22
door Spironski
Steef, volgens mij maakt flushen echt niets uit. De lijn loopt dan wel iets steiler omhoog na het flushen, maar vlak na de flush zakt deze ook ietsje verder weg, uiteindelijk kom je dan weer op hetzelfde uit (en dat is consistent met mijn verhaal).
Ikzelf doe net als Steef een flush 'n wait procedure. En ik moet echt wel van 102C terugflushen tot 93C, anders krijg ik na 30 seconden wachten water van +97C op mijn koffie. Bij mij kost dat zo'n 180ml en dat zal een seconde of 15-20 zijn.
Er zullen verschillen tussen machines zijn hierin. Ik geloof wel dat de Rockets erg goed zijn afgesteld, zodat je minder hoeft te flushen. En ook de grootte van de HX zelf zal invloed hebben. Of je nu 80 ml. of 200ml. uit de HX moet wegspoelen, maakt nogal uit nietwaar?
Ik weet wel dat de hersteltijd van mijn machine langer is geworden nadat ik er een flowrestrictor in heb gemonteerd. Maar ook hoef ik minder te flushen (en daarom heb ik dat ding ook gemonteerd).
Als ik heb geflush voor koeling, twee kopjes espresso heb gezet, melk heb opgeschuimd, een "portafilter-wiggle" en een dubbele backflush heb gedaan, is de temperatuur in "mijn" kop teruggelopen tot zo'n 88C. Inderdaad moet ik dan enkele minuten wachten totdat de kop weer op 92C zit.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder