Re: Keuzehulp gevraagd: Nivona - WMF - Siemens - Saecco

22
Volgens mij wordt er over superautomaten zelf niet zo lullig gedaan. Als je voor dat gemak gaat: vooral doen. Verwacht alleen niet al te snel echt goede espresso (met aanverwanten). Je kan er allicht wel iets uit halen dat je lekker zou kunnen vinden.
En als je "gewone" koffie wil, koop dan een apparaat dat "gewone" koffie zet.

Waar wel "lullig" over wordt gedaan is Koffiediscounter. Ik vind dat ook terecht, de filmpjes spreken nu niet van enige kennis en/of kunde. Ik vind ze zelfs ronduit misleidend, en ik denk dat we TS helpen door hem daar op te wijzen.

Ikzelf weet te weinig van superautomaten om nuttig advies daarover te geven, behalve dat ik zou gaan voor eentje die je goed kan schoonmaken. We weten allemaal hoe belangrijk een schone machine is, nietwaar?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
R&B schreef:
Bluecold schreef: Verder heb ik gemeld dat als je je superautomaat gaat gebruiken voor 'gewone' koffie je bedrogen uit gaat komen als je verwacht dat het ook maar enigzins lekker is. Dan kun je veel beter een kleine koffiemaler en slowcoffeezetding kopen, dan heb je lekkerdere koffie met veel minder onderhoud en veel minder kosten.
Slow coffee kan je niet vergelijken met druk-geëxtraheerde koffievarianten als espresso of zelfs een lungo. Er worden simpelweg andere smaken geëxtraheerd.

Een lungo uit een volautomaat (zo heet dit board nu eenmaal) smaakt daarom idd ánders dat een kop filterkoffie.

MAAR, is dat dan ook lekkerder of viezer?
De uitkomst daarvan zal altijd een persoonlijke mening blijven.
Nee, ben ik het niet mee eens. Het is heel simpel. De kleine hoeveelheid van de espressomethode is een logisch gevolg van het zetten van koffie onder druk. Als je dan toch met alle macht een grote hoeveelheid wil, dan krijg je een inferieur product omdat je dan de grenzen van de methode overschrijdt. Je geeft het mondgevoel, intensiteit en nasmaak van een espresso op en je wint werkelijk niets behalve een soortement hollands gevoel dat je kopje vol moet zijn. Als je dezelfde bonen wat lichter zou branden en er dan een goed kopje filterkoffie van zou zetten zou het resultaat lekkerder zijn. Dat is krom en kun je niet vergoeilijken met 'jamaar vinnik lekker'. Met een hamer en een schroevendraaier krijg je ook een gat in een stuk hout. Maar niet zo mooi als met een boormachine. Dan kun je melden dat je het leuk vind om wat te meppen met een hamer, en dat is je goed recht, maar daar wordt je gat niet ronder van.

Dat je gaat schermen met wat leken die een lungo van jou lekkerder vinden dan de perla roodmerk die ze in hun blokker koffiemachine keilen is een zwaktebod en wens ik niet verder op in te gaan dan te melden dat het een zwaktebod is.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

24
Ik vind het wel leuk dat je je mening zo uiteen zet en dat je denkt dat je er "objectieve" redenen voor hebt, maar helaas ga je steeds voorbij aan het feit dat jij vind dat die zetmethode niet op een andere manier gebruikt moet/mag worden en dat jij vind dat het resultaat niet lekker is indien je dat wel doet.
Objectieve feiten zijn het echter niet, hoe graag je het ook wel zo brengt.

Je analogie met het ronde gat gaat niet op, omdat de mate van rondheid (itt smaak) wèl objectief te bepalen is.
Dat je mijn voorbeeld dan meteen "downplayed" tot een zwaktebod, tsja dat is een manier van discussiëren die ik geen warm hart toedraag. Het voorbeeld kon echter heel goed exemplarisch zijn geweest voor de topicstarter.

Ook het je niet kunnen inbeelden dat iemand anders iets wèl lekker vind, wat je zelf niet lekker vind, zie ik meer als een beperking dan een deugd.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

25
R&B schreef:Ik vind het wel leuk dat je je mening zo uiteen zet en dat je denkt dat je er "objectieve" redenen voor hebt, maar helaas ga je steeds voorbij aan het feit dat jij vind dat die zetmethode niet op een andere manier gebruikt moet/mag worden en dat jij vind dat het resultaat niet lekker is indien je dat wel doet.
Objectieve feiten zijn het echter niet, hoe graag je het ook wel zo brengt.
Ik vind het redelijk jammer dat je mijn uitleg uitzet met 'jamaar dat is jouw mening'. Vooral ook hoe jij mij aanpraat dat ik de espressomethode definieer. Zo werkt dat niet. Dat hoor je zelf ook te weten. Als je 6 keer zoveel koffie gaat zetten dan nominaal voor een methode, dan veranderen er dingen. Lijkt mij logisch of zelfs een 'objectief feit' zoals jij het graag definieert. Ik beschreef die veranderingen als een verlies van 'mondgevoel, intensiteit en nasmaak'. Ik kan ook niks bevinden wat je er voor terug krijgt. Als jij nou eens meld wat jij vind dat er verandert als je je zetratio ver omlaag schroeft, dan komen we ergens.
Dat je mijn voorbeeld dan meteen "downplayed" tot een zwaktebod, tsja dat is een manier van discussiëren die ik geen warm hart toedraag. Het voorbeeld kon echter heel goed exemplarisch zijn geweest voor de topicstarter.
Leken aanhalen om jouw punt kracht bij te zetten is amper een argument te noemen. Dit ga je vast weer 'mijn mening' noemen, maar ik heb het gevraagd aan mijn kleine neefje en die was het toch roerend met mij eens.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

26
Uiteraard verlies je aan smaak en mondgevoel met het verlagen van de zetratio.
Echter, dat is vergeleken met espresso en daar ging het niet zozeer om.

Vergeleken met een kop filterkoffie betwijfel ik of de zetratio lager is. Als ik beide producten proef, vind ik de lungo wel rijker aan smaak.

Vind je dat lekkerder?
Dat laat ik aan jou, mits jij mijn smaak ook aan mij laat.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

27
Hoewel zeker een zinnige discussie, doorspekt met persoonlijke meningen en mogelijke smaakverschillen, vraag ik me af in hoeverre dit TS gaat helpen (ik vermoed van niet).

Ik zeg hiermee dus niet dat wat er geschreven wordt niet zinnig is en mogelijk de TS kan helpen, maar houd het een beetje meer on topic, voordat het ontspoort.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

28
TS heeft aangegeven dat hij een leek is, dus dat filmpje komt wellicht "vakkundig" over; tel daar bij op dat TS gewoon graag zo'n machine in zijn bezit wil hebben dan komen de eerste reacties gewoon niet zo sympathiek over, dat moet een ieder (wie de schoen past trekke hem aan) zich aantrekken.

Ik heb weinig of geen ervaring met volautomaten maar ik zou zeker letten op de mogelijkheden de machine te kunnen demonteren ten einde hem goed schoon te kunnen houden.
Vooral de melkslangen vergen veel aandacht denk ik.

Ik zou neigen naar WMF omdat het een onderdeel is van Schaerer.

Groeten,

Peter.

30
Hey James, als je de Siemens overweegt kun je ook eens kijken naar de Bosch TES70129RW, die is door zijn cashback actie financieel erg aantrekkelijk. Actie loopt volgens mij t/m vandaag, dus als je hem bij de Mediamarkt kan halen betalen die je btw ook nog eens. ;-)

Met die Bosch heb ik zelf goede ervaringen, verder zijn er hier op het forum veel Nivona gebruikers waar ik ook veel positieve ervaringen van heb gelezen. Allerbelangrijkste om er direct verse bonen in te gooien, dan heb je (naar mijn maatstaven) met 1 druk op de knop best een lekker bakkie.