Gaggia Coffee vraag

1
Goedemorgen allemaal,

Een collega van mij had nog een Gaggia Coffe (het model van na 1998) in de kast staan waar hij niets mee deed. Die kan ik dus overnemen voor twee flesjes Merlot... een aardige ruil lijkt mij zo.
Alleen... de machine staat nu op mn bureau en ik schrik een beetje van de hoeveelheid kalk in het waterreservoir (ik wil dus niet weten hoe de boiler er uit ziet). Ik heb ook even het douchescherm losgeschroeft... en daar zat/zit gewoon een laag kalk of andere urft op. Hij heeft de machine zelf nooit echt schoongemaakt, en waarschijnlijk de persoon waar hij hem van heeft overgenomen ook nooit.

Nu heb ik al even op het forum gezocht maar als ik gaggia met schoonmaken invul geeft het forum aan dat er te veel zoekresultaten zijn... dat schiet dus niet op.

Ik denk dat ik de machine helemaal uit elkaar moet halen en helemaal moet gaan schoonmaken en ontkalken. Dat vind ik op zich geen probleem (eerder een uitdaging). Maar een beetje hulp zou wel lekker zijn. Ik heb op Partsguru al een exploded view van de machine gehaald, dus dat helpt al wel. Maar als iemand met wat ervaring mij van wat tips en tricks / do's and dont's zou kunnen voorzien, dan zou dat erg fijn zijn. Of evt een link naar een (bij voorkeur nederlandse) site/blog of forumartikel.

Alvast bedankt voor jullie hulp en ik ben benieuwd naar mijn eerste bevindingen op het espresso pad.
Zelfbouw koffiebrander, Solis Scapa 166, Cafetiere, Cona size D en gewoon een snelfilter machine. moet dus nog wel het een en ander uitgebreid worden....

Re: Gaggia Coffee vraag

2
Ha Evert, woon je nou wel of niet in de buurt van het Westland?
Kijk maar eens goed naar de plaatsnaam die je ingevoerd heb.

Dit is de meest elementaire richtlijn voor ontkalken;

Vul het waterreservoir van uw espressomachine met 100 ml ontkalker en 1000 ml schoon water (1:7).

Schakel de machine in en laat een kwart van de inhoud doorlopen.

Laat vervolgens het ontkalkingmiddel 5 à 10 minuten inwerken.
Herhaal deze procedure tot het waterreservoir leeg is.

Maak tenslotte het waterreservoir goed schoon, en spoel de machine door met veel water.

Als ontkalker wordt citroenzuur gebruikt, kan je waarschijnlijk wel in de Toko halen, de meeste kans heb je dan ergens in de buurt van de Binnenweg in R.dam

Hou er wel rekening mee dat je met ontkalken en zeker bij machines die dat nog nooit of zelden gehad hebben, dat er verborgen lekkages die evt vol kalk zaten ook weer opengaan.

De hoeveelheid Citroenzuur moet je oplossen met de voorgeschreven hoeveelheid goed heet water, dit doe je buiten je reservoir, niet in een aluminium pan o.i.d. die hebben daar een hekel aan, dan redelijk af laten koelen en gaan gebruiken, doe als eerste je reservoir goed reinigen zodat deze ontdaan is van de kalkafzetting.

Groet@3aan
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Adriaan,

Thanks voor je reactie!.
D'r moet idd nog een S bij in de plaatsnaam... en ik werk in Wateringen... da''s bij jou om de hoek.

Ook bedankt voor je inhoudelijke reacitie.
Maar ik vraag me af of ik hem niet echt helemaal uit elkaar moet schroeven, of zal de boiler nog wel meevallen? (eigenlijk weten we dat pas als tie echt uit elkaar ligt... dat snap ik).
In ieder geval maar eens op zoek naar goed citroenzuur... en dan is een knijpcitroentje uit de supermarkt niet goed zeker....
Zou het ook met een soda oplossing kunnen? of zeg ik nou echt iets stoms?

Nog een andere vraag, is een gaagia Coffee te backflushen met een dichte PF of blaas ik dan het zooitje op? anders gesteld, zit er een driewegklep in?
Zelfbouw koffiebrander, Solis Scapa 166, Cafetiere, Cona size D en gewoon een snelfilter machine. moet dus nog wel het een en ander uitgebreid worden....

4
nee, nee en ja :)

Citroenzuur is eigenlijk het basis bestanddeel wat in alle ontkalkers voorkomt en je koopt een kilo voor rond de 5 euro of voor minder, ik dacht dat er op de Hoefkade nog wel wat toko's zaten even Googelen dan rij je niet voor niks, ik ben zelf zo goed als door m'n voorraad heen, meestal koop ik dan 10 kilo ik heb alleen nu geen projecten op stapel staan, dus ga nu niet halen.

Je moet eigenlijk na het ontkalken even een dunne oplossing van Soda doorspoelen, dat doet het Citroenzuur neutraliseren en dan pas de doorspoel routine met vers water uitvoeren.

6
Had het boilertje van de vroegere Gaggia niet een aluminium bovenkant? Daarom ging dat ding van zichzelf al aanvreten door elektrolyse, toch? Hoe gaat dat dan reageren met dat citroenzuur?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
11,90 per kilo incl verzenden

9
@Campsafari,
Thanks voor de links! alleen het is een duits forum, en mijn duits is niet al te best, dus dat zal lastig worden met vragen stellen. Op zich valt het forum wel goed te volgen met auto vertaling aan van google...

Verder gister maar eens begonnen met de buitenkant en de reservoirs schoonmaken... dat verliep op zich wel goed, en nu ziet tie er tenminster weer fris uit... de hoeveelheid vuil viel eigenlijk nog wel mee, t'was meer wat aangekoekt stof dan dat tie echt goor was. Het doucheschermpje een nachtje laten weken in citroenzuur (mn pa had nog liggen). maar hij voelt nog erg vet aan (resten koffie olie oid???).
Hij ligt nu lekker dus te weken in de ontvetter... Inmiddels wel 95% van de gaatjes open... dat was nog geen 5%....
Vanavond maar eens de machine intern flink ontkalken....
Is het dan zinvoller om een sterkere concentratie te gebruiken? of bijv meerdere keren met minder geconcentreerd citroenzuur?
Tevens maar even een blindfilterbakje scoren, die zat er niet bij, dus dat zal vast nog nooit gedaan zijn... :shock: Wellicht gelijk maar chemisch backflushen...

10
Graag gedaan, die links zijn vooral leerzaam te zien hoe zo'n boiler eruit ziet als je geen ontkalker gebruikt.
Het zal met zo'n apparaat eerder gebeuren dat er groot onderhoud nodig is enmocht dat zo zijn, zie je hoe dat werkt.
Als er iets staat wat je niet begrijpt, post dat even of PB me, dan vertaal ik het voor je.

Als je het douchescherm verwijderd, zou de messingplaat erachter ook los moeten komen, ik zou die verwijderen en goed ontvetten.
Citroenzuur is om te ontkalken, voor ontvetten heb je coffeecleaner nodig, maar met soda kom je ook een heel eind.

Gewoon een 15% oplossing gebruiken en meerdere malen zal nodig zijn, sterker nog als jouw apparaat zo verkalkt is als de 2 links, dan zul je m toch moeten demonteren. De opgeloste kalk zal weg moeten, maar je hebt veel kans kranen etc te verstoppen.

Ja een blindfilterbakje heb je wel nodig.