Re: Koopadvies: Bomen en bos

31
Tweedehands kent lage afschrijving.Horecabak die goed ondeerhouden is lijkt me fool proof.Voordeel van twee groepen vind ik zelf groot in geval van bezoek etc.
Zelf heb ik een keer in mijn leven een nieuw aopparaat gekocht.zou dit nu nooit meer doen.
De dealers leven van bangmaak verhaaltjes over ' de ellende van een ander" en zo.

33
danny73 schreef:Het zit em dus in
cremalover schreef:goed ondeerhouden is
. Hoe bepaal ik als leek of dat zo is?
De machine uit mijn link is 5 jaar dealeronderhouden staat erbij.Zal wel docu aanwezig zijn.Verder zou ik koffie gaan drinken en kijken of alles werkt en er niks lekt /sist.Als de koffie smaakt zou ik hem zo kopen.Het zijn maar stoommachientjes zonder zuigers he. :mrgreen:

34
Een Bezzera is een even goede optie als een E-61. Zie een Bezzera ook als een E-61 maar is eigenlijk een iets aangepast ontwerp maar werkt qua principe ongeveer hetzelfde. Dit maakt dus in de keuze niet uit.

Zelf drink ik ook maar 3 espresso's per dag. Je zult wel merken dat er ineens veel mensen zijn die een cappu bij je komen drinken en dat dat dan een heel gedoe wordt. Zelf drink ik ongeveer 2 cappu's per week maar ben heel erg blij dat ik een HX heb omdat ik wel veel meer cappu's per week maak dan die 2.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

35
Zou een Ponte Vecchio Lusso nog een alternatief kunnen zijn?
Ja, daarmee kan je heel makkelijk goede koffie zetten en heeft prima stoomkracht. Enig probleempje zou de afwerkingskwaliteit kunnen zijn, die is een beetje onder de maat. Maar of dat in praktijk problemen oplevert zou ik niet weten.

Crèma heeft wel gelijk over de kwaliteiten van een horecamachine, en ze zijn inderdaad goed te onderhouden. Maar ik betwijfel of dàt nu niet juist wat "over the top" zou zijn voor je (gezien je eerste post). Ze zijn groot en zwaar, kosten veel tijd om op te warmen en verbruiken natuurlijk ook meer stroom. En je moet ook "in" zijn voor zo'n 2-de hands industrieel gevaarte en een beetje van machines houden. Ik betwijfel of dat zo is...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

37
Je hebt het over nieuwprijs, toch? Nee, Bezzera's bieden in mijn ogen ongeëvenaard veel waar voor hun geld.

Voor de helft van het geld kan je wel een mooie E61 HX op Marktplaats vinden, maar dan moet je je daar goed bij voelen en wat geduld hebben. Ikzelf heb ooit voor b.v. €373 mijn machine "gescoord" , 6 jaar oud (jong dus), nieuwprijs was €1400. En je kan ons hier allicht altijd vragen om advies.

Maar als gezegd: als je de middelen hebt en liever voor nieuw gaat, doe dat dan gewoon.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

38
Ik heb het inderdaad over de nieuw prijs. Ik voel me toch prettiger bij nieuw. En dat ik hier vragen mag stellen wordt gewaardeerd. Kan niet garanderen dat ik minder vragen stel als ik een nieuwe machiene koop...

In ieder geval bedankt.

Nu maar gaan rondkijken. Op zoek naar een fysieke winkel waar ik een goed gevoel bij heb.

40
Midas schreef:Ach de machines worden gemaakt om 20 jaar te gebruiken. Er zijn zat mensen die niet zo op de centen hoeven te letten en in een vrolijke bui 2500 neerleggen voor een machine met molen. 2 jaar later staat het setje dan te koop voor 800,- en is hij 3 maanden gebruikt.
Geef me ff een tip als je zoiets tegenkomt aub? :o