Re: Bezzera hevelmachine

21
Wow, 12 minuten?! Zelfs de "normale" Bezzera (BZ07 enzo) doet er minimaal 20 minuten over...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
Met de Astoria zet ik ook met 20 minuten een goede kop die perfect op temperatuur is, je moet wel even een voorzetriedeltje inpassen a la Kees van der Westen;

De machine is gebruiksklaar
Wanneer de bovenste wijzer tussen 1,1 en 1,5 aangeeft en het rode lampje voor de eerste keer uitgaat is de machine bijna klaar voor gebruik. Om de groepen op de juiste temperatuur te krijgen moeten er per groep 5 maal 2 koppen koffie gezet worden. Het is daarbij natuurlijk niet nodig elke keer verse koffie te gebruiken. De koffie in de filterdrager geeft tegendruk aan het uitstromende water zodat het water langzaam loopt en zodoende de warmte voldoende tijd heeft de groep op te warmen.

Laat de filterdragers na het koffiezetten altijd in de groep zitten (eventueel kunt u de gebruikte koffie wel even uitkloppen) om hem niet af te laten koelen. Warme filterdragers zijn erg belangrijk. Als de koffie tijdens het zetten onderuit het filterbakje over de bodem van de filterdrager komt stroomt hij daarna via de uitloop in het kopje. Omdat de filterdrager uit messing gemaakt is, een heel goed warmtegeleidend materiaal, zal de koffie bij een niet-warme filterdrager zijn warmte grotendeels verliezen al voordat hij in het kopje terechtkomt. Zeker bij de kleine (`korte`) espresso is een warme filterdrager essentieel.

(Bron gebruiksaanwijzing Mirage)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

23
@3aan schreef:Hans dit is iets in de geest van wat jij voor ogen hebt?!

Afbeelding

Ik vindt het niet echt een verbetering, ik gaf al aan dat je de machine een beetje ielig maakt met van die dunne omkasting en je het beste kan proberen de huidige panelen proberen een nieuw leven in te blazen, mooie poedercoating erop, in 2 kleuren met een mooi hoogglans front zonder concessies te doen aan de kwaliteit.
Om een of andere reden krijg ik de foto niet te zien die je erbij gepost hebt...
Hij wordt inderdaad iets meer "ielig", zonder die snuit, maar ik schat in dat dat geen bezwaar is, het is per slotte een machine zonder pomp, dus waarom een grote kast met lucht..?
Veel belangrijker: de zetgroep zelf, helemaal chroom en na wat poetsen helemaal gaaf, vind ik veel te mooi om te verstoppen, die wil ik juist graag prominent open kunnen zien.
Volgende tussenfasen, en als klaar zal ik foto's posten, kunnen we er allemaal opnieuw iets van vinden...
Vibiemme Seplus HX E61 1970, Eric's Thermometer, Bezzera HX (CMA/Rossi) lever 1972, VST-bakjes, Mazzer Super Jolly doserless , Behmor 1600

24
cremalover schreef:Vereiste voor een espressomachine voor thuis is onder andere snelheid.Met een paar shots per dag moet dat ding gewoon uit tussen de shots door.
Met de Strega drink ik s'morgens mijn eerste koffie na 12!! minuten.En die is goed op temperatuur.
Ik heb geen zin on 3 kwartier of langer op een espresso te wachten.
Het tweede shot kan twee of drie uur later zijn maar dan is de machine nog sneller op temperatuur.

Gecombineerd met de kwaliteit van de koffie maakt dat deze machine naar mijn mening op eenzame hoogte staat.
De opwarmtijd is minder een probleem voor mij, de Vibiemme Seplus is na +/- 25 a 30 min helemaal op temp, deze Bezzera zal er mogelijk iets sneller zijn (boiler is 2,5 a 3 ltr vs 4,5 ltr van de Seplus), is prima.
Om een of andere reden (kan niet onderbouwen, is denk ik vooral gevoelsmatig) heb ik meer vertrouwen in boiler-water om de zetgroep op de juiste temperatuur te houden dan electrische elementen, ook al omdat dit bewezen techniek is die al decennia betrouwbaar is gebleken.
Deze zetgroep is ook forser, en (questie van smaak uiteraard) vind ik mooier.
Ik denk ook dat misschien sommige mensen liever naar iets moois en nieuws kijken, ik vind het veel leuker iets "ouds" (wel verbouwd..?) te gebruiken, de Seplus (ex @3aan) is er een geweldig voorbeeld van, veel leuker dan alle nieuwe machines die ik ken, en vermoed ik, minimaal zo goed op technisch en functioneel niveau.
Vibiemme Seplus HX E61 1970, Eric's Thermometer, Bezzera HX (CMA/Rossi) lever 1972, VST-bakjes, Mazzer Super Jolly doserless , Behmor 1600

25
hansC+ schreef:
cremalover schreef:Vereiste voor een espressomachine voor thuis is onder andere snelheid.Met een paar shots per dag moet dat ding gewoon uit tussen de shots door.
Met de Strega drink ik s'morgens mijn eerste koffie na 12!! minuten.En die is goed op temperatuur.
Ik heb geen zin on 3 kwartier of langer op een espresso te wachten.
Het tweede shot kan twee of drie uur later zijn maar dan is de machine nog sneller op temperatuur.

Gecombineerd met de kwaliteit van de koffie maakt dat deze machine naar mijn mening op eenzame hoogte staat.
De opwarmtijd is minder een probleem voor mij, de Vibiemme Seplus is na +/- 25 a 30 min helemaal op temp, deze Bezzera zal er mogelijk iets sneller zijn (boiler is 2,5 a 3 ltr vs 4,5 ltr van de Seplus), is prima.
Om een of andere reden (kan niet onderbouwen, is denk ik vooral gevoelsmatig) heb ik meer vertrouwen in boiler-water om de zetgroep op de juiste temperatuur te houden dan electrische elementen, ook al omdat dit bewezen techniek is die al decennia betrouwbaar is gebleken.
Deze zetgroep is ook forser, en (questie van smaak uiteraard) vind ik mooier.
Ik denk ook dat misschien sommige mensen liever naar iets moois en nieuws kijken, ik vind het veel leuker iets "ouds" (wel verbouwd..?) te gebruiken, de Seplus (ex @3aan) is er een geweldig voorbeeld van, veel leuker dan alle nieuwe machines die ik ken, en vermoed ik, minimaal zo goed op technisch en functioneel niveau.
Vanmorgen de klok er eens naast gezet.10 minuten en twee Cappu's op tafel! :mrgreen:
Maar apparaten zijn apparaten.snelheid en lekkere koffie en gemak.Dat zijn voor mij punten.daarna degelijkheid.
Strega gaar bij mij NOOIT meer weg.Ben wat dat betreft klaar met de koffie hobby.Heb mijn walhalla gevonden.
Nu nog die Quamar M80E verkopen.

26
hansC+ schreef:Om een of andere reden krijg ik de foto niet te zien die je erbij gepost hebt...
Had ik eerst ook, maar korte tijd later verscheen hij gewoon. Zie jij hem hieronder wel?

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

27
Deze modificatie vind ik er zeer geslaagd uitzien. Ik heb deze afbeelding al eens naar @3aan gestuurd, als voorbeeld.
Uit zijn reactie begreep ik dat daarvoor de opbouw van de Bezerra niet stevig genoeg is, maw de groep word niet meer 'ondersteund'. 8-)

Trouwens, ik zie de afbeelding nog steeds niet bij @3aan's post!

29
CarpSafari schreef:Deze modificatie vind ik er zeer geslaagd uitzien. Ik heb deze afbeelding al eens naar @3aan gestuurd, als voorbeeld.
Uit zijn reactie begreep ik dat daarvoor de opbouw van de Bezerra niet stevig genoeg is, maw de groep word niet meer 'ondersteund'. 8-)

Trouwens, ik zie de afbeelding nog steeds niet bij @3aan's post!
De gehele "snuit" ondersteunt de zetgroep verder niet, deze verwijderen doet niets af aan de stevigheid van de hele contructie...

30
@3aan schreef:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
ik vind deze erg mooi
Afbeelding
Heel leuk deze beide foto's.
Degene van mij gaat er aals het ware tussen zitten, de snuit zal verdwijnen, maar de kastdelen (aan de voorkant korter gemaakt) blijven, zullen ook gepowdercoat worden (ben nog niet uit over welke kleuren precies), ik denk mbt het aanzicht dus meer "body" dan de rechter-foto, minder dan de linker.
De kleuren van die van @3aan stralen je wel tegemoet, hoewel ik zelf toch aan iets donkerder tinten denk...