Re: Latte art fotos

223
Ja, dat ziet er erg gemakkelijk en soepeltjes uit... :-/ Ik weet wel beter.

En het begint natuurlijk met een goede crèmalaag en perfect opgeschuimde melk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

225
Joep schreef:crema is overrated. Je kan prima latte art schenken zonder crema. Je hebt dan alleen wat minder contrast.
Is ten dele waar, er zijn natuurlijk foefjes om zonder crema een acceptabele L.A. te schenken.
Zoals er regelmatig te zien is in allerhande filmpjes doet een beetje de toplaag een flufje Cacaopoeder wonderen, ik vindt het niet echt mooi maar het werkt wel.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

226
Ik wilde meer zeggen dat het veeeel meer in de kwaliteit van het opschuimen ligt. Als je dat goed hebt kun je latte art schenken in een espresso met of zonder crema, met als enig verschil het contrast. Crema dus dus bij lange na niet zo'n belangrijke vereiste als de kwaliteit van de melk.

Sterker nog, teveel crema maakt latte art lastiger. Als ik op het werk een cappuccino maak met dubbele shot, zit daar een dikke cm crema op. Als je dan dezelfde melk en schenktechniek gebruikt als bij een enkelshot cappu 'gebeurt' er bijna niks en verdwijnt alle melk onder de crema. Het 'flowt' minder doordat het visceus is. Dus moet je dikkere melk gebruiken of aanzienlijk langzamer schenken, meestal mijn keus.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

227
Tegenwoordig gebruik alleen nog maar "Arla Biologische Volle melk" geeft magnifiek mooie tekening, heb alleen hier thuis het probleem dat m'n meisje alleen Melk wilt en zo min mogelijk schuim, moet dus de verwarming van de melk aanpassen en minder stretchen.

Afbeelding

228
Zoeen als in het filmpje heeft maar een halve tot 1 cm schuim, is dat nog te veel?

De Arla heb ik nog niet geprobeerd, ook eens kopen binnenkort.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

229
Als er een Hoogvliet in de buurt zit?
Was eerst redelijk slecht te verkrijgen.

Het is vooral de goede smaak wat het voor me doet en het idee achter Biologisch, ik wil wat meer markten draaien en zoveel mogelijk Fairtrade en Biologisch te werk gaan, is vrij lastig als je die Generator op de achtergrond hoort ben ook naarstig op zoek naar een Gas-machine met hevel, alleen momenteel even weinig poen de tuut een grote operatie gehad, dan gaat het verschrikkelijk hard met de poen. :cry:

230
Joep schreef:crema is overrated. Je kan prima latte art schenken zonder crema. Je hebt dan alleen wat minder contrast.
Ik heb toch altijd het idee dat de tekening wat scherper is bij een goeie laag, dat is althans bij mijzelf het geval. En de dikte van de melk zelf is allicht nog belangrijker.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder