De eerste stappen

1
Hallo,

Sinds dit weekend ben ik met de Ascaso steel 1 en de Bezzera bz09 bezig op weg naar de perfecte espresso, voor nu de dubbele. Op dit moment ben ik zo ver als in dit filmpje.

Vanaf het moment van de machine aanzetten tot aan het moment van uitzetten duurt zo'n 30 seconden en de barmeter geeft 12 bar aan. Naar mijn idee moet ik nu de maler grover instellen om onder de 12 bar te komen, maar kom ik dan niet veelste snel tot de 60 ml?

Re: De eerste stappen

2
De hoeveelheid druk stel je niet in door je maalgraad aan te passen maar door je overdrukventiel (Over Pressure Valve / OPV in het engels) in te stellen. Ik weet niet precies waar deze zit op de Bezzera's. Je moet je voorstellen dat een vibratiepomp altijd maximaal vermogen levert en daardoor eigenlijk altijd 15bar - de druk wordt verlaagd door een deel van het gepompte water weer terug te voeren naar je reservoir.

Concreet kun je draaien aan een ringetje aan een driewegventiel aan een slangetje. Zet de pomp aan met een blindfilter om de ingestelde druk te checken; met een blindfilter moet deze op ongeveer 10 bar staan om tijdens het koffiezetten op 9 bar te komen.

Edit: check dit topic, precies wat je nodig hebt: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =12&t=3492

Edit2: ik had je filmpje eerst niet gekeken maar ik denk dat je inderdaad oude koffie gebruikt. Zonde, verse koffie zal véél meer opleveren dan met je druk spelen ;)

Re: De eerste stappen

3
Bleke crema, onregelmatige stroom uit de uitloop wat kan duiden op channeling.
Hoe oud is de koffie die je gebruikt? Dus wanneer is deze gebrand?
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: De eerste stappen

4
Bezzera weet genoeg van espressomachines, die 12 bar is echt niet een struikelpunt.
Zorg voor verse koffie, een weegschaal en staar je niet blind op 60ml.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: De eerste stappen

5
Als ik deze koffie ergens krijg, ben ik bijna al vertrokken. :mrgreen: Meestal komt het dan uit een niet schone vol automaat. Is je machine schoon en ontkalkt?! En idd verse bonen.

Ik zag in je andere posts dat je zelf brandt, klopt dat? Dan kan het aan de versheid bijna niet liggen.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Re: De eerste stappen

6
Ik zal eens kijken naar het overdrukventiel en dit aanpassen. Vwb de koffiebonen, deze zijn wel zelf gebrand maar liggen al iets te lang. Voordat ik de machine kreeg had ik een extra voorraadje gemaakt maar de machine was niet op voorraad en dat duurde net iets te lang. De machine zou wel schoon moeten zijn.

De nieuwe en zeker weten verse koffiebonen liggen te wachten totdat ze goed zijn om gebruikt te worden en na het aanpassen vanhet overdrukventiel weer proberen 8-)

Re: De eerste stappen

7
Toch ligt het volgens mij niet alleen aan oude boontjes. Al na zo'n 10-15 seconden wordt de koffie al veel te waterig.
Maar zonder goede boontjes is het inderdaad moeilijk oordelen. Ik zou eerst eens die druk wat omlaag brengen en verse bonen gebruiken. Daarna kijken we verder.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: De eerste stappen

8
De nieuwe koffie bonen zijn in gebruik en de druk heb ik aangepast. Ik ervaar weinig verschil met de vorige keren. De koffie smaakt vooral bitter. Daarom ben ik beetje bij beetje de maalgraad grover aan het fijnstellen. Tot nu toe is het resultaat: http://www.youtube.com/watch?v=U8mOlMZkmUY

Zelf heb ik het idee dat in het begin de cremalaag opgebouwd wordt maar op het laatst verdwijnt, de kleur snel licht wordt en de stroming niet lekker loopt. Dit laatste kan ik het best voorkomen om de Weiss Disttribtuion Technique toe te passen, zie foto: http://img716.imageshack.us/img716/7985/img0316zl.jpg. Er zitten nogal wat klonten in. Getampt: http://imageshack.us/photo/my-images/687/img0318tl.jpg/

Eerste keren richten op maalgraad en WDT. Reacties, op/ en of aanmerkingen ik hoor ze graag :D

Re: De eerste stappen

9
Die doorloop ziet er inderdaad nog niet geweldig uit. Te waterig en te bleek. Mijn eerste gevoel: te grove maling, wat zijn je tijden en hoeveelheden?
Dat het niet regelmatig is, daar zou ik niet mee zitten; maar wel met dat waterige. Er wordt ook weinig crema opgebouwd.

Dus je doet je WDT? Ikzelf klop ook altijd mijn pf op het aanrecht om de koffie in te laten klinken. Na het tampen zeker niet nog met je tamper tegen de pf aan gaan tikken hè? En heb je de keteldruk omlaag gebracht of de OPV aangepast?

En hoe nieuw zijn je maalschijven?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: De eerste stappen

10
De WDT gebruik ik nu niet maar voor het tampen een aantal keren tegen de filter aan tikken dus hetzelfde als jij en daarna tampen en zeker niet er nog eens tegen aanslaan. Hier kan het dus niet aan liggen.

Ik heb de opv omlaag gebracht en staat onder het zetten op 10 bar.

De koffie is afgewogen op 14 gram. Nu heb ik een weegschaal die op 1 gram weegt. Dus theoretisch zou het gewicht tussen 13,51 en 14,49 gram zijn (denk ik). Zou dat zoveel uitmaken?

Afgaand op het filmpje is de tijd van machine aan tot uit 30 seconden met een doorlooptijd van ongeveer 26 seconden. Maar de doorlooptijd van 26 seconden kan iets langer door fijner te malen. Nu ik het filmpje nog een aantal keer kijk valt het op dat de koffie er aan het begin (zeg 0:11 seconden van het filmpje) eruit knalt ipv druppelgewijs naar een stroompje gaat. De combinatie te waterig en fijner malen klinkt logisch, ik zal het proberen.