Re: Bittere koffie

11
SteefM schreef:Maar begrijp ik nu goed dat die koffie wel goed smaakt uit de Jura maar niet bij jou thuis? En eerst smaakte die ook bij jou thuis op de Gaggia goed?
yes dat klopt

Eigenlijk toen ik mijn Gaggia een kleine 3 maanden niet gebruikt had is dit probleem begonnen.

13
Het kunnen zoveel dingen zijn. Ikzelf zou eerst de machine met Cafiza oid schoonmaken. Even flink backflushen totdat er helder water uit de 3-wegventiel komt. Daarna eens een ècht vers pak bonen kopen, en inderdaad een betere maler regelen, die Bodum trekt het niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Herr.ik. schreef:
SteefM schreef:Maar begrijp ik nu goed dat die koffie wel goed smaakt uit de Jura maar niet bij jou thuis? En eerst smaakte die ook bij jou thuis op de Gaggia goed?
yes dat klopt

Eigenlijk toen ik mijn Gaggia een kleine 3 maanden niet gebruikt had is dit probleem begonnen.
Ik hoop dat je, je fiets beter onderhoud ;)

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

15
Spironski schreef:Het kunnen zoveel dingen zijn. Ikzelf zou eerst de machine met Cafiza oid schoonmaken. Even flink backflushen totdat er helder water uit de 3-wegventiel komt. Daarna eens een ècht vers pak bonen kopen, en inderdaad een betere maler regelen, die Bodum trekt het niet.
Ik heb net geprobeerd te backflushen maar volgens mij doe ik iets verkeerd..

Dit zou denk ik het 3wegventiel moeten zijn?
Afbeelding

Echter komt hier geen water uit. Hij blijft net zo lang pompen tot het folie (4 lagen) knapt of er bij de piston toch uitlekt.
Afbeelding

Afbeelding

Zo heb ik het afgedicht met folie
Afbeelding

wat doe ik verkeerd? :|

16
@3aan schreef:
Herr.ik. schreef:
yes dat klopt

Ik hoop dat je, je fiets beter onderhoud ;)

Afbeelding
Mn brommertje? :lol:

17
Bij backflushen doe je de portafilter er in met blindfilter, waarin wat schoonmaakmiddel. Op het moment dat de druk is opgebouwd stop je met pompen en wordt, als het goed is, de druk afgevoerd door het driewegventiel. Op dat moment wordt het water uit het blindfilter, inclusief schoonmaakmiddel, terug de machine ingezogen waar het z'n schoonmaakwerk kan doen. Even in laten werken en herhalen. Waarschijnlijk zal je dan uit dat gat in de afdruipbak een bruine drab zien komen: ouwe, bittere koffieresten. Herhaal deze procedure totdat er helder water uit komt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
Een blindfilter heb je in 2 standaard uitvoeringen; een bakje zonder gaatjes en/of een rubberpadje wat je onderin het zeefje legt, zijn beide rond de 3 a 4 euro te verkrijgen, dan hoef je in elk geval niet te klooien met stukjes folie oid.

- - - - - - -
Afbeelding
- - - - - - -
Afbeelding
- - - - - - -
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.