Re: Twijfel Nivona en Melitta (budget ca 1100)

11
Dat begrijp ik niet. Er is toch geen ander apparaat dan een superautomaat dat zowel normale koffievarianten (espresso, lungo, crema) en melkvarianten met groot gebruiksgemak (lees: druk op knop) kan maken? Ik begrijp dat het geen van die dingen als meest perfect kan zetten. Maar ik wil nu eenmaal 1 apparaat en gebruiksgemak en dan zul je op ander vlak concessies moeten doen.

12
Een superautomaat is niet zozeer gemaakt om koffievarianten goed te maken, maar om espressovarianten goed te maken.

Vergelijk: als je koffie uit een mokka-potje wilt, kan een superautomaat dat niet. Want hij maakt een espressovariant, namelijk een lungo-achtig-iets.

Snap je wat we proberen te zeggen? Een espressoautomaat (of dat nu een halfautomaat of een superautomaat is) is niet gemaakt om een lange bak te zetten. Het is mogelijk. Maar verre van ideaal.

Nogmaals: ik zeg dit niet om je van je keuze af te brengen, maar vooral om je te informeren dat je wel probeert om (om in de auto-analogieën te blijven), met een formule 3-wagen een rally te rijden.

13
Montalbano schreef:Zit ook nog naar de WMF 800/900 te kijken, maar ook daar niet heel veel info over te vinden en (veel) duurder dan Nivona.
Er is ook nog de WMF 500, leek me erg degelijk, maar gebrek aan instel mogelijkheden heeft me ervan weerhouden hem te kopen. In de andere opzichten in mijn ogen een betere machine!
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière

14
Puur ter overweging: de Bosch Verobar 100, die is ook one touch en op dit moment erg aantrekkelijk geprijsd vanwege een cashback actie. Ik twijfelde zelf tussen de Bosch en de Melitta, de Melitta zat voor mij al aan de hoge kant, jij hebt je budget wat ruimer zo te zien.

Ik kon niet zo heel veel gebruikerservaringen vinden van de Melitta, de Bosch wordt overal goed gewaardeerd. (zo ook door ondergetekende ;)) De Bosch komt op 699,- dat prijsverschil, samen met de goede ervaringen, heeft mij over de streep getrokken.

Ik ben zelf in ieder geval erg blij met mijn (luie) keuze voor een volautomaat. De score komt nu zelfs op 60/40 voor koffievarianten met melk. Zo heerlijk, pak melk uit de koelkast, slangetje erin en 1 minuut later een prima cappuccino. Tuurlijk kan het niet op tegen het echte handwerk, maar ik vind hem heerlijk. :)

Succes met kiezen!

16
Daar heb ik hem ook gekocht ;)
Koppenwarmer hoef je het niet voor te doen, tenzij de machine bijna fulltime aanstaat.
De andere dingen is natuurlijk aan jezelf, maar verwacht dus geen écht warme koppen/glazen.
Ik spoel ze zelf altijd om met de hete kraan (heb een klein boilertje waardoor het water 70 graden is), kan ook met het heet water uit de machine natuurlijk!
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière

17
Leuk! Een Nivona kun je je volgens mij geen buil aan vallen, die heb ik hier ook veel voorbij zien komen. :)

Tipje uit eigen ervaring, echt verse koffie merk je weldegelijk. Ik twijfelde of ik dat met mijn (gebrek aan) ervaring ook zou merken, 2 zakjes bij fascino besteld en het verschil is echt niet te filmen. Mijn vriendin had eerst zo iets van jaaa hoor, gaat hij nu ff interessant lopen doen met zijn koffiemachine. 1e bakkie koffie en ook die is om!

Succes met het doorhakken van de typenummer knoop en geniet van je koffie :)

20
Apparaat is binnen en eerste kopjes gezet. Manier van verpakken en toebehoren helemaal top. Het apparaat ziet er keurig uit en de handleiding is erg duidelijk (afgezien van de term 'regelmatig' voor uitgebreider onderhoud).
Per recept kun je vanalles instellen dus nog even spelen met de instellingen. Koffie die er nu inzit is verse Vlagheide Special en is erg lekker. Melkschuim is (in vergelijking met eerder Nespresso apparaat) erg goed.
Eerste indruk dus uitstekend.