branding zou filter juist te zwaar en bitter smaken ipv waterig.

Verder zou ik je aanraden om de chaff collector even niet te gebruiken en een zeef voor de opening te zetten. Zo hoor je de kraks veel beter. Koelen buiten de gene is ook wel een must.

De temperatuur zou ik voor een brasil ook zeker niet zo hoog zetten. Dit is een relatief zachte boon en zal dan snel verbranden. Het is ook de bedoeling om tussen de echte start van de eerste krak en het koelen ongeveer 4 minuten te houden voor de ontwikkeling van de smaak. De meeste bonen zijn vanaf 3-4 dagen na branden al goed om te gebruiken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Eerste branding :)

10
De koffie heeft smaak, erg vers en lekker. De bonen zijn n zeker te donker gebrand want het smaakt bitter. Volgende keer echt minder lang en korter branden. De koffie is lungo gezet met een saeco odea giro en moest de malinggraad en hoeveelheid water aan passen. Deze koffie smaakt nu al zoveel lekkerder dan eerdere koffies dat ik al bijna spijt heb mn espressoapparaat te hebben verkocht :s

Jullie hebben het over zachte bonen. Is dit te herkennen of zijn bonen uit bepaalde gebieden zacht of hard?