Re: Keuzehulp gevraagd: Nivona - WMF - Siemens - Saecco

12
Joep schreef: Net even filmpje van koffiediscounter bekeken. Dat is idd erg komisch, die vent is geen 'expert', die heeft gewoon een 10 minuten met die machine gespeeld. Crema-knijper op de Philips? Watertemperatuur op hoog: "ik hou wel van een heet bakkie". Gaat niet in op de smaak die verandert...
Hi-la-risch inderdaad! En dan heb ik het alleen gezien en niet eens gehoord (compu hier heeft geen audio..). Maar de ondertitels zijn al zeer vermakelijk. Even lachen over 'vlammetjes': http://www.youtube.com/watch?v=aeE-_lt0 ... ded#t=144s

En dit ook echt een gouden tip: http://www.youtube.com/watch?v=QlJeNG6Q ... ded#t=135s

"koop 100% Arabica, het liefst Italiaans"

:D :P :roll:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

13
James71 schreef: Maar een latte macchiatto is toch op basis van een expresso, of vergis ik me?
klopt
Waarom is een gewoon kopje of een lungo een verspilling van je bonen?
Omdat, en ik snap oprecht niet hoe je dit gemist hebt, lungos zonder uitzondering niet lekker zijn. Wil je genoeg extraheren in korte tijd, dan moet je fijn malen en dan is inherent je flowrate laag. Dus zit er weinig koffie in je kopje. Simpel.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

15
Alleen pichichi heeft opgemerkt dat superautomaten relatief onderhoudsgevoelig zijn. Ik weet dan ook niet waar je in dit topic vandaan haalt dat 'wij' 'barristas' zijn en dat 'wij' neerkijken op volautomaten.

Verder heb ik gemeld dat als je je superautomaat gaat gebruiken voor 'gewone' koffie je bedrogen uit gaat komen als je verwacht dat het ook maar enigzins lekker is. Dan kun je veel beter een kleine koffiemaler en slowcoffeezetding kopen, dan heb je lekkerdere koffie met veel minder onderhoud en veel minder kosten. Je moet een apparaat niet gebruiken waarvoor die niet ontworpen is. Een espressoapparaat is niet ontworpen voor grote mokken vol koffie, dus die moet je daar dan ook niet voor gebruiken. Een cirkelzaag ga je ook niet gebruiken als je iets wil opschuren.

Verder, je hebt je ook nog steeds niet voorgesteld. Maar wel klagen dat je geen knip en klaar antwoord krijgt.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

16
pichichi schreef:
Joep schreef: Net even filmpje van koffiediscounter bekeken. Dat is idd erg komisch, die vent is geen 'expert', die heeft gewoon een 10 minuten met die machine gespeeld. Crema-knijper op de Philips? Watertemperatuur op hoog: "ik hou wel van een heet bakkie". Gaat niet in op de smaak die verandert...
Hi-la-risch inderdaad! En dan heb ik het alleen gezien en niet eens gehoord (compu hier heeft geen audio..). Maar de ondertitels zijn al zeer vermakelijk. Even lachen over 'vlammetjes': http://www.youtube.com/watch?v=aeE-_lt0 ... ded#t=144s

En dit ook echt een gouden tip: http://www.youtube.com/watch?v=QlJeNG6Q ... ded#t=135s

"koop 100% Arabica, het liefst Italiaans"

:D :P :roll:
Ha ha, vreselijk ja! Over crèma: "De kleur is ook apart, grijs-bruin, je ziet er geen rood in, een béétje vlammetjes"..... en dat is dan "een goed teken"! :shock: :lol:. Als je dan ziet waar hij het over heeft ga je bijna over je nek.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
Ik heb een Nivona 850 en ben er erg tevreden over. Maakt de melkproducten met 1 druk op de knop. Dus niet eerst zelf opschuimen of zo.
De Philips apparaten vielen bij mij af vanwege storingsgevoeligheid (kijk maar op kieskeurig.nl). Siemens lijkt ook nog wel eens stuk te gaan. WMF lees ik weer wel goede berichten over. Maar ik heb dus alleen maar ervaring met de Nivona en die zou ik zo weer kopen. Wat ook belangrijk is, is dat de machine een uitneembare zetgroep heeft zodat je die zelf kunt reinigen. Dat kan b.v. niet bij een Jura.
Wat je ook koopt, koop het bij een speciaalzaak waar ze er verstand van hebben. De koffiediscounter is dat niet, dat zijn dozenschuivers.
En ga testen voordat je beslist. Je hoort nog weleens dat de koffie van sommige appparaten niet warm genoeg is. Ik kreeg in de winkel een latte macchiato uit de Nivona en die was lekker warm.

En verder niet reageren op die zeurreacties waarin volautomaten worden afgezeken. Dit subforum is voor volautomaten en er komt uiteindelijk wel iemand die je vraag zal beantwoorden. Voorstellen is overigens wel een goed idee.

Succes met je keuze en laat nog even weten wat het geworden is.

18
En verder niet reageren op die zeurreacties waarin volautomaten worden afgezeken
We voelen ons aangesproken zeker?
Zolang jullie niet eens weten wat een volautomaat is, blijft het lastig anders dan in Jip en Janneke taal te 'preken'.
Ik heb er genoeg van binnen gezien en dat voorspeld al weinig goeds,..plastic troep....wil je een echte superautomaat, moet je eerder richting een Schaerer gaan, ja die zijn duur.

Of er iets drinkbaars uitkomt kunt je op veel plaatsen lezen, over smaak valt niet te twisten, daarin hebben jullie gelijk.
Wat ons betreft is de kans klein dat wij er iets drinkbaars uitkrijgen.
Criterium no I lijkt te zijn; makkelijk, ik wil op een knopje drukken en klaar.
Probleem no I lijkt te zijn; vertel ons ff welk model het beste is.
Somt meteen de moeite op die de meeste eraan besteden.

In jullie topic kom je meer gelijkgestemden tegen, sterkte gewenst.

19
Bluecold schreef: Verder heb ik gemeld dat als je je superautomaat gaat gebruiken voor 'gewone' koffie je bedrogen uit gaat komen als je verwacht dat het ook maar enigzins lekker is. Dan kun je veel beter een kleine koffiemaler en slowcoffeezetding kopen, dan heb je lekkerdere koffie met veel minder onderhoud en veel minder kosten.
Slow coffee kan je niet vergelijken met druk-geëxtraheerde koffievarianten als espresso of zelfs een lungo. Er worden simpelweg andere smaken geëxtraheerd.

Een lungo uit een volautomaat (zo heet dit board nu eenmaal) smaakt daarom idd ánders dat een kop filterkoffie.

MAAR, is dat dan ook lekkerder of viezer?
De uitkomst daarvan zal altijd een persoonlijke mening blijven.

De meeste "normale" koffiedrinkers die ik het voorzet vinden het een stuk lekkerder dan de filterkoffie waar ze aan gewend zijn. Ik vind het zelf ook niet vies, maar heb liever een melk-variant met een dubbele espresso.

Terug on-topic:
Nivona en Siemens komen hoogstwaarschijnlijk uit dezelfde fabriek, dan zou ik dus het onderscheid maken op prijs/features.

Saeco heb ik zelf weinig ervaring mee en de ervaring die ik heb zijn vooral de lungo's zoals hierboven beschreven. ;)
WMF heb ik wel het eea aan goede verhalen van gelezen, maar verder ook geen ervaring mee.

Lungo heeft mijns inziens wel gelijk vwb de zetgroep: die moet eruit kunnen en de kast moet open kunnen om goed te reinigen. Kost je een half uurtje per week, maar is het zéker waard!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

20
R&B schreef:...Nivona en Siemens komen hoogstwaarschijnlijk uit dezelfde fabriek, dan zou ik dus het onderscheid maken op prijs/features.
Ik heb dit overzichtje op een ander forum (thuisbarista) opgeduikeld:

Saeco --> maakt apparaten voor Saeco, Miele, Gaggia, La Pavoni, Princess
DeLonghi --> maakt apparaten voor Delonghi, Philips, Atag
Eugster Frisimag --> maakt apparaten voor Jura, Krups, Bosch, Siemens, Nivona
WIK --> maakt apparaten voor Inventum, Mellita
Schearer --> maakt apparaten voor Solis, WMF
Quickmill --> maakt apparaten voor Poccino
Overig --> zoals ECM, Krups