Jura Ena 9 Micro: advies gevraagd bij diverse instellingen

1
Hallo,
Ik heb gisteren via internet een Jura Ena 9 Micro machine gekocht (mijn eerste 'dure' koffiemachine, ben dus echt een nieuwkomer op dit vlak). Ik ben zo'n eigenwijs iemand die het leuk vind om het apparaat zelf in te stellen en alles zelf een beetje uit te zoeken en vind het een beetje zonde van het geld om een dealer te laten komen om alles te installeren. Met uiteraard als nadeel dat je soms tegen vragen aanloopt waar je in de gebruiksaanwijziging geen antwoord op vindt. Hopelijk lukt het via dit topic. Nu moet die machine ingesteld worden voor eerste gebruik (als ik 'm volgende week binnenkrijg). Maalgraad is natuurlijk iets heel persoonlijks en afhankelijk van het type boon, kwestie van proberen lijkt me. Waar ik wel heel nieuwsgierig naar ben is wat er geadviseerd wordt mbt de instellingen bij Cappuccino en latte machiato. De Jura heeft de mogelijkheid om de volgende instellingen door te voeren:

- Melkschuimhoeveelheid tussen de 3 en 120 seconden
- Pauze tussen 0 en 60 seconden
- Waterhoeveelheid tussen 25 en 240 ml
- Koffiesterkte normaal of sterk
- temperatuur normaal of hoog

Dit zijn volgens mij redelijk essentiele zaken die de smaak van je koffie bepalen. Mijn vraag is: welke instellingen kan ik het beste hanteren om de perfecte cappuccino en latte machiato te maken? Het gaat me dan met name om de verhouding melkschuim / water. Heeft er iemand tips voor me op dit vlak?

Dank!

Re: Jura Ena 9 Micro: advies gevraagd bij diverse instelling

4
Ik heb de volgende instellingen:

Cappuccino:
- Totale hoeveelheid 250 ml (hangt af van de grootte van je kopjes/glazen);
- Melkschuim: 185 ml;
- Aandeel koffie: 26 procent (65 ml).

Latte Macchiato:
- Totale hoeveelheid 350 ml;
- Melk: 35 ml;
- Melkschuim: 175 ml;
- Aandeel koffie: 40 procent (140 ml).

Deze instellingen komen uit het menu van mijn Nivona, die werkt met percentages voor de koffiehoeveelheid. De percentages heb ik tussen haakjes omgerekend naar ml.

Hoop dat je hier wat aan hebt.