Welk vol automatisch koffiezetapparaat?

1
Hallo koffieliefhebbers,

Deze vraag horen jullie vast heel vaak. Toch wil ik hem jullie als kenners graag stellen, want zelf zie ik door de bomen het bos niet. Welk espresso apparaat raden jullie mij aan?

Mijn wensen:
Ik wil het apparaat vooral gebruiken voor gewoon een volle bak zwarte koffie of cappucino. Het liefst heb ik een alles in één apparaat, dat zelf de bonen maalt etc. Ik vind betrouwbaarheid en een lange levensduur erg belangrijk. Gebruiksgemak en smaak moeten ook in orde zijn. Ik wil het onderhoud zelf kunnen doen. Meestal zet ik koffie voor één persoon, maar 2 kopjes tegelijk kunnen zetten lijkt me handig (maar niet noodzakelijk).
Ik wil rond de 500,- eraan besteden. Liefst natuurlijk wat minder dan wat meer, maar ik begrijp dat alle waar naar zijn geld is en ik betaal liever iets meer voor veel betere spullen, dan dat je jezelf voor een relatief klein verschil in de vingers snijd.

De achtergrond van mijn vraag:
Op het moment heb ik sinds ruim één jaar een saeco modo mio extra, werkt met lavazza mio cups. De koffie hiervan vind ik van goede kwaliteit, een stuk lekkerder dan de kunstmatig aandoende dolce gusto koffie van mijn zus. Maar ik ben steeds meer koffie gaan drinken en betaal me blauw aan de dure cups. Daarom wil ik bonen gaan malen. Even een investering in het begin, maar op de lange termijn hoop ik goedkoper of hetzelfde uit te zijn, met betere koffie. Verder is de mio traag en werkt het maken van cappucino omslachtig. Eerst je vinger een minuut op de knop houden voor stoom maken, etc. Het pijpje schoonmaken is ook best een werk, mogelijk doordat het pijpje enkelwandig is. Dit schijnt verschil te maken heb ik gelezen.

Ik heb zelf ook al rondgekeken. De Philips Saeco Synthia cappucino leek me eerst wel wat. Hoewel ik niet zeker weet of zo'n melkkan echt een verbetering is ten opzichte van melk opschuimen met een stoompijp? Totdat ik verhalen over de betrouwbaarheid, snel volle lekbak en lauwe melk las.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door MarcoRoza op vr 20 apr 2012, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Welk espresso apparaat?

2
Ik wil het apparaat vooral gebruiken voor gewoon een volle bak zwarte koffie of cappucino
Begrijp ik nu goed dat je gewoon een volle mok zwarte koffie wil, of wil je toch een espresso? En heb je al het beginnerstopic gelezen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Welk espresso apparaat?

3
Dank je wel voor je reactie. Klopt, ik hecht meer waarde aan een volle bak goede zwarte koffie of cappucino dan aan espresso. Ik noemde het hier een 'espresso apparaat' omdat alle zelf malende en brouwende tot 1 of 2 kopjes koffie automaten zo worden genoemd.

Ik heb het beginnerstopic inderdaad gelezen. De verhalen over o.a. verschillende typen boilers, en hoe je een klassieke cappucino moet zetten. Het was verhelderend, maar toch net niet voldoende om me echt verder te helpen.

Ik heb bijvoorbeeld nog geen idee wat hoogwaardige en betrouwbare merken en machines zijn en wat minder/niet,
weet nog niet of het als cappucinno drinker echt verstandiger is om voor zo'n automaat met een melkkan te kiezen of dat ik beter voor een stoompijpje kan gaan,
en ik hoop verder eigenlijk dat er iemand is die zegt: 'dit type is op het moment een van de betere apparaten voor die prijs en die wensen'

Als je verder nog vragen hebt, dan hoor ik het heel graag. Alvast bedankt!

Re: Welk vol automatisch koffiezetapparaat?

4
Je wil eigenlijk helemaal geen espresso drinken. En daarom heb je ook niet zo veel aan dat topic voor beginners in espresso, da's duidelijk.

Ik zou dan ook niet voor een espresso apparaat gaan. Waarom zou je een duur apparaat kopen dat probeert te maken waar je niet van houdt?
Voor espresso gelden heel specifieke en lastige eisen, het is dus best moeilijk om een goede espresso te zetten. Ingewikkelde machines worden gebouwd om dat te bereiken, en vervolgens doe je er niets mee. Zonde van je geld.

En kwalitatief goede en duurzame volautomaten voor dat bedrag, ik weet het niet. Het is allemaal plastic, om de 2 jaar is een dure onderhoudsbeurt nodig en zoals ik heb begrepen is na zo'n 12.000 kopjes meestal wel de economisch maximale gebruiksduur bereikt. Als je hier op het forum rondkijkt zal je ook zien dat volautomaten voornamelijk worden genoemd in verband met problemen.

Er zijn veel goedkopere manieren om een goede en volle bak koffie te bereiken. Alleen niet met de druk op een knop.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Wat niemand je in de winkel vertelt bij volautomaten is dat die machines behoorlijk wat onderhoudskosten met zich mee brengen en anders erg storingsgevoelig zijn. Reken op 150 a 200 euro voor een servicebeurt die je normaal iedere 1 a 2 jaar moet uitvoeren. Door het onderhoud zelf te doen kun je de helft besparen, maar de stevige kosten voor een beurt wordt vooral bepaald doordat een professional daar een bak uren in steekt.
De laatste jaren zijn er nogal wat volautomaten op de markt gekomen waarbij de zetgroep er voor schoonmaken en onderhoud eenvoudig uit te klikken is. Dat is een absolute must have. Door regelmatig reinigen en smeren smaakt je koffie stukken beter en loopt de kans op storigen terug.
Zoals Spironsky ook al aangeeft: Na een jaar of 6 zijn de machines in de populaire prijsklasse (300-500) echt 'op'. En mocht je het overwegen: Tweedehands op marktplaats zou ik voor een volautomaat nooit doen. Je koopt dan vaak andermans ellende over. (Terwijl daar voor E61 machines regelmatig buitenkansjes voorbij komen)
De regel dat als je duurder koopt, je een betere machine krijgt gaat voor volautomaten niet noodzakelijk op. Ik raad je aan om op http://www.juraprofi.de eens de serviceanleitingen te bekijken. Daar kun je zien dat twee machines van 300 en 1000 euro best hetzelfde binnenwerk kunnen hebben. Het prijsverschil zit dan vaak meer in 'speelgoedspul' er om heen zoals electronische displays. Het merklogo maakt ook nogal een verschil in prijs.
Voor het opschuimen van melk zou ik eerst de vraag stellen of je dat zo vaak gebruikt dat dat nodig is. De stoomfunctie van een volautomaat is vaak zodanig dat melk opschuimen geen mooi resultaat geeft. Zo'n aparte melkbak vind ik een ramp. Je kunt de melk er niet in laten staan (want zuur), en je bent zoveel tijd kwijt aan schoonmaken dat je die na een tijdje niet meer gebruikt. Als alternatief kun je voor een paar euro bij de hema een melkschuimkan kopen die in de magnetron een schitterende stevige capuccino schuim maakt.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

8
Het beginnerstopic spreekt geen woord over volautomaten...
Daar heb je wel een punt. Maar ik weet er te weinig vanaf om het te schrijven,... interesse?
Das natuurlijk ook selectie-bias...
Open maar eens het volautomaten subforum. "Voornamelijk" is misschien wat sterk uitgedrukt, maar 80% van de meldingen gaat over problemen.

EDIT: ik heb intussen toch maar het beginnerstopic herschreven, nu met toevoeging van superautomaten.

9
Hmmm, ik ben nog niet zo lang lid maar zie wel dat volautomaten hier niet echt populair zijn bij de 'die-hard' koffiefanaten.

Anyway, ik heb een paar weken geleden een volautomaat gekocht, een Nivona 850. Wij drinken voornamelijk cappuccino en latte macchiato dus ik wilde eenknopsbediening daarvoor. En geen aparte melkkan, maar een slangetje dat je zo in een melkpak kan hangen (er zit wel een thermoskan bij voor melk, maar die gebruik ik niet vaak). Verder nog de mogelijkheid om ook gemalen koffie te kunnen gebruiken voor het geval iemand een decafe wil. Uiteindeljk kwam ik uit bij Jura of Nivona.
De Jura machines vielen af, aangezien je daarvan niet zelf de zetgroep kan reinigen.

Ik kan je ook aanraden om op kieskeurig.nl te kijken en de gebruikersreviews te lezen. Daar zie je b.v. dat de Philips machines behoorlijk storingsgevoelig zijn.

Succes met je keuze en als je nog vragen hebt, laat maar weten.