Hallo,
Ik heb gisteren via internet een Jura Ena 9 Micro machine gekocht (mijn eerste 'dure' koffiemachine, ben dus echt een nieuwkomer op dit vlak). Ik ben zo'n eigenwijs iemand die het leuk vind om het apparaat zelf in te stellen en alles zelf een beetje uit te zoeken en vind het een beetje zonde van het geld om een dealer te laten komen om alles te installeren. Met uiteraard als nadeel dat je soms tegen vragen aanloopt waar je in de gebruiksaanwijziging geen antwoord op vindt. Hopelijk lukt het via dit topic. Nu moet die machine ingesteld worden voor eerste gebruik (als ik 'm volgende week binnenkrijg). Maalgraad is natuurlijk iets heel persoonlijks en afhankelijk van het type boon, kwestie van proberen lijkt me. Waar ik wel heel nieuwsgierig naar ben is wat er geadviseerd wordt mbt de instellingen bij Cappuccino en latte machiato. De Jura heeft de mogelijkheid om de volgende instellingen door te voeren:
- Melkschuimhoeveelheid tussen de 3 en 120 seconden
- Pauze tussen 0 en 60 seconden
- Waterhoeveelheid tussen 25 en 240 ml
- Koffiesterkte normaal of sterk
- temperatuur normaal of hoog
Dit zijn volgens mij redelijk essentiele zaken die de smaak van je koffie bepalen. Mijn vraag is: welke instellingen kan ik het beste hanteren om de perfecte cappuccino en latte machiato te maken? Het gaat me dan met name om de verhouding melkschuim / water. Heeft er iemand tips voor me op dit vlak?
Dank!
Re: Jura Ena 9 Micro: advies gevraagd bij diverse instelling
2Beste Jack,
Je vraag komt niet helemaal overeen met je stelling dat je alles graag zelf onderzoekt...In koffie is alles een kwestie van smaak en zijn er recepten die je als richtlijn kunt toepassen. Pak je favoriete glas voor latte of cappuccino en probeer het gewoon uit, dat is onderdeel van de pret!
Succes
Ron
Je vraag komt niet helemaal overeen met je stelling dat je alles graag zelf onderzoekt...In koffie is alles een kwestie van smaak en zijn er recepten die je als richtlijn kunt toepassen. Pak je favoriete glas voor latte of cappuccino en probeer het gewoon uit, dat is onderdeel van de pret!
Succes
Ron
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
3Haha, ja daar heb je wel een punt Laat ik het nuanceren: ik zou het fijn vinden als ik wat eerste richtlijnen zou kunnen krijgen van mensen die al zo'n apparaat hebben. Ik heb nu helemaal geen referentiekader. Dus zou graag wat advies krijgen van gebruikers op de genoemde instellingen.
Het fijn afstellen / tweaken vind ik inderdaad erg leuk om zelf te doen.
dank
Het fijn afstellen / tweaken vind ik inderdaad erg leuk om zelf te doen.
dank
4Ik heb de volgende instellingen:
Cappuccino:
- Totale hoeveelheid 250 ml (hangt af van de grootte van je kopjes/glazen);
- Melkschuim: 185 ml;
- Aandeel koffie: 26 procent (65 ml).
Latte Macchiato:
- Totale hoeveelheid 350 ml;
- Melk: 35 ml;
- Melkschuim: 175 ml;
- Aandeel koffie: 40 procent (140 ml).
Deze instellingen komen uit het menu van mijn Nivona, die werkt met percentages voor de koffiehoeveelheid. De percentages heb ik tussen haakjes omgerekend naar ml.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Cappuccino:
- Totale hoeveelheid 250 ml (hangt af van de grootte van je kopjes/glazen);
- Melkschuim: 185 ml;
- Aandeel koffie: 26 procent (65 ml).
Latte Macchiato:
- Totale hoeveelheid 350 ml;
- Melk: 35 ml;
- Melkschuim: 175 ml;
- Aandeel koffie: 40 procent (140 ml).
Deze instellingen komen uit het menu van mijn Nivona, die werkt met percentages voor de koffiehoeveelheid. De percentages heb ik tussen haakjes omgerekend naar ml.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
5Hi Lungo, hier heb ik zeker wat aan! Super bedankt!
Nog 1 vraag: is dit op basis van de standaardinstellingen van het apparaat of heb je dit aangepast naar je eigen voorkeur?
Mochten anderen nog instellingen willen delen, dan hoor ik dat ook graag.
Nog 1 vraag: is dit op basis van de standaardinstellingen van het apparaat of heb je dit aangepast naar je eigen voorkeur?
Mochten anderen nog instellingen willen delen, dan hoor ik dat ook graag.
6Ha Jackflash, het zijn de standaardinstellingen. Ik heb wel de totale hoeveelheden aangepast aan de grootte van mijn kopjes en glazen (maar dan verandert de melk en koffie procentueel mee). De temperatuur heb ik zo hoog mogelijk en de sterkte van de koffie (kan ik instellen van 1 (slap) tot 5 (sterk) ) heb ik op 4 staan.