Re: SanRemo Capri?

42
@ Activ: Ik ben al een eindje op weg met de grote schoonmaak, en ik heb er nog steeds plezier in. Dus ik ga nog even zelf door! Ik heb Peter wel gesproken en die zegt niet ontkalken, waterontharder er tussen en die de kalk laten afvoeren.

Even een update:
Afbeelding

De leidingen met knelkoppelingen naar de groep toe.

Afbeelding

Onder de boiler zit ook een aftapplug, deze heb ik iets los gedraaid om eventuele druk langs deze weg kwijt te raken. Morgen laat ik de boiler helemaal leeglopen, ik zag al wat kalk via deze weg mee komen in het beetje water wat eruit kwam.

Afbeelding
Afbeelding

Hier zijn de koppelingen los, het overdruk ventiel en de vier schroefjes waar de groep mee vast zit aan de behuizing. Nu valt de hele groep er zo uit. Ik heb ook even een streepje op de koppelingen gezet zodat ik weet tot hoever ik de koppelingen ongeveer moet aandraaien bij het hermonteren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hier is hij dan! Met kalk op de in en uitlaat....

Afbeelding

De groepring en o-ring in stukken verwijdert.

Afbeelding

Maar even een nachtje laten weken!

Ik vind het echt mooi om te zien hoe zo'n apparaat in elkaar zit en de kwaliteit ervan. Het straalt er vanaf! Mijn vergelijk is met mijn oude delonghi esam4500 die ik een keer open heb moeten maken om het opschuim spruitstuk te vervangen. Dat is alleen maar plastic die je met moeite weer exact hetzelfde in elkaar krijgt en dit is pure degelijkheid! p-r-a-c-h-t-i-g!

Weet iemand of de koppeling worden hard gesoldeert zoals bij airco's? Het lijkt er wel op als ik de soldering bekijk, dan kan ik eventuele lekkage's, mochten die er zijn, zelf repareren namelijk. Wel zo makkelijk! ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

43
Goed bezig en leuk de foto's erbij te zien, te meer omdat deze machine toch net weer iets afwijkt van die ik ken.
Het mooie van espressomachines vind ik idd ook onder de motorkap zo gezegd en zoals je zegt de kwaliteit van de onderdelen straalt je tegemoet, daarom raad ik die horecabeesten graag aan.

Apart hoe het driewegventiel bovenop de groep is geplaatst, ik neem tenminste aan dat dat het driewegventiel is, want ook die ziet er iets afwijkend uit.Ik zou die ook even losschroeven en reinigen.
Ook die 'gouden' moer zou ik losdraaien, lijkt me de 'mushroom', dan kan je ook beter vuil uit de kop verwijderen.

Koppelingen worden idd hard gesoldeert.

44
CarpSafari schreef:Goed bezig en leuk de foto's erbij te zien, te meer omdat deze machine toch net weer iets afwijkt van die ik ken.
Thx, en ik maak zelf ook veel gebruik van internet en de handleidingen van personen die de moeite hebben genomen om foto's met uitleg te posten. Misschien heeft iemand anders hier weer wat aan in de toekomst. Het is leuk om het hier neer te zetten voor een stel enthousiastelingen! In mijn omgeving vinden ze het wel prima, behalve mijn broer, die vind het ook mooi. Hij heeft zelf al jaren een ECM botticelli II.Welke machine heb je zelf gedaan dan?
CarpSafari schreef: Apart hoe het driewegventiel bovenop de groep is geplaatst, ik neem tenminste aan dat dat het driewegventiel is, want ook die ziet er iets afwijkend uit. Ik zou die ook even losschroeven en reinigen.
Ook die 'gouden' moer zou ik losdraaien, lijkt me de 'mushroom', dan kan je ook beter vuil uit de kop verwijderen.
De gouden ga ik meteen los schroeven. Ik wil zo mijn mogelijk los schroeven ivm eventuele lekkage's. Alleen het noodzakelijke...
CarpSafari schreef:Koppelingen worden idd hard gesoldeert.
Super, daar heb ik examen in gedaan,kan ik er nog eens wat mee doen ook! 8-)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

45
Welke machine heb je zelf gedaan dan?
Oh dat is een hele rij inmiddels, van de AMA [30 jaar geleden], via diverse Quickmills en Poccinos bij horecabakken terechtgekomen.
In het begin liet ik me door een technische vriend voorlichten, zo kreeg ik vertrouwen genoeg een La Cimbali Junior in zeer slechte staat compleet te demonteren en te 'restaureren', mijn Astoria was tot mijn grote verassing compleet schoon en in erg goede staat, daar heb ik niks aan hoeven te doen.
Er staat nog een iets kleiner model La San Marco in mijn knutselkamer, die heb ik ook compleet gerenoveerd, moet m nog ff in elkaar schroeven, maar de Astoria bevalt zo goed, dat het er maar niet van komt.

Hierbij een foto van de groep van de Junior, voor demontage, je ziet hoe zwaar die groep is uitgevoerd en dat deze direct aan de boiler vastzit.
Afbeelding

En dit is een foto van de LSM, zoals hij er nu uitziet. Ik vind die nog fraaier gebouwd.
Afbeelding

Afbeelding

46
Ha, leuk om te zien hoe je vordert, met foto's en al! Die machine heeft straks geen geheimen meer voor je.

Ik moest onwillekeurig bij het zien van die horecamachines denken aan dit draadje. Het is me wel een verschil...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

47
@ carpsafari: Wow, ziet er goed uit! Die groep zit inderdaad direct op de boiler met een flink messingen blok en bij mij heel anders middels leidingen. Ik heb trouwens die messing moer op de groep los gedraaid en daar onder zit een buis zeefje. Is dat de paddestoel? Zo meteen even opnieuw water koken voor een vers sopje en de boel er in leggen en daarna mijn nachtrust pakken...
Spironski schreef: Ik moest onwillekeurig bij het zien van die horecamachines denken aan dit draadje. Het is me wel een verschil...
Echt een verschil inderdaad! Ik vraag me ook af of er wel een "consumer" volautomaat is die qua bouw kwaliteit kan tippen aan een piston machine? Want zelfs de ECM botticelli II is mooi(er) gebouwd en ik denk dat 't ook wel op gaat voor bv een rancillio silvia?

Als de sanremo klaar is en je bent in de buurt van Emmen ben je van harte welkom om hem uit te komen proberen hoor! CarpSafari natuurlijk ook!

48
Ik heb trouwens die messing moer op de groep los gedraaid en daar onder zit een buis zeefje. Is dat de paddestoel?
Klopt!
Omdat die koffieteer zo hard was bij die Junior, en dat zelfs na 4-5 dagen inweken nog niet weg was, heb ik met een soort pijpreiniger het proces wat kunnen versnellen en dat bleek ook een goed 'testmiddel'.
Die aansluitingen zullen ook aardig bruin geweest zijn denk ik?
Ik gebruikte daarvoor trouwens gewoon soda, wel steeds met heet water blijven bestoken!

Bij een koffieboer heb ik diverse professionele superautomaten van binnen gezien, dat lijkt echt niet op die plastic troep van de 'Koffiediscounter' zeg maar. Daar hadden ze ook enkel goedkopere prosumers staan van Schaerer, ook veel plastic daarin hoor.
Als je eenmaal zo'n horecabak open hebt gehad, zie je ook dat gebruikt weinig zegt, er zijn niet zoveel onderdelen die echt kapot gaan.

Geeft veel voldoening zo'n smerig afgedankt monster te zien opfleuren!
Komt wel goed!
Emmen kom ik niet dagelijks. :roll: , je bent ook in N'Gein welkom,...naamgenoot.

grtz BOB

49
Die Silvia's zijn ook best oké gebouwd. En hoewel plastic niet per definitie verkeerd is, zie ik toch liever al die zware metalen onderdelen. Zo nu en dan een ventiel of rubber vervangen en je kan er weer jaren mee verder.

Ik moet zeggen dat ik niet zo vaak in de buurt van Emmen kom, maar als wel, wie weet. Wip ik meteen even langs Backyard wellicht. Dank voor de uitnodiging!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

50
bobbee schreef:@ carpsafari: Wow, ziet er goed uit! Die groep zit inderdaad direct op de boiler met een flink messingen blok en bij mij heel anders middels leidingen. Ik heb trouwens die messing moer op de groep los gedraaid en daar onder zit een buis zeefje. Is dat de paddestoel? Zo meteen even opnieuw water koken voor een vers sopje en de boel er in leggen en daarna mijn nachtrust pakken...

!
Ik denk niet dat er op jouw groep zoiets zit als een Mushroom, zie de volgende afbeelding 2 rode delen en de onderste daarvan is de door jou beoogde "paddestoel" daar zitten en sproeier in ( (Gliceur) (het gele schroefje) en een viertal andere gaatjes.

E61 groep
Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.