Re: Overlast van koffiebranden

21
Ik denk dat Grad al antwoord gegeven heeft op mijn bevindingen met een Avirnaki.....

Het is maar een hobby, hoor!!!

Inmiddels een kleine update over de buurman: gisteren zei hij mij weer vriendelijk gedag. Tevens ben ik beheerder van de facebookpagina voor mijn straat. En verdraaid, wie meldt zich vandaag aan...... juist!!! En waarom moest ik zo ontzettend hard lachen....????? Ik kwam er achter dat we enorm veel de zelfde facebookvriendjes hebben..... .....nota bene mijn beste vrienden! .....ach, wat is deze wereld toch klein ;-) .....ik verwacht dat dit hem een stuk rustiger zal krijgen.....

Ik kijk het gewoon een tijdje aan. daarna maar iets van een Gene ofzo kopen, simpelweg om de batches wat groter te maken....

Bedankt voor alle hulp!

23
R&B schreef:In Maastricht zit blanche dael ook in het centrum met de branderij dacht ik?
Weet niet hoe zij het doen qua geur overlast?
Blanche Dael heeft 2 vestigingen waar koffie wordt gebrand. Inderdaad worden de kleinere batches en single origins in de winkel in het stadscentrum gebrand. Hier is geen filter of afzuiging, dus hier verspreidt de geur van vers gebrande koffie in de straten. Het beste is om dit met de buren te bespreken en goede afspraken te maken. Vers gebrande koffie is en blijft immers voor de meeste mensen een heerlijke geur...
Heerlijk vertrouwd sinds 1878; koffiebranderij Maison Blanche Dael. www.blanchedael.nl

25
Ik brand ook pinda's in de dop maar dat ruik je bijna niet, zal wel zijn dat je deze meer gaart?

Het branden van pinda's in de dop.

Hoge temperaturen zijn niet gewenst bij het branden, omdat de olie in de pinda's dan vervliegt en de dop kan gaan schroeien en donker verkleuren.
Ongeveer 120 kg op +/- 160 graden zo'n 25 tot 30 minuten.
Dit is weer afhankelijk van het soort en de kwaliteit, de ene keer is de schil wat dikker dan de andere keer en bevat meer of minder vocht.

Afbeelding

Ik doe het wat minder heftig in m'n grootste brander kan ik een kilo kwijt, maar meestal doe ik 250 gram in de kleine brander.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

26
Bedankt weer voor de vele reacties!

Ik lees op dit forum dat veel mensen de boontjes eerst drogen op +-150 graden. Dit heb ik vandaag ook gedaan, ik had de indruk dat er minder geur bij vrijkwam. Voorheen bracht ik de boontjes in +-2 minuten naar de eerste crack (ca 205 graden).

Zou dit inderdaad invloed kunnen hebben op de geur, of beeld ik me dit alleen maar in? Het was een beetje moeilijk beoordelen, er stond toch een aardig windje vanmiddag!