Vaak verguisd maar terecht?
Naar mijn bescheiden mening niet.De machines zetten heerlijke espresso waarbij de honing tonen in de smaak de boventoon voeren.Zacht ,zoet maar zeker niet vlak van smaak.
Het grote nadeel is de matige afwerking van de machines.Dat lijkt op DDR afwerking uit de jaren 80.Jammer daar de kwaliteit van koffie die het apparaatje produceert beter verdient.
Zeer goede stomer ook.
Een ander nadeel is natuurlijk ook de slechte verkrijgbaarheid van onderdelen en machines.Dealers trekken zich terug of " geven het op".
Zou mooi zijn als Ponte Vecchio eens aan de afwerking en eindcontrole zou werken.De machine is een potentiele winner.
Ik waardeer het apparaat met een dikke 8,5.
Re: De ondergewaardeerde Ponte Vecchio
2Ik moet heel eerlijk bekennen dat de afwerking van mijn Lusso best oke is. Inderdaad, niet op het niveau van mijn Vibiemme, maar zeer zeker heel acceptabel. Daarnaast is de koffie echt top, zou niet meer terug willen naar een pomp. Of het moet een Strega zijn...
Wellicht dat PV op de eindcontrole de laatste tijd wat scherper Is geworden?
Onderdelenvoorziening is inderdaad ruk, en ervaar ik ook als een groot nadeel.
Verder ben ik zeer tevreden en durf ik hem wel een dikke 9 te geven!
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton
3Ik geef hem geen 9 daar de machine geen twee espresso's tegelijkertijd kan zetten.Ongelijke afgifte uit de twee uitlopen en gewoon te weinig koffie.Uiteraard opgelost met een 2 groeps lusso.Thomaserati schreef:Ik moet heel eerlijk bekennen dat de afwerking van mijn Lusso best oke is. Inderdaad, niet op het niveau van mijn Vibiemme, maar zeer zeker heel acceptabel. Daarnaast is de koffie echt top, zou niet meer terug willen naar een pomp. Of het moet een Strega zijn...
Wel weer lekker temperatuurstabiel.De Export dan.Geen ervaring met een Lusso..
Strega smaak is anders.Ik vind het erg lekker.Neigt iets meer richting E61 .Smaak misschien iets complexer.
Maar hou je echt van zacht en zoet is de Ponte the way to go.Dan heb je niet veel aan een Strega.
4Over de afwerking en materialisering van de PVL. Het apparaat is scoort daar echt een 5. De materialen zijn gewoon zo dun het is net blik. Dan zit bij mij ook nog niet alles recht en is hij ook nog heel klein. AL met al heb je echt het idee dat je met een stuk speelgoed aan het spelen bent.
Maar de koffie die er uit komt maakt alles goed. Nog nooit met een apparaat gewerkt waar ik zo snel en makkelijk de juiste instellingen had. 12 gram, 1 of anderhalve pull en klaar.
Zoals CremaL. al schreef, echt heel zoet. Ik heb al een paar maanden dezelfde koffie op verschillende E61 machines gedraaid en de PVL verraste mij echt. Mijn vriendin drinkt normaal met suiker en die liet e nu gewoon staan!
Maar de koffie die er uit komt maakt alles goed. Nog nooit met een apparaat gewerkt waar ik zo snel en makkelijk de juiste instellingen had. 12 gram, 1 of anderhalve pull en klaar.
Zoals CremaL. al schreef, echt heel zoet. Ik heb al een paar maanden dezelfde koffie op verschillende E61 machines gedraaid en de PVL verraste mij echt. Mijn vriendin drinkt normaal met suiker en die liet e nu gewoon staan!
Laatst gewijzigd door Midas op ma 27 aug 2012, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
5Ook ik ben zeer tevreden over mijn PV.
Inderdaad is de afwerking matig en ik geloof niet dat daar al verandering in is gekomen gezien het feit dat enkele dealers elders in de wereld recent zijn gestopt met dit merk...
Maar los van het dunne blik en de her en der wat scheve afwerking met een enkele kier: de boiler, groep en hefboom zijn wel degelijk. En gezien de eenvoud van de machine zijn er weinig problemen te verwachten en is onderhoud eenvoudig. Dus ondanks matige afwerking toch degelijk en betrouwbaar.
Onderdelen is inderdaad lastig, maar gelukkig niet onmogelijk
Voor de PV spreken de goede temperatuurstabiliteit, de vergevingsgezindheid, de prima stoomkracht en bovenal de zachte smaak. En niet onbelangrijk: De machine staat als een huis en kiept niet om zoals wel kan gebeuren met een pavoni als je niet oplet
Twee kopjes tegelijk zetten is aan de kleine levers niet voorbehouden en dat staat los van de ongelijke uitloop. Met een naked of het dichtstopen van een kant van de uitloop is dat probleem er ook niet meer...en omat je moeiteloos achter elkaar door kunt tappen is een tweede kopje zo gezet met een extra PF die je natuurlijk al klaar had gemaakt...
Een enkeling zal moeite hebben met het kleine shotvolume. De machine functioneert naar mijn mening het beste met een enkele of anderhalve pull en dat geeft 15-20 gram espresso. Een dubbele pull is mogelijk bij updosing in het dubbele bakje.
Ik aas nu op een Elektra die als het goed is een nog zachtere en genuanceerdere smaak geeft en geefl de PV voorlopig ook een 8,5.
Inderdaad is de afwerking matig en ik geloof niet dat daar al verandering in is gekomen gezien het feit dat enkele dealers elders in de wereld recent zijn gestopt met dit merk...
Maar los van het dunne blik en de her en der wat scheve afwerking met een enkele kier: de boiler, groep en hefboom zijn wel degelijk. En gezien de eenvoud van de machine zijn er weinig problemen te verwachten en is onderhoud eenvoudig. Dus ondanks matige afwerking toch degelijk en betrouwbaar.
Onderdelen is inderdaad lastig, maar gelukkig niet onmogelijk
Voor de PV spreken de goede temperatuurstabiliteit, de vergevingsgezindheid, de prima stoomkracht en bovenal de zachte smaak. En niet onbelangrijk: De machine staat als een huis en kiept niet om zoals wel kan gebeuren met een pavoni als je niet oplet
Twee kopjes tegelijk zetten is aan de kleine levers niet voorbehouden en dat staat los van de ongelijke uitloop. Met een naked of het dichtstopen van een kant van de uitloop is dat probleem er ook niet meer...en omat je moeiteloos achter elkaar door kunt tappen is een tweede kopje zo gezet met een extra PF die je natuurlijk al klaar had gemaakt...
Een enkeling zal moeite hebben met het kleine shotvolume. De machine functioneert naar mijn mening het beste met een enkele of anderhalve pull en dat geeft 15-20 gram espresso. Een dubbele pull is mogelijk bij updosing in het dubbele bakje.
Ik aas nu op een Elektra die als het goed is een nog zachtere en genuanceerdere smaak geeft en geefl de PV voorlopig ook een 8,5.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
6De PVL geeft echt wel betere en makkelijker koffie dan de Elektra.
De elektra heeft mij uiteindelijk nooit zo kunnen bekoren. Met die idiote adelaar Maar misschien was ik toen ook nog niet handig genoeg met heel het ding.
De micro cimbalie was wel erg handig/makkelijk in gebruik maar wordt toch dik voorbij gelopen door de PVL als het op smaak aan komt.
De elektra heeft mij uiteindelijk nooit zo kunnen bekoren. Met die idiote adelaar Maar misschien was ik toen ook nog niet handig genoeg met heel het ding.
De micro cimbalie was wel erg handig/makkelijk in gebruik maar wordt toch dik voorbij gelopen door de PVL als het op smaak aan komt.
7Maar je moet een apparaat ook langer de kans geven.Elk apparaat na een week weer verkopen is niet echt handig om de kneepjes ervan te leren kennen.Midas schreef:De PVL geeft echt wel betere en makkelijker koffie dan de Elektra.