Re: Fiorenzato F5

11
Spironski schreef:Als ik het draadje open houd, kan je er nog je ervaringen met deze maler posten?
Ga ik doen.
Sprionski schreef:Als de koffie op de fijnste stand te snel doorloopt is de koffie die je gebruikt te oud, of je doseert veel te weinig, of je messen zijn volledig versleten.
De koffie is vers: afgelopen zaterdag gehaald bij De Kleine Koffiebranderij in Den Haag. De hoeveelheid: ga ik bekijken. De eerste testjes waren na een lange en vermoeiende dag. Ik heb 's avonds nog even wat geklooid, maar had niet zo veel puf meer om me er goed op te focussen. 'k Vond het echter niet leuk om de hele set-up na installatie ongebruikt te laten, dus daarom heb ik even wat onverantwoord aangerommeld. 'k Heb wel een precieze weegschaal (op 0,1 gram) gekocht, zodat ik kan afwegen. Omdat er op de molen een doser zit, neem ik me voor gemalen koffie af te wegen i.p.v. bonen - dat maakt in beginsel niet uit, toch? Doe ik er als beginner trouwens beter aan de enkele of de dubbele portafilter te gebruiken? Ik meen ergens gelezen te hebben dat het voor een novice lastig is om met het enkele filter te werken. Dan zou ik er misschien beter aan doen het dubbele filter te hanteren en steeds twee kopjes te zetten.
De messen zal ik vanavond eens bevoelen. Ook dat had ik nog niet gedaan. Vanavond tijd voor een grote schoonmaakbeurt! Nadien volgt een update.
ECM Cellini Premium / Fiorenzato F5

12
Maalsel afwegen zal nauwkeuriger zijn.

Je bent wel op de hoogte van de "cooling flush" van je Cellini? Ikzelf doe die flush, vul het filter, zet espresso. Maar de opwarmtijd van je HX moet niet al te lang duren (30-40 sec.). Nauwkeurig afwegen zal meer tijd kosten. Moet je even een ander flush regime instellen: malen-doseren-flushen-wachten-espresso zetten.

En gebruik het dubbel filter. De meeste van ons zetten denk ik standaard een dubbele ristretto: 45 ml, en dat is best weinig!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Welaan, ik heb de molen vanavond opengeschroefd en met stofzuiger & kwastje schoongemaakt. Enkele dingen die opvallen:
  • als ik met mijn vingers over de maalschijven draai (zowel tegen de klok in als met de klok mee), blijf ik niet haken maar glijd ik er soepel overheen. Dat doet mij vermoeden dat de maalschijven bot zijn.
  • Als de molen weer in elkaar is geschroefd en ik draai de molen naar de fijnste stand, hoor ik een gillend geluid. Ietsje grover en de molen zoemt. Kan je een molen zo fijn afstellen dat de schijven elkaar raken? Dat lijkt me raar... Of is er een (ander) defect?
  • Met de molen in huidige conditie zal het wel moeilijk (onmogelijk?) zijn om goed te malen. Ik heb vanavond dus weer een te korte doorlooptijd gehad.
  • Hieronder twee fotootjes van het maalwerk (nadien nog beter schoongemaakt). Is er iets raars aan?
IMAG0170.jpg
IMAG0172.jpg

14
Dat testen moet je met je nagel doen en wel je nagel vlak over de vertanding gaan,
dan voel je vanzelf wat ik bedoel, dat gillen is normaal maar doe dat niet te lang,
afstellen doe je als volgt je draait de schijven zover dat ze elkaar raken, wel eerst de stekker uit het stopcontact halen. ;)

Dus de schijven zover dat je de spindel niet meer handmatig rond kan krijgen dan een heel klein beetje terugdraaien, dan zal die normaal rond te draaien zijn, dit wordt je nulpunt even aantekenen met een watervaste stift, dan doe je de schijven verder van elkaar af draaien en kan je gaan proberen met malen en afstellen, je weet dan in elk geval dat je niet voorbij je nulpunt moet gaan, mocht het onverhoopt zo zijn dat je schijven de nageltest niet doorstaan, dan moet je na plaatsing van een nieuw stel, deze hele instelling opnieuw uitvoeren.

Gesnopen ? 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

15
Ik denk dat het geen kwaad kan om nieuwe schijven te bestellen en te monteren. Ik vermoed dat je dan geen problemen meer zult hebben.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Update: nieuwe schijven zijn onderweg naar Kafko, daar haal ik ze z.s.m. vandaan. In de tussentijd blijf ik wat aanrommelen met de molen, want om de hele set-up nu ongebruikt te laten is ook zowat. De doorlooptijd is verre van oké: na ongeveer 17 seconden zet ik de machine uit omdat mijn shotglas bijna overstroomt. De molen staat zo fijn als mogelijk zonder permanent gillende schijven te krijgen, dus dat kan het probleem niet zijn. Ik begin me intussen af te vragen of ik wel echt verse bonen heb gekregen. Eerst maar eens nieuwe schijven monteren, dan kan ik een probleem met de molen in elk geval uitsluiten en ga ik rustig afvinken. Wordt vervolgd.