Re: Welk vol automatisch koffiezetapparaat?

41
Kan je misschien de (koffie van de) apparaten ook proeven?
Liefst met dezelfde bonen in dezelfde zaak.
Bij de Mediamarkt kan je meestal wel proeven dacht ik?
Zal mogelijk nog wat sub-optimaal zijn qua versheid vd bonen en afstelling, maar geeft toch wel een indruk denk ik.

Ik zou dan vooral afgaan op de smaak.
Voor melkopschuimen gebruik ik meestal zo'n kannetje met verwarming en opschuimer, ca €25 bij de Hema. Is makkelijker schoon te maken dan het stoomfiepje...
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

42
Lungo en R&B, bedankt!
Komende vrijdag ga ik op onderzoek uit. Wanneer de smaak niet te onderscheiden is en ik geen andere ontdekkingen doe, ga ik voor de Siemens vanwege het betere stoompijpje en de grotere waterbak. Ik las trouwens ergens anders op de site een reactie Bluecold over de Syntia, dat je van buiten niet kan zien hoeveel water er nog inzit. Dat weegt ook mee. Mocht de Syntia er in het echt qua smaak ofzo toch echt uitspringen, dan haal ik zon kannetje voor het schuim.

Ik houd jullie op de hoogte ;)

44
Och, zolang de afwijking consequent is, zijn de onderlinge resultaten wel te vergelijken.
Sommigen stoppen zelf gewoon supermarktbonen in hun volautomaat en passen de instellingen niet eens aan...! :shock:
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

45
Hallo,

Het lijkt me inderdaad sterk dat ik bij de Mediamarkt kan proeven, helaas. Bezichtigen wel, dat vind ik ook wel iets waard maar dan nog weet je niet precies wat je koopt. De winkel van koffie discounter in Naarden is vrij ver rijden voor mij. En ook daar kan je niet proeven, heb ik me door een medewerker laten vertellen. Weet iemand misschien een winkel waar ik de Siemens zou kunnen bezichtigen en proeven (als die mogelijkheid bestaat) en vergelijken met andere apparaten? Het niet uit gemakzucht dat ik dit vraag, ik zou gewoon niet weten bij welke zaken je wel en niet de apparaten kan uitproberen en weet ook niet goed waar ik moet beginnen om dit uit te zoeken. Ik woon in zuid holland, Sliedrecht. Alvast bedankt!

Maakt het trouwens nog verschil bij welke winkel je je machine koopt? Bij verschillende producten zoals wasmachines, sanitair, kranen etc. is er een groot, opzettelijk kwaliteitsverschil tussen wat je bij een doe het zelf zaak / dumpzaak of bij bijvoorbeeld de loodgieter koopt. De fabrikant voert, zonder dat dit bij het grote publiek bekend is, verschillende versies van hetzelfde product. Kranen die worden geleverd aan loodgietersbedrijven, bestaan inwendig bijvoorbeeld uit hoogwaardigere materialen, terwijl je de producten verder op geen enkele manier van buiten van elkaar kan onderscheiden. Bij keramieken toiletpotten worden de best gelukte baksels geselecteerd voor loodgietersbedrijven, en gaan de toiletpotten met wat foutjes erin naar de sanitair dump bedrijven. Is een dergelijk onderscheid er ook bij koffiezet apparaten?

46
Net naar de mediamarkt geweest en een Siemens TE503207RW gekocht! Iedereen bedankt voor de behulpzame posts!

Hij was daar in de aanbieding. Ik had echt mega veel geluk want op internet was de actie helaas al voorbij en kon je gewoon het volle pond van bijna 600 euro betalen. Ik ging alleen naar de winkel om het model te bekijken met het voornemen om hem elders te kopen, maar dan helaas zonder de melkkan en in een andere iets minder mooie kleur voor bijna hetzelfde geld. Maar gelukkig was het daar nog niet doorgesijpeld dat de actie voorbij was!

499 Euries voor een volautomaat met keramische maler, ingebouwde automatische melkopschuimer, speciale losstaande thermos melkkan, instelbare van alles en ook instelbare sterkte met zelfs double shot functie (2 keer bonen malen en persen voor één krachtig bakkie) enz. is niet veel! Er waren wel apparaten die er mooier uitzagen met allemaal RVS enzo, maar deze kan er ook prima mee door. De buitenkant is gemaakt van een eenvoudige thermoharde kunststof, maar doordat ze hem een reliefje hebben gegeven is de kleur mat geworden en ziet hij er toch mooi uit en voelt hij toch best hoogwaardig aan. Slimme truuk die ook vaak door autofabrikanten wordt toegepast op dashboards om het materiaal sjieker te laten lijken dan het eigenlijk is. Werkt prima. Zometeen bonen kopen en aanzwengelen, de spanning stijgt! 8-)

48
Hoi R&B!
Bedankt! Ik ben nog een beetje bezig met puzzelen, hoe ik er de beste koffie uit krijg. Ik ben sowieso begonnen met hem instellen op zn warmste stand, dat leek me een goed begin. Met de molen wist ik even niet goed was wijsheid was. Ik heb maar die gast van koffiediscounter nagedaan, die zet ze bijna altijd op de fijnste stand..

Ik had van een collega op mn werk gehoord dat de koffiebonen van kruitvat goed waren, maar ik zat gewoon senseo te drinken. Ik heb nu even snel lavazza qualita oro gekocht. Smaakt beter, maar de koffie is nog wat te zuur. Verder valt op dat met beide soorten bonen mijn pucks pisnat zijn en uit elkaar vallen. Ook is de crema laag minimaal. Ik denk dat ik het makkelijkst kwaliteit verbetering kan krijgen door zwaarder gebrande bonen te kopen hierna, deze waren beide vrij licht gebrand. En ook door de molen zo in te stellen, dat espresso 25 seconden duurt. Hopelijk duurt het te lang en niet te kort, want hij staat op zijn fijnst. Mocht dit alles niet voldoende effect sorteren, is dat niet meteen een ramp want ik weet niet hoe oud deze bonen misschien waren.

De melk opschuim functie is wel al meteen een succes. De melk is net zo warm als de koffie (goed warm dat er wat stoom vanaf komt, maar wel meteen al voorzichtig drinkbaar) en 1/3 van de getapte melk is schuim van de best mogelijke kwaliteit. Ondanks de enkele boiler kan ik binnen 20 seconden na het vragen om stoom de melk gaan tappen.

49
MarcoRoza schreef: Ik had van een collega op mn werk gehoord dat de koffiebonen van kruitvat goed waren, maar ik zat gewoon senseo te drinken. Ik heb nu even snel lavazza qualita oro gekocht. Smaakt beter, maar de koffie is nog wat te zuur. Verder valt op dat met beide soorten bonen mijn pucks pisnat zijn en uit elkaar vallen. Ook is de crema laag minimaal. Ik denk dat ik het makkelijkst kwaliteit verbetering kan krijgen door zwaarder gebrande bonen te kopen hierna, deze waren beide vrij licht gebrand. En ook door de molen zo in te stellen, dat espresso 25 seconden duurt. Hopelijk duurt het te lang en niet te kort, want hij staat op zijn fijnst. Mocht dit alles niet voldoende effect sorteren, is dat niet meteen een ramp want ik weet niet hoe oud deze bonen misschien waren.
Begin nou eens met verse koffie, dat is simpelweg het belangrijkst. Kruitvat en Lavazza zijn niet vers, vandaar de minimale laag crema en zurige smaak.

50
Een topic van honderdduizend paginas lang, en dan nogsteeds volledig negeren wat iedereen je probeert te zeggen. Leuk man, mensen advies geven. Vooral leuk als ze alles negeren, alleen naar nietszeggende specificaties kijken, kutbonen kopen en dan gaan piepen dat de koffie kut is.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit