is Eureka mignon een upgrade?

1
Heb nu de Ascaso i-mini met conische maalschijven.
Maling redelijk consistent, kan zeer fijne maling produceren. Fijn dat de maling ook grotendeels in het filter komt en niet er naast. Maakt voor mijn open keuken wat veel herrie. En als ik de ervaringsdeskundigen op de forums mag geloven, is er nog veel winst te behalen met de malers.

Wil graag een maler met timer als optie (geen klapperdeklap-doser), en betere maalschijven dan de Ascaso.
Heb hele discussies gelezen over conische of platte, maar ik geloof dat bij een kleinere doorsnede de platte schijven beter zijn.

Upgrade naar professioneel kolossaal apparaat zit er niet in (gebrek aan ruimte, budget en gebrek aan inzicht bij mijn hubbie ;) ).
Maar reviews waar de kleinere malers worden vergeleken, komt de Eureka Mignon er goed uit. Sommige zijn hier zelfs beter over te spreken dan de alomgeprezen Mahlkonig Vario.

Zou de betrekkelijk kleine investering om te upgraden naar de Eureka veel verbetering opleveren ten opzichte van de Ascaso?
Natuurlijk heb ik het eerst over smaak (dat is prio 1), maar ook in geluid?

Re: is Eureka mignon een upgrade?

2
De eureka is een goed gebouwde compacte maler. Er zit een zware condensator motor in met veel vermogen en de maalschijven met een goed profiel.
Bouwkwaliteit is op een hoger plan dan bij de ascaso en hij is stiller.
De uitloop is een beetje klonterig en ik denk dat de timer weinig toevoegt.
Smaak is goed van de eureka, maar niet veel beter dan van de i-mini. Los van de herrie maalt dat ding heel aardig.

Als je echt van timers houdt dan zou ik serieus de vario overwegen. De nieuwste versie schijnt een stuk betrouwbaarder te zijn. Kwaliteit van het maalsel is erg goed.

De bezzera BB005 is ook prima. Grotere conisch schijven dan jouw i-mini en heel mooi maalgoed. Maler maakt veel minder herrie en is erg stabiel d.w.z weinig aanpassen maalgraad nodig.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: is Eureka mignon een upgrade?

3
Hmm ja, bvds vat het allemaal weer mooi samen. Toch nog wat puntjes:
Heb hele discussies gelezen over conische of platte, maar ik geloof dat bij een kleinere doorsnede de platte schijven beter zijn.
Dat zou ik nu niet direct zeggen; als het klein moet geef mij dan maar het bekende conische Tre Spade maalwerkje.

Verder denk ik toch dat je je vergist wat betreft die horecamalers. De kwaliteit kan erg goed zijn, ze nemen nauwelijks meer aanrechtblad in dan de "kleine" malers (mijn Major neemt genoegen met 20x30cm) en als je goed kijkt op MP kan je voor de helft van de prijs van b.v. een Mignon een beul van een maler scoren.

Verder lees ik ook goede dingen van de Macap M2.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: is Eureka mignon een upgrade?

4
Alle advies meegenomen, en sinds vorige week toch de Eureka in huis :D

De beperkte afmetingen zaten voor mij niet zozeer in oppervlak, maar wel de hoogte.
Dan vallen héél veel molens af, als je niet wilt gaan knutselen.
Vario is wel betrouwbaarder geworden, maar de Eureka kwam er bij een degelijke review bij Bella Barista zelfs nog wat beter uit (vergelijkbaar met kwaliteit van Mazzer Mini)
Bezzera BB005 vond ik een "blikkerig" apparaat en ben ik wat op afgeknapt door de uitvoering.

Smaak, geluid en gebruiksgemak zijn allemaal met sprongen vooruit gegaan.
De Eureka is loodzwaar en staat als een huis op het aanrecht.
Mijn man is heel blij met de timerfunctie, net zoals hij blij is dat we de Bezzera BZ07 DE hebben.
Hij kan voor zichzelf en visite een heel aardig bakje zetten (bij goede instellingen is dat echt acceptabel ), en als ik thuis ben kan ik met de manuele functies proberen om het mooiste uit de apparaten te halen.

Echt wel iets om te overwegen voor iedereen die rekening moeten houden met de WAF (zo noemen jullie dat toch?).
Neem een apparaat met manuele en timer/doseeroptie, dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik nu apparaten in de keuken kon zetten waar we allebei blij mee zijn.
Bezzera BZ07de / Eureka Mignon

Re: is Eureka mignon een upgrade?

5
Henrike schreef:Alle advies meegenomen, en sinds vorige week toch de Eureka in huis :D

De beperkte afmetingen zaten voor mij niet zozeer in oppervlak, maar wel de hoogte.
Dan vallen héél veel molens af, als je niet wilt gaan knutselen.
Vario is wel betrouwbaarder geworden, maar de Eureka kwam er bij een degelijke review bij Bella Barista zelfs nog wat beter uit (vergelijkbaar met kwaliteit van Mazzer Mini)
Bezzera BB005 vond ik een "blikkerig" apparaat en ben ik wat op afgeknapt door de uitvoering.

Smaak, geluid en gebruiksgemak zijn allemaal met sprongen vooruit gegaan.
De Eureka is loodzwaar en staat als een huis op het aanrecht.
Mijn man is heel blij met de timerfunctie, net zoals hij blij is dat we de Bezzera BZ07 DE hebben.
Hij kan voor zichzelf en visite een heel aardig bakje zetten (bij goede instellingen is dat echt acceptabel ), en als ik thuis ben kan ik met de manuele functies proberen om het mooiste uit de apparaten te halen.

Echt wel iets om te overwegen voor iedereen die rekening moeten houden met de WAF (zo noemen jullie dat toch?).
Neem een apparaat met manuele en timer/doseeroptie, dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik nu apparaten in de keuken kon zetten waar we allebei blij mee zijn.
De WAF factor heb ik en sommigen achter ons gelaten en vervangen door de IDCWMWS factor.
Dat bevalt goed.Gisteravond heb ik gewoon in de woonkamer naar Voetbal International gekeken op het groot scherm ipv op de slaapkamer.Met een fles bier erbij .
Misschien dat ik vanmiddsag ook niet mee ga winkelen.Dat moet na 25 jaar maar eens gebeuren.Zal het zo meteen eens voorzichtig voorstellen.Misschien.....
Of anders volgende week....