Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

31
Ik zou geen poll starten, want dan kom je d'r helemaal niet meer uit :lol: . Zoveel mensen, zoveel smaken.

Wijsheid lijkt mij om de verschillen te gaan proeven. Maar vind dan maar eens een zaak waar je op één espressomachine met verse bonen het verschil kan gaan proeven tussen een K10 en een Major (om eens wat te noemen). Zou ESW zoiets doen?

Wees gerust, welke topmaler je ook gaat kopen: je zal er erg goede espresso mee kunnen zetten. En als al opgemerkt: de bonen zijn toch belangrijker.

GOD lijkt me best handig, maar ik zou er geen halszaak van maken. Hoewel schoonmaken van doser en vooral de chute best vervelend is, vind ik.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

32
En als ik me niet vergis staat bij ESW ook de Anfim super caimano on demand...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

33
Om e keuze nog wat ingewikkelder te maken moet je een doser zeker niet uitsluiten.Zorgt weer voor wat lossere koffie in je porta.Klontvorming is zo uitgesloten.

Je moet nu kiezen tussen mooi of goed

conisch of plat

doser of doserless

gemiddeld geprijsd en tevens goed

duur en goed(MAAR IS HIJ ECHT ZOVEEL BETER?)

doser en doserless

De combinaties:

mooi en conisch
mooi en plat
mooi en conisch en gemiddeld geprijsd
mooi en conisch en duur(MAAR DE MEERPRIJS WAARD?)
mooi en conisch en doser
lelijk maar misschien wel extreem goed
lelijk maar misschien extreem goed plat
lelijk en conisch met een doser
lekijk etc,etc,etc

Feitelijk is er niet te kiezen. :mrgreen:

35
Dank jullie voor de suggesties;
Ik ben er dus gewoon nog niet uit. Ik ga maar gewoon verder met orienteren, en rondkijken/proeven.
Eind september zal de Vibiemme er wel zijn, en als ik dan nog geen keuze heb gemaakt, koop ik een maler van rond de driehonderd. Ik kan dan aan de slag met de koffiebonen en evt later de maler upgraden.
Vraag aan jullie:
Je werkt in een uitermate goed uitgeruste espressozaak. Plots schalt door de radio dat een ieder op last van de overheid de omgeving voor onbepaalde tijd moet verlaten. Alleen mensen in het bezit van een goede bonenmaler onder de vier kilo zullen opvang genieten :D

Met welk apparaat melden jullie zich bij de overheidsfunctionaris?

38
De Bezzera BB05 zal het wellicht net halen. Maar gepaard met die Vibiemme vind ik het net alsof je een Rolls Royce uitrust met een 1.7 liter dieselmotor. Kan best, maar ook een beetje raar.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

39
Zoals zo vaak ook weer de verkeerde volgorde, eerst een dure machine en dan eventueel eerst starten met een mindere molen. Je had beter een machine die goedkoper is kunnen kopen (tweedehands if zo) en gelijk een goede maler dan andersom. Die machine gaat weinig verschil maken in de kwaliteit van je espresso, de maler wel.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

40
Ben het helemaal met Nauti eens en heb dit zelf ook ondervonden. Een goedkope maler werkt gewoonweg niet voor espresso. Minimaal 64mm schijven en 350W motor (met uitzondering van de Mahlkönig Vario). Vorige week overgestapt van een Mazzer Super Jolly naar een Mahlkönig K-30 Vario en een wereld van verschil in smaak. Hier kan echt geen machine tegenop.

Maar als de OP matige espresso wil omdat hij het nut van de maler niet inziet dan is dat zijn eigen keuze. Hij begon goed met een ProM of K-30. Als ik nu zou moeten kiezen tussen een Rancilio Silva met mijn K-30 of een KvdW Speedster met een Rocky dan is het de Silvia met een K-30.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60