Hoe zwaar hoort de hendel van een Pavoni te gaan?

1
Ik heb al een paar jaar een Pavoni die ik naar alle tevredenheid gebruik. Wat ik mij weleens afvraag..hoe zwaar hoort die hendel nu eigenlijk te gaan? De mijne gaat namelijk behoorlijk zwaar, kan er denk wel bijna aan hangen zonder dat het problemen oplevert.

De koffie die eruit komt is wel goed..maar ik vraag mij dus af of hij zo zwaar hoort te gaan? Heb nog nooit een andere Pavoni gebruikt, dus kan niet vergelijken.

Als ik een grovere maling gebruik gaat hij lichter maar dat komt de koffie niet ten goede. Bij een fijnere maling gaat hij behoorlijk zwaar, maar wel prachtige crema.

Wat zijn jullie ervaringen? Heb het apparaat 2dehands gekocht, en was volgens de vorige eigenaar net gereviseerd. Apparaat nu ca. 3 jaar in mijn bezit, dus laatste revisie is minimaal 3 jaar geleden. Verder geen problemen met het apparaat.

Re: Hoe zwaar hoort de hendel van een Pavoni te gaan?

2
In het begin had ik ook de neiging er met vol gewicht aan te hangen maar intussen komt er lekkere koffie uit als ik gewoon kracht zet. De hefboom zorgt al voor een relatief grote druk op de puck. Ik heb er geen meet-apparaat voor maar uit jouw beschrijving maak ik op dat je maling fijner is dan de mijne, of dat je meer doseert, kan ook natuurlijk.

Als je veel kracht zet, werk je ook tegen jezelf: je drukt de puck enorm samen wat de doordringbaarheid vermindert waardoor er grotere kracht nodig is om je koffie er doorheen te krijgen...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Hoe zwaar hoort de hendel van een Pavoni te gaan?

5
KurtAugust schreef:Hoe zwaar?
Alsof je met een serieus mes door een dik stuk kaas snijdt?
Haha komt in de buurt...al is het moeilijk de druk (zonder metingen) hier elkaar duidelijk te maken. Het ene mes is het ander niet, en voor de kaas geld hetzelfde.

Het gaat echt behoorlijk zwaar, en ik houd altijd de dop van de boiler vast zodat ik het apparaat zeker weten goed vast heb en de druk niet ineens op zij schiet.

Nu zie ik dit laatste op Youtube ook vaak genoeg, dus dat lijkt me niets bijzonders. Maar hoe hard iemand nu drukt is ook aan een filmpje niet heel goed te zien.

Morgen eerst de dag beginnen met een espresso met gematigde kracht zoals de tip van hierboven :D

Re: Hoe zwaar hoort de hendel van een Pavoni te gaan?

6
Ik zet er wel altijd enigszins het gewicht van mijn bovenlichaam op. Zo, in die houding, kan ik ook beter zien hoe de extractie verloopt.
Ik zie wel eens filmpjes waar mensen voor de machine staan en bijna met gestrekte arm de hendel omlaag halen. Als ik dat doe verloopt de extractie bij mij veel te snel.

Ik maal iets fijner dan met m'n E61-machine, en tamp nauwelijks.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder