Re: Worldbeanz

12
Hier is het pakketje ook goed aangekomen en ziet er netjes uit. Branddatum van de 10de dus klaar voor gebruik. Vandaag nog even het restje opmaken en dan gaan ze de hopper in.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

13
Hier idem. 5 dagen geleden gebrand, dus klaar voor gebruik. Leuk ook wat info erbij. Ben benieuwd!
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

14
Hier is het pakketje ook binnen gekomen, ziet er op het eerste gezicht goed uit, netjes verpakt en is voor het eerst dat ik zó veel extra info erbij krijg, voor elke soort koffie een A4 tje voor en achter vol en meteen wat leuke plaatjes erbij.
Ik ga proberen om er morgen mee te testen, en dan maar eens kijken of de bonen net zo exclusief zijn als alle blaadjes veelvuldig aangeven,... verwachtingen zijn hoog door de lovende woorden van Worldbeanz.
Worldbeanz,... alvast bedankt voor het proefpakket. :)

16
Zo, na een flinke dosis cafeïne ben ik zo ver dat ik iets met jullie kan delen. Ik heb geprobeerd er een leuk leesbaar geheel van te maken en niet een opsomming van bevindingen.

Gisteren ontving ik een keurig verzorgd pakketje in de post, ik had iets via de pakketdienst verwacht dus ik was al een beetje teleurgesteld dat er niets gekomen was en toen vond ik het in de brievenbus :)

Afbeelding

Alle informatie die je kan wensen was bijgesloten dus dat is netjes verzorgd, en zoals wij het hier graag zien was de brand datum netjes vermeld op de verpakking. Vijf dagen gelden gebrand dus klaar om getest te worden, maar… eind van de middag flink gaan testen gaat mijn nachtrust niet helpen dus maar even geduld opbrengen en morgen ochtend aan de slag.

Afbeelding

Oke, dan is het zo ver, zondag ochtend. Ik besluit om mijn wakker-wordt-bakkie maar gewoon te maken met de vers binnen gekomen bonen. Aangezien ik zelf altijd wel van de Sidamo ben pak ik die er eerst bij, de molen staat ingesteld voor eveneens zeer verse Limu dus ik weeg 17 gram af van de Sidamo en probeer gewoon met de huidige instelling. Bingo, in één keer goed. De uitloop is lekker stroperig maar stopt niet tussendoor en er ontstaat een mooie olieïge (dat moet wel fout gespeld zijn) shot. De smaak is zeer fruitig te noemen, geen allemans vriend maar een fruitige afrikaan die zich niet schaamt voor zijn citrus achtige frisheid.

Afbeelding

Nu mijn ogen open zijn ben ik in staat om wat melk op te schuimen dus we gaan door met een cappuccino. Wow, wat is dat zoet zeg. Het is alsof er iemand een mars in mijn koffie heeft gegooid, tonen van melk chocolade en karamel. Het is dat mijn vrouw al het hele weekend ziek is anders zou ze echt gesmuld hebben, voor mij is het erg lekker maar bijna te zoet. (Dat is geen kritiek punt, is een kwestie van smaak en het is zondermeer één van de beste cappuccino's die ik ooit gehad heb)

Tussendoor maar even ontbijten zodat de cafeïne niet te veel op kan stapelen.

Afbeelding

En dan de Colombia, eerst met de zelfde maalgraad geprobeerd, maar dat levert een wat te vlotte doorstroming op. Dan maar wat fijner malen en nogmaals proberen, dat wordt wat bitter dus dan maar een tikje terug en we hebben hem. Dit is een moeilijk te omschrijven koffie, er is een heel klein beetje fruit te ontdekken maar dat voert zeker niet de boventoon. Wat voert dan wel de boventoon? Dat is een smaak die ik eigenlijk alleen maar kan omschrijven als espresso. Aardse tonen en een heel klein beetje witte peper is misschien een aardige omschrijving, maar aardse tonen vindt ik altijd een beetje wollig over komen als beschrijving.
Door naar de cappuccino. Als cappuccino is hij een stuk minder zoet als de Sidamo, ik herken hier wel de karamel maar niet de melk chocolade die in de Sidamo ook ruimschoots aanwezig was. Al met al wat gematigder en subtieler van smaak als de Sidamo in cappuccino.

Conclusie: Twee verschillende koffie's die beide hun eigen karakter hebben, de ene fruitig en de ander klassiek, beide van prima kwaliteit.

Zou ik ze zelf bestellen? Ja zeker, en een blik op de website verteld mij dat de prijzen zeer schappelijk zijn. Het enige punt van kritiek is de website, het valt niet mee om te vinden waar je moet zijn als je gewoon al weet wat je wilt bestellen. Het vage verhaal over ene Cornelis zou ik ook laten varen, je gaat je niet populair maken met ongefundeerde verhalen. Verhaaltjes zijn ook niet nodig, het product is prima en kan voor zichzelf spreken.

Voor de compleetheid even een opsomming van de gebruikte materialen:
La Cimbali Junior
Mahlkonig Vario
14 grams La Marzocco Strada Filterbakje (telkens gevuld met 17 gram, gewogen voor het malen)
Ilsa melk kan
Arla volle biologische melk

Geteste bonen:
Worldbeanz Ethiopië Sidamo
Worldbeans Colombia Supremo

Dank aan Worldbeanz voor het beschikbaar stellen van de bonen en aan koffiepraat voor het organiseren van het proefpanel.

Bovenstaande zijn mijn persoonlijke bevindingen en meningen, ik zou bijna willen dat ik meer te klagen om een betere balans te krijgen, had maar dit is hoe ik het ervaren heb.

Feedback op de review is zeer welkom, en wordt zeker iets mee gedaan.

17
Bij deze het eerste gedeelte van mijn verslag. Als eerste de Ethiopië Sidamo geprobeerd. De bonen zijn vrij licht gebrand (schat ongeveer City+) en klein que formaat maar wel keurig netjes gelijkmatig gebrand met nog een paar defects. Dat is het voordeel als je zelf brand en voor en na het branden de defects eruit pikt. In de kwaliteit van de bonen zie ik geen verschil met de bekende branders en dat is een goed teken. Voor wat betreft de foto's heeft activ hier al goed werk geleverd en zal ik dat niet herhalen.

De Sidamo is een boon die normaal gesproken niet mijn voorkeur geniet voor wat betreft de smaak. Heb hem twee keer eerder gehad en vond hem toen tegenvallen. Leuk om hem dus na een half jaar en veel verschillende bonen tussendoor nog eens een nieuwe kans te geven.

De maling moet grover dan ik normaal gewend ben. Normaal zit ik op de 1,5 en nu ging het richting de 2,5. In eerste instantie hierdoor 2 keer een goede ristretto gemaakt op 40s en 25-30ml. Dit gaf een minder fruitige smaak en veel pit. Dit was een verrassing voor mij en smaakte eigenlijk wel goed. De gebruikte temperatuur lag hier rond de 93-94C en het gewicht denk ik rond de 16g in een 15g VST-filter.

Vandaag de maalgraad goed afgesteld en een goede cappuccino en dubbele espresso gemaakt op 28s met ongeveer 45-55ml als resultaat. De cappuccino was echt een verrassing. Zoals activ al aangaf heel erg zoet en totaal niet fruitig. Deze vond ik heerlijk aangezien ik zelf nogal een zoetekauw ben. De gebuikte melk was Arla volle biologisch melk.

Hierna meteen een dubbele espresso gemaakt en deze was erg fruitig. Aangezien ik het afgelopen half jaar de fruitigere bonen meer ben gaan waarderen viel deze meer in de smaak dan bij eerdere pogingen. Het is nog steeds niet mijn favoriete boon maar toch wel lekker. De bijgeleverde omschrijving geeft precies het smaakprofiel weer. Aan het begin en in het midden intens fruitig met een zoete afdronk. Dit contrast is leuk om te proeven.

Conclusie voor mij is dat Worldbeanz goed gebrande en verse koffie levert die ruim voldoende kwaliteit heeft om ons koffieliefhebbers te kunnen bekoren. Wederom een welkome aanvulling in het bestaande aanbod van echt kwaliteitskoffies. Wanneer ik aan de Supremo ben begonnen zal ik het vervolg schrijven.

Deel 2, de Colombia Supremo. Gisterenmiddag en vandaag de Supremo aan de tand gevoeld. Dit is een boon die ik zelf ook vaker drink en mij wel kan bekoren qua smaak. Ook deze bonen zijn wat aan de lichte kant gebrand (City+). Zelf brand ik deze bonen vaak Full City(+). De maling moest een heel stuk fijner dan bij de Sidamo. Uiteindelijk uitgekomen op een stand van 1,5 met 16g maalsel in 28s op 93C.

De smaak van de koffie is goed, alhoewel ik hem Full City(+) toch een stuk beter vind smaken. Bij de lichtere branding zijn de rinse tonen veel duidelijker aanwezig en is het bloemige en donker fruit naar de achtergrond verdwenen. Zelf vind ik het bloemige en donkere fruit van de Supremo lekkerder dan het rinse waardoor deze koffie naar mijn mening veel beter tot zijn recht komt met een wat donkerdere branding. In vergelijking met de Sidamo is deze koffie wel veel minder fruitig.

Eindconclusie: Nog even een kijkje genomen op de website van Worldbeanz en zie daar een uitgebreid aanbod. De site is redelijk overzichtelijk en alles was voor mij dan ook zo te vinden. De prijzen zijn van een goed niveau net als de kwaliteit van de koffies. Een mooie aanvulling op de bestaande gerenommeerde branders en het aanbod in verse koffies.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

18
Mijn verslag van de bonen van Worldbeanz, ze zijn er bijna doorheen! Verpakking is netjes, 2 prima zakjes met ventiel. Netjes dat op beide de branddatum staat, en vers 4-5dg bij aankomst!

Allereerst de Colombia Supremo:

Ik vond het een moeilijk te plaatsen boon. De geur is is goed, vrij kruidig en met wat fijne chocolade tonen. Ook ruik je dat de branding aan de lichte kant is, waardoor je het fruitige al kunt bespeuren.
Dan de espresso: Maling is redelijk gemiddeld grof, uitloop is prima door de versheid, de mazzer was vrij makkelijk in te stellen. De smaak kan ik het beste omschrijven als een klassieke espresso met wat houttonen erin. Ook een fris zuurtje, wat op zich niet verkeerd is, maar ik blijf iets donkerder gebrand lekkerder vinden. Ik vond het moeilijk de boon goed te typeren. Misschien komt: moderne espresso smaak nog het dichts in de buurt. De chocolade van de geur was in de smaak iig verdwenen. Conclusie een lekkere boon die wat mij betreft iets meer branding had verdiend.

Ethiopië Sidamo:

Traditioneel ben ik geen groot fan van Sidamo's. Ze zijn me wat te fruitig en eigenlijk gewoon ietwat te zurig. Deze heeft me positief verrast. Niet omdat het zuur wegblijft, dat is hij nog wel gewoon, maar meer omdat er een erg lekkere tropische geur aan zit die ook terugkomt in de smaak. Ook hier ben ik weer benieuwd wat iets meer branding voor de boon had gedaan. Het had het karakter kunnen behouden maar iets meer balans in de smaak kunnen brengen denk ik. Qua maling moest hij vrij grof viel me op, maar het leverde een interessante espresso op.

Dank aan Worldbeanz voor het proefpakket, ik was er erg tevreden over, vooral over versheid en kwaliteit van het product. Qua hoeveelheid zou iets grotere zakjes (bijv 400gr) nog wat meer mogelijkheden geven voor een goede proefsessie. Tevens zou het evt leuk zijn voor de zelfbranders op dit soort fora om naast een pakket gebrand door de aanbieder ook een batch groene bonen te ontvangen om het geheel met eigen brandprofiel nog eens te kunnen beoordelen indien ze dit aangeven? Wellicht iets om aan te kaarten bij een volgende aflevering van het proefpanel?

20
Ten eerste mijn welgemeende excuses voor het schandalig laat plaatsen van mijn bevindingen van het proepakket, door het krijgen van een melding van een reactie op dit topic besegte ik net dat ik mijn bevindingen door de drukte nog niet had gepost,...

Ten eerste vond ik de uitgebreide info bij de bonen erg leuk en ik denk ook dat vooral dat het een toegevoegde waarde heeft voor degene die net "in de wereld van" echt verse en kwalitatief hogere bonen komen om zo te ontdekken hoeveel moeite, tijd en liefde er in een goed product is gestoken.

Nu is het voor mij érg lastig om nog op een orginele manier mijn bevindingen te ventileren zonder in herhaling te vallen gezien de al zo lovende reviews van de mede testers.
Hier is in ieder geval een poging tot :)

Eigenlijk ben ik niet zo'n grote Sidamo aanhanger omdat ik niet zo van de anders dan anders fruitige en aciditeit ben.
Deze heb ik wél geproefd maar héél ver weg en tot mijn verbazing zéker niet zoals ik hem gewend was, en de geur was ook érg aangenaam, erg zoete tonen.
Ook ik heb hem redelijk wat groffer gemalen dan dat ik gewend ben.

De Supremo was even zoeken naar een goede maalgraad, moest een stukkie fijner dan de Sidamo maar nog steeds wat groffer dan "normaal" bij mij.
De smaak is zoals al eerder omschreven, moeilijk te omschrijven,... aards en kruidig komen idd aardig in de buurt,... donker zonder bitter te worden.
Deze boon is naar mijn mening lekkerder bij een wat lagere dosering en een iets hogere temp.

Nu ben ik ook van mening dat de bonen íets meer branding zouden mogen krijgen zodat ze nóg wat meer karakter zullen krijgen.

En voor de compleetheid hier de gebruikte setup voor de tests:
Leone SAE/2
Mahlkönig Vario
17 grams VST bakje
gevarieerde dosering tussen de 16 en 18 gram.

Al bij al aardige boontjes die zeker vers en goed van kwaliteit zijn en op zich ook handig dat ze in een leuke kadoverpakking zaten, wat evt een orgineel kado zou kunnen zijn voor fam en vrienden.