Re: De sfeer op het forum deel 2

12
-Er wordt om hulp gevraagd
-De toon is beleefd
-Machine met typenummer wordt vermeld
-Probleem wordt beschreven
-Er wordt beschreven wat al is gedaan, maar wat kennelijk niet heeft geholpen

Wat is hiermee mis in jouw ogen (ja, eerst voorstellen, ik weet het)? Ik zie geen reden waarom men hierop niet "normaal" zou kunnen antwoorden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Beste Medeforumleden,

Als beginner kan ik jullie helpen met wat feedback. Ik ben geen beginner als het gaat om fora. Ik kijk regelmatig op forums voor camperbouwer, koffieleuten, satellietontvangers, etc. en ben ook lid en post ook af en toe.

Wat me bij die fora opvalt is dat het probleem van de sfeer niet op zichzelf staat. Het komt in al die fora voor, en het lijkt steeds een specifiek punt te liggen wat ik ook bij koffiepraat zie. Ik zal daar wat over zeggen zodat jullie je voordeel er mee kunnen doen, maar eerst een korte reactie op wat tot nu toe hier gezegd is.

Ik ben het eens met een goede intro en aparte "voor beginners" onderdelen. Ik geloof niet in eerste plaats in regels en techniek om dit probleem aan te pakken. We hebben van doen met mensen en die zijn allemaal anders. Een advies: probeer niet teveel óver nieuwelingen te praten, maar mét ze. En kijk daarbij ook naar de oudgedienden.

Nu dan het punt wat ik bij koffiepraat zie. Bij een forum kijk ik altijd eerst enige maanden de kat uit de boom. Je ziet dan al snel hoe inhoudelijk het is, wat wel en niet gewaardeerd wordt. Wat ik ook zie is dat mensen elkaar kennen. Soms alleen van het forum, maar soms ook van bijeenkomsten. Ook herken je snel oudgedienden, experts en betweters. Ook zie je de communicators en de botteriken. Het is wat dat betreft net een café: er komen allerlei verschillende mensen.

Dat café is een mooie parallel om te trekken. Wat fora namelijk soms lijken, is een café wat altijd open is, met altijd de vaste stamgasten aan tafel. Loop zo'n café maar eens binnen als nieuweling. Ze maken grapjes die je niet begrijpt. Om een bepaald woord moeten ze ineens allemaal hard lachen, en als je niet aan de ongeschreven huis-regels voldoet wordt je dat snel (een beetje té) duidelijk gemaakt.

Natuurlijk kan je ook leuke stamgasten hebben, maar als café-eigenaar (ik ken er één) kan je er flink mee in je maag zitten. Ze geven omzet, maar ze jagen ook klanten weg. Je kunt niet mét ze, maar ook niet zonder ze. Je moet als nieuweling echter wel stevig in je schoenen staan wil je er respect krijgen.

Op fora, en ook op koffiepraat, zie ik iets wat hier het meeste op lijkt. Het resultaat uit zich het beste in mensen die weer vertrekken. Vaak geven ze ook aan wat de reden is: de bejegening. Het gaat me te ver om een analyse te doen van onheuse benadering, maar ik heb er genoeg gezien. Ook het gebruik van onduidelijke smileys (grapjes die je niet begrijpt) draagt bij aan een onveilig gevoel. En tenslotte, de belangrijkste, off-topic reacties zijn heel erg vervelend en maken mensen erg onzeker. Misschien lijkt het onschuldig, maar als iemand je iets vraagt over auto's en je begint over de kleur van z'n schoenen, dan voelt iedereen wel aan dat dat onbeschoft is. Maar elke off-topic reactie heeft hetzelfde effect.

Allerlei eisen stellen aan beginners lost hier niets aan op. Zij maken niet de sfeer, dat doen de mensen die er al zijn. En dan, welke eisen zou je willen stellen? Iedereen is anders. De één komt met een compleet rapport van een probleem, de ander vraagt eerst eens voorzichtig of iemand zou kunnen helpen met dit of dat. Wat je zou kunnen afspreken is dat áls je wat vraagt je daarmee belooft op alle relevante vragen uitgebreid te antwoorden. Dat is op niveau van respect naar elkaar. Daar kan je eisen aan stelen. De vórm van de vraag en het antwoord hangt af van de persoonlijkheden van de deelnemers. Die moet je niet proberen te sturen.

En dan nu wat ik denk dat het eigenlijke probleem is. Koffiepraat is een café met als stamgasten een paar botteriken waar de café-eigenaar iets aan moet doen, hoe moeilijk dat ook is. Die beïnvloeden de sfeer negatief en maken het nieuwkomers onmogelijk er tussen te komen. Die nieuwkomers kunnen onmogelijk de sfeer bepalen.

Dat zijn men twee centen. Ik hoop dat dit forum er wat aan heeft.
Erik

14
ejgroene schreef:
Allerlei eisen stellen aan beginners lost hier niets aan op. Zij maken niet de sfeer, dat doen de mensen die er al zijn.
Ik wil je niet teveel afvallen en ik vind het oprecht belangrijk dat er van 2 kanten gereageerd wordt op dit onderwerp, maar het is echt best wel vermoeiend als je voor de duizendste keer leest dat een volslagen leek het beter denkt te weten en dat de simon levelt ook een hele goede koffiemaler heeft staan.
En het ergste is, je ziet de bui al hangen in de openingspost. Vaak komt een 2 of 3 posts later de aap uit de mouw, meneer of mevrouw weet het allemaal allang beter en de internetnerds hier zijn er alleen maar om een vraagje te beantwoorden, en het liefst snel.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

15
Bluecold schreef:
ejgroene schreef:
Allerlei eisen stellen aan beginners lost hier niets aan op. Zij maken niet de sfeer, dat doen de mensen die er al zijn.
Ik wil je niet teveel afvallen en ik vind het oprecht belangrijk dat er van 2 kanten gereageerd wordt op dit onderwerp, maar het is echt best wel vermoeiend als je voor de duizendste keer leest dat een volslagen leek het beter denkt te weten en dat de simon levelt ook een hele goede koffiemaler heeft staan.
En het ergste is, je ziet de bui al hangen in de openingspost. Vaak komt een 2 of 3 posts later de aap uit de mouw, meneer of mevrouw weet het allemaal allang beter en de internetnerds hier zijn er alleen maar om een vraagje te beantwoorden, en het liefst snel.
Even een aanvulling uit mijn psychologische achtergrond.

Dit soort mensen zul je altijd houden. Je kunt ze toch niet veranderen en ze wegpesten betekent alleen maar dat andere mensen die mee aan het lezen zijn en wellicht wel iets constructiefs kunnen bijdragen zich niet aanmelden waarmee je nieuwe kennis uit het forum weert. Je hebt er alleen jezelf maar mee om je druk te maken om dit soort mensen.

De beste optie vind ik om gewoon niet te reageren. Laat ze maar die door de Simon Levelt aangeboden maler kopen. Ze gaan vanzelf op hun bek en krabbelen dan toch wel terug. Voor velen is dit de enige manier van leren. Het gaat niet om jou portemonnee en is dan jammer dat die nieuweling eigenwijs is en het beter denkt te weten. Uiteindelijk komt hij of zij er toch wel op de harde manier achter en dan heeft het een hoop geld gekost en zal die persoon hoogstwaarschijnlijk wel constructief worden en hebben we er wellicht weer wat aan.

Wanneer je een constructieve reactie geeft zal de nieuweling niet boos worden. Als je gaat lopen zeiken dan loopt het uit de hand en doe je meer kwaad dan goed. Als je in dit geval gewoon niet meer zou reageren dan wordt de sfeer en niet minder op en de nieuweling zal gewoon doen wat hij al in zijn hoofd heeft. Door negatief te doen gaat hij nou juist die maler kopen omdat hij helemaal niet meer naar mensen op het forum luistert en dan heb je het tegenovergestelde bereikt van iemand helpen.

Om kort samen te vatten. Reageer één keer als je de nieuweling wilt helpen en haak dan gewoon helemaal af als er niks zinnigs mee wordt gedaan.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

16
Volgens mij is het toch iets wat door de koffie komt. Ik ben op zeker 6 fora actief en nergens is er zoveel gechagrijn als hier en op thuisbarista. Misschien zijn koffie freaks wel gewoon zeikerds :mrgreen: Zelf erger ik me helemaal niet aan de nieuwkomers maar zijn het juist de vaste forumgangers die af en toe de haren op mijn rug laten kriebelen....

17
Midas schreef:Volgens mij is het toch iets wat door de koffie komt. Ik ben op zeker 6 fora actief en nergens is er zoveel gechagrijn als hier en op thuisbarista. Misschien zijn koffie freaks wel gewoon zeikerds :mrgreen: Zelf erger ik me helemaal niet aan de nieuwkomers maar zijn het juist de vaste forumgangers die af en toe de haren op mijn rug laten kriebelen....
Of het aan de koffie ligt weet ik niet maar ik ben het wel met jouw en een aantal van de andere reacties eens dat de sfeer niet zo zeer door de nieuwkomers wordt verpest.

Ik heb al vaker verzocht om niet te reageren op topics die je niet zinnen. Té makkelijk gestelde vragen? Gewoon negeren. Oproepjes om mee te doen aan een onderzoek? Gewoon negeren.
Wanneer er op televisie een programma is dat je niet zint, zap je toch ook verder. Of stuur je dan een brief naar de betreffende omroep?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

18
Ik sluit me helemaal aan bij ejgroene en midas. Er zijn in deze "kroeg" met nog steeds te weinig klandizie een aantal stamgasten die de sfeer negatief beinvloeden. Ze loeren constant naar de deur om te kijken wie er binnenkomt en trekken snel conclusies als diegene iets anders gekleed is.
zeuren over het feit dat steeds domme vragen worden gesteld is een non-argument om geirriteerd te reageren.
Een stewardess die weer eens handbaggage die niet aan de voorwaarden voldoet moet zien op te bergen gaat ook niet steeds over de rooie!
De moderators mogen best wat meer optreden naar mijn mening. Er zijn genoeg posts te vinden met voorbeelden.

19
Ik vind het een beetje onzinnig van Activ om extra regels voor bestaande leden te maken!
Laat die nieuwelingen eerst maar 'bewijzen' dat ze zich hebben ingelezen, ik ga zeker geen hele handleiding uittypen voor degenen die blijk geven lezen maar lastig te vinden.
Zoeken doen ze ook niet, terwijl wat ze vragen meestal al in 20 andere topics te vinden is.

Pet Boon gaat voor het pure gesprek volgens de regels, in principe ga ik daar ook vanuit, maar als de TS het desondanks beter weet, moet ie het zelf maar uitzoeken...helemaal met Bluecold eens.
Kijk dit nemen we even als voorbeeld:
Blijkbaar weet hij precies waar mijn grenzen liggen
een pedanterig "be my guest" en als garnering even een persoonlijke noot.
Kom,kom een beetje lachwekkend als je het mij vraagt en idd heb ook ik van jou nog geen hulp aan derden gezien, dus deze reactie vind ik conform de domme vragen cq belerende opmerkingen die nieuwelingen richting oudgedienden plaatsen. :roll:

Sarcasme kan m.i dus best opvoedkundig werken! Val me maar aan hoor, ik gooi regelmatig de kreet 'you can lead a horse to water, but can't make it drink' in de groep. En ja, dat zijn altijd TS'ers die het ondanks de goede bedoelingen en de gegeven raad toch beter denken te weten, je krijgt dan een kat en de vraag word gewoon opnieuw gesteld.
Je mag daaruit concluderen dat mijn advies dus niet werkt, prima, maar mag ik mijn frustratie en ongenoegen svp ook uiten!!?

20
Pet Boon schreef:Ik sluit me helemaal aan bij ejgroene en midas. Er zijn in deze "kroeg" met nog steeds te weinig klandizie een aantal stamgasten die de sfeer negatief beinvloeden. Ze loeren constant naar de deur om te kijken wie er binnenkomt en trekken snel conclusies als diegene iets anders gekleed is.
zeuren over het feit dat steeds domme vragen worden gesteld is een non-argument om geirriteerd te reageren.
Een stewardess die weer eens handbaggage die niet aan de voorwaarden voldoet moet zien op te bergen gaat ook niet steeds over de rooie!
De moderators mogen best wat meer optreden naar mijn mening. Er zijn genoeg posts te vinden met voorbeelden.
De vergelijking gaat in zoverre mank dat wij geen "stewardessen" zijn. Het is hun baan om geduldig en vriendelijk te zijn: ze worden ervoor betaald. Wij doen dit allemaal gratis, en mogen dus ook wel wat van die ander verwachten.

Ook zie ik dit niet als kroeg waar nieuwe mensen voor een drankje binnenkomen en de stamgasten hen vervolgens "naar buiten kijken".
Ik zie het forum meer als... Het Forum, zoals bij de Romeinen. De centrale ontmoetingsplek, het plein, waar men elkaar ontmoette en het laatste nieuws uitwisselde, waar gediscussieerd werd en gehandeld. Daar staat dan een stelletje mensen (wij) met elkaar te discussiëren, en dan komt er een nieuw iemand bij het groepje staan die specifiek van ons iets wil, hij/zij heeft wat te vragen.
Als die vraag even snel is "waar het postkantoor te vinden is", help je zo'n iemand snel- zonder veel plichtplegingen. Maar als iemand mee wil doen in de discussie, wordt het gewaardeerd als iemand zich even voorstelt. Ook mag hij eventuele senioriteit van anderen waarderen. Het spreekt vanzelf dat je elkaar met respect behandelt en dat de groep enig geduld heeft met al die onkunde van de nieuweling. Het lijkt me zo logische dat je je een beetje aan elkaar aanpast, omdat je weet dat begrip zoveel meer oplevert dan polarisering. Dat geldt voor beide partijen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder