Re: By The Bean - Sommeliers Blend

31
Hierbij mijn definitieve review van de koffie van By the Bean. Verpakking prima in orde in een net zakje met ventiel. Zoals ik vrij kort na ontvangs al schreef was ik onder de indruk van de geur van de koffie. Ik vond de geur erg lijken op pure chocolade, maar dan met een fris zuurtje er tussen door, je zou er zelfs rode wijn in kunnen ruiken, maar dat is misschien meer gezien hun afkomst dat je daaraan denkt. De hoeveelheid van 250gr is acceptabel maar houdt het voor een goede proefsessie niet enorm over is mijn mening. Ik denk dat bijv 350-400 meer kans geeft om goed te proeven, ook in een iets grotere groep. Voornaamste kritiekpunt bij mij was de versheid die ik al bij ontvangst niet optimaal vond (2wk+). Dat is zonde want het was daardoor moeilijker om een mooie regelmatige uitloop te krijgen, en ook had ik het idee dat de koffie iets eerder blondeerde. Ook geeft het een kijkje in de werkwijze van de leverancier, namelijk laten branden door een derde partij en dan maar hopen dat de koffie enigszins vers is bij aanschaf. Ik zou het toejuichen om de koffie nog eens te proberen in echte verse vorm 1-3dg zodat je zelf de koffie nog enkele dagen kunt laten rusten. Uiteraard dank aan by the bean voor het pakket!

34
Ik lees dit topic ook mee en het valt me op dat de eerste reactie van ontvangen bonen de 24e is en de branddatum de 8e.
De bonen zijn dus al ruim 2 weken oud!
Toen ik mezelf hier aanmeldde destijds werd me meerdere malen "vers" ingehamerd als belangrijkste criterium.
Optimaal is tussen een dag of 3 en 2 weken, toch?

Vandaag wordt er weer een batch gebrand voor me, morgen in huis!
Spelen met de maalgraad en proeven vanaf dag 1!
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

35
Cobus schreef:Ik lees dit topic ook mee en het valt me op dat de eerste reactie van ontvangen bonen de 24e is en de branddatum de 8e.
Toen ik mezelf hier aanmeldde destijds werd me meerdere malen "vers" ingehamerd als belangrijkste criterium.

De meeste koffies zijn van af een dag of 5 goed te drinken, het is namelijk zo dat je maler het ook goed moet kunnen verwerken, persoonlijk drink ik van 5 dagen tot 3 weken zonder problemen, dat versheids-virus heeft bij sommige goed toegeslagen en gaat van kwaad tot erger, op een gegeven moment kan het niet vers genoeg ( het lijkt een beetje op elkaar de loef af te steken ) dat doe je maar op het water ;)

Die gekte wordt zo eerder een plaag dan dat het goed doet, zeker de nieuwkomer weet op zo'n moment ook niet meer waar die aan toe is, maar we blijven wel schreeuwen voor een "echte branddatum" en geen datum dat het zakje de winkel verliet, wat ook regelmatig voorkomt.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

38
@3aan schreef:
Cobus schreef:Ik lees dit topic ook mee en het valt me op dat de eerste reactie van ontvangen bonen de 24e is en de branddatum de 8e.

De meeste koffies zijn van af een dag of 5 goed te drinken, het is namelijk zo dat je maler het ook goed moet kunnen verwerken, persoonlijk drink ik van 5 dagen tot 3 weken zonder problemen, dat versheids-virus heeft bij sommige goed toegeslagen en gaat van kwaad tot erger, op een gegeven moment kan het niet vers genoeg ( het lijkt een beetje op elkaar de loef af te steken ) dat doe je maar op het water ;)

Die gekte wordt zo eerder een plaag dan dat het goed doet, zeker de nieuwkomer weet op zo'n moment ook niet meer waar die aan toe is, maar we blijven wel schreeuwen voor een "echte branddatum" en geen datum dat het zakje de winkel verliet, wat ook regelmatig voorkomt.
Ik ben bang dat jijzelf het hiermee juist ondoorzichtiger maakt voor nieuwelingen. Volgens mij is er helemaal geen sprake van een "versheidsrace" of verwarring over wat "vers" is, ik kom het in elk geval niet tegen.
Er zit dan ook een verschil tussen jouw "...zonder problemen" en de term "optimaal".

Ikzelf drink ook best zonder problemen boontjes van 3 dagen tot 3 weken oud (hoewel bij de laatste BtB-proeverij die 3 weken echt al te veel waren). Maar dat wil niet zeggen dat ik de boontjes over het algemeen na een dag of 5 beter vind, of dat ik ze na 2 weken echt minder vind worden (de Naked is daarin onverbiddelijk).

Die gebruikte termijnen zijn natuurlijk allesbehalve absoluut. Maar ik denk dat het merendeel van de leden hier (inclusief jijzelf) zouden kunnen onderschrijven dat de smaak van koffieboontjes over het algemeen optimaal is ergens tussen dag 5 en 15, en dat een marge van zo'n 2 dagen eerder en een week later meestal geen probleem oplevert.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

39
Er zijn er toch zat die een boontje van 10 dagen al niet meer te drinken vinden en daar is toch zeker een bepaalde stemmingmakerij te bemerken wat door mij als Virus werd omschreven ;)

Bij mij en bij anderen die een echte Piston hebben :) kunnen het merken aan het uitkloppen van hun puck wanneer de maling en zetting met elkaar overeenstemmen, en dat is met verse bonen meestal rond dag 4 of 5, dan hoef je namelijk helemaal niks te kloppen en dan met een beetje schudden valt de mooie droge puck er als vanzelf uit en gek he? maar dan begint de smaak van de koffie ook op z'n lekkerst te komen! en dat duurt in de regel wel tot een week of drie of zelfs nog wat langer, dit geheel heeft er wel voor gezorgd dat ik niet meer zo frequent brandt maar eens om de veertien dagen en als er dan een Marktdag tussenzit, 5 dagen voor de markt ietsje meer branden totaal 4 kilo of zo, dan heb ik gauw genoeg in de gaten of er eerder gebrand moet gaan worden. 8-)

Dat die naked daarin onverbiddelijk is, wat heeft dat met de smaak van doen?
Als jij dus een wat minder mooie uitloop waarneemt dan smaakt de koffie minder, oftewel door de visuele waarneming worden je smaakpapillen beïnvloed?

Daarom proef ik met m'n mond en niet met m'n ogen. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

40
Er zijn er toch zat die een boontje van 10 dagen al niet meer te drinken vinden en daar is toch zeker een bepaalde stemmingmakerij te bemerken wat door mij als Virus werd omschreven ;)
Vreemd dat het mij echt niet opvalt. Heb je wat voorbeelden?
Dat die naked daarin onverbiddelijk is, wat heeft dat met de smaak van doen?
Als jij dus een wat minder mooie uitloop waarneemt dan smaakt de koffie minder
Nu draai je de boel om, dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg alleen wel dat je met de naked uitstekend kan zien wanneer de uitloop minder mooi wordt (en bij mij is dat vaak rond week 2). En hoewel een mooie uitloop niet gelijk staat aan lekker, of een minder goede uitloop aan vies, is er daadwerkelijk wel een verband met uitloop en smaak.
Goede boontjes die een mooie uitloop hebben smaken bijna altijd lekker, en als je een uitloop hebt die waterig is met spuitertjes is het zelden lekker.
Ik wil niet ontkennen dat het oog ook wat wil, maar over het algemeen loopt de uitloop van de koffie wel synchroon met de versheid van de boon, en daarmee met de goede smaak.

Nogmaals: "optimaal" is wat anders dan "zonder problemen". Het zal best eens voorkomen, maar ikzelf heb nog geen boontjes gehad die pas na 3 weken hun top bereikten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder