Even een vervolgje:
Zoals ik al had geschreven vond dhr Donga de geluidisolatie blijkbaar wel een leuk projectje, en kwam hij nog met de suggestie om extra isolatie schuim aan de binnenkant van de kast aan te brengen.
De Silent Running dient vooral om het mee-dreunen van de buitenkant tegen te gaan, het 13mm dikke AcustiCab schuim waar we het hier over hebben, dient meer om de hogere ratels te absorberen. Het spul is hittebestendig (tot 80C) en als de zijkanten zijn afgetaped (met AcustiTape) ook vochtbestendig.
Het heeft even geduurd voordat ik gelegenheid vond om het spul te monteren, maar ik heb het er nu een tijdje in zitten. Ik moest weer even de kast van mijn apparaat demonteren en heb de plaat AcustiCab in passende stukken gesneden voor de zij-, en achterpanelen. Ook het deksel heb ik voorzien van het schuim. De voor-, en onderkant heb ik onbehandeld gelaten.
Het meeste werk was nog bijna om die 16 zijkantjes af te tapen. De AcustiCab zelf is voorzien van een behoorlijk sterke hechtlaag en heb je allicht zo gemonteerd.
Gelukkig heeft mijn machine een redelijk ruime kast, maar de "brainbox" en het waterfilter drukken nu een beetje in het schuim, aan weerszijden verdwijnt natuurlijk wel 13mm ruimte, nietwaar?
En ik moet zeggen: het werkt! Ik zou niet eens zeggen dat de "geluidsdruk" (bij gebrek aan een beter woord) als eerste indruk zoveel minder is geworden, maar vooral de kwaliteit van het geluid is merkbaar veranderd. Het klinkt allemaal wat doffer, wat "verder weg", en uiteindelijk toch ook wel zachter. De machine dus gewoon weer een stukje stiller geworden. Heerlijk.
Ik merk ook hoeveel trilling de machine doorgeeft aan mijn simpele werkbladje. Dat straalt nog een flinke hoeveelheid geluid af, hoor ik nu. Maar eens zien of ik dàt kan veranderen. De machine op een mooi stukje zwart graniet zetten wellicht?
Mijn dank aan Wicher Donga van Merford Accoustiekwinkel voor het zo enthousiast meedenken en meedoen. Fijn, zulke mensen!