Re: naked Strega shot

51
Dat snap ik. Maar heb ik je nu goed begrepen? (mijn vraag op het laatst).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

53
En de Strega heeft uiteindelijk dus niet zoveel met dat smaakverschil te maken gehad, waarschijnlijk...?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

55
even provoceren: ik ben van mening dat je met een bezzera BB005 om maar een kleine maler te noemen in smaak en consistentie niet onderdoet voor een major...en dus meer smaak krijgt dan met een mini ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

57
bvds schreef:even provoceren: ik ben van mening dat je met een bezzera BB005 om maar een kleine maler te noemen in smaak en consistentie niet onderdoet voor een major...en dus meer smaak krijgt dan met een mini ;)
Ik dub nog over wat Bas bedoelt, met name door dat: "...om maar een kleine maler te noemen..."
Dat zou betekenen dat bijna elke kleine maler net zo goed zou zijn als een Major? Dat mag je dan even verduidelijken, Bas. En het zou ook betekenen dat bijna elke kleine maler beter is dan de Mini?

Of bedoel je dat met name de Bezzera zo goed is? Denk je dat het zou komen door die conische schijven?
Ik vind het ook in het laatste geval wel een boude uitspraak maar ik ken de Bezzera niet, en kan dus ook niets zeggen over hoe deze zich verhoudt tot de Major.

Ik vond daadwerkelijk wel een subtiel smaakverschil tussen de Mazzer SJ en de Major, en het maalsel van de laatste is ook luchtiger/beter.

En om weer OT te gaan: ik denk dat de T80 een betere maler is dan de Anfim (maar ken ze beide niet persoonlijk).

58
Spironski schreef:Ik dub nog over wat Bas bedoelt, met name door dat: "...om maar een kleine maler te noemen..." Dat zou betekenen dat bijna elke kleine maler net zo goed zou zijn als een Major? Dat mag je dan even verduidelijken, Bas. En het zou ook betekenen dat bijna elke kleine maler beter is dan de Mini?

Of bedoel je dat met name de Bezzera zo goed is? Denk je dat het zou komen door die conische schijven?
Ik vind het ook in het laatste geval wel een boude uitspraak maar ik ken de Bezzera niet, en kan dus ook niets zeggen over hoe deze zich verhoudt tot de Major.
Was inderdaad niet zo genuanceerd ;) Bedoelde aan te geven dat een grote maler als de Major niet perse nodig is voor een goed resultaat. Doet niks af aan de kwaliteiten van een Major, maar punt is en blijft dat in mijn optiek de consistentie van de extractie en de smaak in het kopje met de BB005 gewoon top is! Dat conische schijven daar en bij dragen zou heel goed kunnen. En ja je hebt gelijk dat ik vind dat de BB005 niet zo maar een kleine maler is, maar een hele goede maler in een blikken doosje. Dat geldt dus zeker niet voor alle kleine malers. Overigens bleek tijdens de Titan Grinder Project dat de kleine Nemox Lux prima met een Mazzer mini mee kon komen. En ik speel nu een paar weken met een Eureka mci en dat is ook een prima ding. Ik denk zelf dat de Mazzer mini wel goed gebouwd is, maar wat consistentie en smaak betreft geen topper is. Zoals Erik al aangeeft kan het plaatsen van SJ schijven een flink verschil maken!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

59
Oké, dat maakt wel uit, anders was het wel héél erg provocerend... :D
Ik denk zelf dat de Mazzer mini wel goed gebouwd is, maar wat consistentie en smaak betreft geen topper is.
Dat had ik inderdaad ook uit de TGP begrepen. Vraag me af of het dan ook op gaat voor alle 58mm platte malers. Wellicht is het uiteindelijke maaloppervlak dan toch te klein geworden. De Lux is toch ook conisch? En die MCI?

60
cremalover schreef:Ik heb geen ervaring met een Mini maar kennelijk zuigt zo'n ding nogal dan.Het verschil tussen een Super Jolly en Major vind ik eigenlijk nauwelijks te proeven.Raar.
Bij mij woont de hierboven genoemde Super Jolly, ding doet het zééér naar tevredenheid, zo te horen hoef ik niet echt uit te kijken naar een Major op Marktplaats...
(wel in het achterhoofd blijft borrelen het idee er eens een conische maler naast te hebben, maar de SJ, die mag blijven)
Vibiemme Seplus HX E61 1970, Eric's Thermometer, Bezzera HX (CMA/Rossi) lever 1972, VST-bakjes, Mazzer Super Jolly doserless , Behmor 1600