terug op het probleem, opgelost?
Kan ook te weinig koffie in het pf zitten. onderextractie of te fijn gemalen geeft ook bittere koffie....
Te grof gemalen en te snel doorgelopen ook, maar minder vaak.
Of is het probleem na de "onderhoudsbeurt" opgelost?
vr gr,
Daniël Dijkstra, Coffee4all, Drachten
Re: Bittere koffie
32Het probleem is redelijk opgelost. Ik ben bij Simon Levelt in Bussum geweest en heb daar het probleem nogmaals uitgelegd en de verschillende opties doorgenomen die hier zijn voorgesteld.
Backflushen was niet nodig omdat dit apparaat geen backflushsysteem heeft. Op advies van hem de piston goed schoongemaakt. Daar zat een bruine aanslag op aan de binnenzijde, onder het filtertje.
Tevens echte verse koffie gekocht.
En het verschil mag er zijn. Koffie smaakt stukken beter maar nog steeds niet 100% zoals ik het wil.
Ook vervelend dat na elke gezette kop een laag water in het piston blijft drijven, boven op de gemalen koffie.
Maar als nog, een behoorlijke vooruitgang
Backflushen was niet nodig omdat dit apparaat geen backflushsysteem heeft. Op advies van hem de piston goed schoongemaakt. Daar zat een bruine aanslag op aan de binnenzijde, onder het filtertje.
Tevens echte verse koffie gekocht.
En het verschil mag er zijn. Koffie smaakt stukken beter maar nog steeds niet 100% zoals ik het wil.
Ook vervelend dat na elke gezette kop een laag water in het piston blijft drijven, boven op de gemalen koffie.
Maar als nog, een behoorlijke vooruitgang
33Wat is daar precies het nadeel van? Ik heb nooit grootse plannen met de drab die na het zetten overblijft. Of dat nu een "prachtige droge puck" is of een bak blubber met water erop, ik zie nauwelijks kans dat via een van de bestaande commerciële kanalen profijtelijk aan de man te brengen dus ik gooi het in de meeste gevallen gewoon weg, spoel het door de gootsteen., hoe het er ook uitziet. Is de koffie heerlijk, dan boeit het me niet wat er in de puck of onder het douchescherm is achtergebleven. Was de koffie vies, dan vind ik weinig troost bij een prachtig droog vast puckje dat open te breken is en te bestuderen op eventuele vondsten.Herr.ik. schreef:Ook vervelend dat na elke gezette kop een laag water in het piston blijft drijven, boven op de gemalen koffie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
34Het geeft elke keer zo een rotzooi al dat water dat er nog in drijft. Het is namenlijk ook niet een beetje, dat hele ding zit zo goed als vol.
Maar ik heb afgelopen weekend een volautomaat gekocht. Wat een hemels ding zeg, stuk makkelijker om een goede espresso te maken. Heel erg blij mee.
En mn schoonvader is blij met mijn Gaggia. Hij was zijn Nespresso zat, helemaal toen hij bij mij een echte espresso proefde haha die arme man lag de hele nacht wakker
Maar ik heb afgelopen weekend een volautomaat gekocht. Wat een hemels ding zeg, stuk makkelijker om een goede espresso te maken. Heel erg blij mee.
En mn schoonvader is blij met mijn Gaggia. Hij was zijn Nespresso zat, helemaal toen hij bij mij een echte espresso proefde haha die arme man lag de hele nacht wakker
35Mooie droge puck, was goed voor 200 goede koffies, uiteraard gebruik ik VST zeefjes
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
36Kijk die zien er teminste mooi uit!
Wat ik uit mn machine haalde was meer diarree
Wat ik uit mn machine haalde was meer diarree
37Doe je je filterhouder wel vol genoeg? Dat zou kunnen schelen.
Tegen de bittere koffie moet je je machine goed schoon maken. Niet alleen de filterhouder maar ook het douche plaatje en de onderdelen daarboven. Dus even zoveel mogelijk losschroeven en in de cafiza leggen. Dit heeft bij mij goed geholpen bij de ascaso.
Tegen de bittere koffie moet je je machine goed schoon maken. Niet alleen de filterhouder maar ook het douche plaatje en de onderdelen daarboven. Dus even zoveel mogelijk losschroeven en in de cafiza leggen. Dit heeft bij mij goed geholpen bij de ascaso.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
38Is inmiddels niet meer van belang, heeft jammerlijk een volautomaat gekocht, hij denkt dat die nu betere koffie kan maken.Barista74 schreef:Doe je je filterhouder wel vol genoeg? Dat zou kunnen schelen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
40Dan was het met die Gaggia wel heel erg gesteld? Maar de raad gaat nog steeds op: een vieze machine geeft vieze koffie. Dus ook die superauto moet je vaak schoonmaken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder