Re: Londinium 1

81
Ja ik ga d'r ongetwijfeld over schrijven en de camera ligt er ook niet voor nop ;-)

Op de espresso-spullen-trolley vlakbij het raam zou mooier zijn voor de foto maar hij 'moet' nu eenmaal in de keuken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Londinium 1

82
Van mij hoeft jouw Londinium niet per sé in de keuken hoor! Als jij hem mooier vindt aan het raam wil ik hem daar best op de foto zien :mrgreen: .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Londinium 1

83
fransg schreef:Ja ik ga d'r ongetwijfeld over schrijven en de camera ligt er ook niet voor nop ;-)

Op de espresso-spullen-trolley vlakbij het raam zou mooier zijn voor de foto maar hij 'moet' nu eenmaal in de keuken.
Ik zou gewoon een gat boren.Er zijn watergekoelde diamantboren te huur voor het hardste graniet.Ik heb er een perfect gat van 3,5 cm mee geboord.En mijn keuken heeft de hardste soort zwart graniet.Ik had van 2 cm MDF een malletje gemaakt om de boor perfect op zijn plaats te houden.Daarna van aluminium een mooie stop gedraaid die precies in het gat past.Ziet eruit als of het zo gepland is bij Siematic.Dus als je ooit afstapt van vastwateraansluiting is er niet dat stoort.

Re: Londinium 1

85
cremalover schreef:Ik zou gewoon een gat boren.Er zijn watergekoelde diamantboren te huur voor het hardste graniet.
Technisch lijkt me een gat ook geen probleem, maar het is een huurhuis en ik weet vrijwel zeker dat de huiseigenaar geen gat wil in het aanrechtblad. Zit er wel een gat als ik ooit wil verhuizen, dan zal ik een nieuw aanrechtblad op de volle breedte van de keuken moeten laten plaatsen door de aannemer en dat lijkt me dan weer duur qua verhuiskosten. Dus kijk ik nu eerst met de loodgieter (die ook het waterfilter installeerde met aangepaste pijpleiding) of de kraan zo kan worden aangepast dat er een zij-uitgang komt, met daar bovenop de gewone warm/koud water mengkraan, of een zij-uitgang in het aanrechtkastje met de flexibele slang daaruit naar buiten. Dan kan de deur van het kastje niet meer helemaal dicht, maar daar kan ik aan wennen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Londinium 1

86
cremalover schreef:Ik vind die groep mooier op een Fio Piazza San Marco.Ook een chroombak maar met die geribbelde kast wel een mooie. :mrgreen:
Al jaren aas ik op dit ding.
Komt er misschien ooit van.Nu te duur.
http://www.youtube.com/watch?v=QWNVFgYqp-o
Op 0:12 in die clip zie je even een indruk van de bevestiging van de groep aan de boiler. Van wat ik begrijp is de zetgroep wel vrijwel identiek, maar is de San Marco een "dipper" terwijl de zetgroep van de L1 een thermosyphon is. Voordeel van de L1 thermosyphon is de temperatuurstabiliteit.

Ik praat nu alsof ik er veel verstand van heb maar ik ben wel heel benieuwd naar de machine straks. De Londinium machinerie zoals de thermosyphon uitvoering is ontworpen / samengesteld door Adrian Maxwell van Fracino. In een eerdere loopbaan werkte hij bij Rolls Royce Aerospace aan turbines, een wat andere schaal, apparaten waaraan de koper niet zelf met waterpomptang dingen mag aansluiten en vervangen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Londinium 1

87
Dat blad ligt toch niet in de muur vergrendeld?
Dan ga je toch via een sleufje achter het blad langs, hoef je alleen een paar tegeltjes te vervangen als je er onverhoopt uit zou gaan. 8-)
fransg schreef:
cremalover schreef:Ik zou gewoon een gat boren.Er zijn watergekoelde diamantboren te huur voor het hardste graniet.
Technisch lijkt me een gat ook geen probleem, maar het is een huurhuis en ik weet vrijwel zeker dat de huiseigenaar geen gat wil in het aanrechtblad. Zit er wel een gat als ik ooit wil verhuizen, dan zal ik een nieuw aanrechtblad op de volle breedte van de keuken moeten laten plaatsen door de aannemer en dat lijkt me dan weer duur qua verhuiskosten. Dus kijk ik nu eerst met de loodgieter (die ook het waterfilter installeerde met aangepaste pijpleiding) of de kraan zo kan worden aangepast dat er een zij-uitgang komt, met daar bovenop de gewone warm/koud water mengkraan, of een zij-uitgang in het aanrechtkastje met de flexibele slang daaruit naar buiten. Dan kan de deur van het kastje niet meer helemaal dicht, maar daar kan ik aan wennen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Londinium 1

88
@3aan schreef:Dat blad ligt toch niet in de muur vergrendeld?
Dan ga je toch via een sleufje achter het blad langs, hoef je alleen een paar tegeltjes te vervangen als je er onverhoopt uit zou gaan. 8-)
Dat zou ik toch met de huisbaas overleggen, lijkt me vervelend om gedoe over te hebben. Als je huurt van een woningcorporatie lijkt me dat minder een zorg, niemand van die controleurs zal zoiets later als een beschadiging van "zijn huis" opvatten. Gewoon, een factuur, klaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Londinium 1

89
fransg schreef:
cremalover schreef:Ik vind die groep mooier op een Fio Piazza San Marco.Ook een chroombak maar met die geribbelde kast wel een mooie. :mrgreen:
Al jaren aas ik op dit ding.
Komt er misschien ooit van.Nu te duur.
http://www.youtube.com/watch?v=QWNVFgYqp-o
Op 0:12 in die clip zie je even een indruk van de bevestiging van de groep aan de boiler. Van wat ik begrijp is de zetgroep wel vrijwel identiek, maar is de San Marco een "dipper" terwijl de zetgroep van de L1 een thermosyphon is. Voordeel van de L1 thermosyphon is de temperatuurstabiliteit.

Ik praat nu alsof ik er veel verstand van heb maar ik ben wel heel benieuwd naar de machine straks. De Londinium machinerie zoals de thermosyphon uitvoering is ontworpen / samengesteld door Adrian Maxwell van Fracino. In een eerdere loopbaan werkte hij bij Rolls Royce Aerospace aan turbines, een wat andere schaal, apparaten waaraan de koper niet zelf met waterpomptang dingen mag aansluiten en vervangen.
San marco is een thermo HX.En de groep is idd dezelfde als op de Londinium.

Re: Londinium 1

90
cremalover schreef:San marco is een thermo HX. En de groep is idd dezelfde als op de Londinium.
Dus toch een thermosiphon bedoel je? Heb je een URL waar die technische gegevens op staan? Ik vind het interessant wat de verschillende bouwers zoal doen met die zetgroep, iedereen kan het weer anders aansluiten, dunnere/dikkere verbinding, dichter op / verder weg van de boiler etc.

Als je denkt dat het een thermosiphon is, wat is dan die dikke verbinding op 0:12 in die clip? Ziet eruit alsof de zetgroep daar een dikke slok uit de boiler neemt, geen dunne pijpjes die water van verschillende temp circuleren, of gaan die schuil achter/in de dikke slokpijp?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino