Espresso upgrade-deel2

1
Afgesplitst van "Espresso upgrade" in het beginnersforum

Thanks voor alle adviezen! Ik ben eruit! Sterker nog er staat thuis wat te glimmen:

Van Marktplaats een mooie Isomac Millenium (defect) voor een zacht prijsje!
Als kind vond ik het altijd al leuk om mijn Bburago modelauto's uit- en in elkaar te zetten, dus dit kon ook wel vond ik. Mooi prijsje, en tja, wat zit er nou in qua elektronica & loodgieterwerk. Ik zag/zie het als een leuke projectje. Lukt het niet dan gaat ie voor dezelfde prijs weer op Marktplaats.

Dus een Millenium in, in mijn optiek, goede staat. Wat lichte gebruikskrasjes aan de buitenkant op het chroomwerk. Niet echt schoon vond ik en de kopers waren geen kenners qua apparaat. De E61 zetgroep zei ze niks en de blinde filter om te kunnen backflushen zit er niet bij. Overigens geen boekje, bouwjaar, onderhoudshistorie of wat dan ook... Maar goed daar was de prijs ook naar. Apparaat, twee pistons, klaar.

Thuis gekomen meteen begonnen met het schoonmaken en uit elkaar halen van het apparaat. Elkaar even leren kennen zeg maar. Pistons uit elkaar en schoonmaken, bovenplaat en zijplaten eraf zodat je mooi bij het binnenwerk komt. Eerste indruk was niet slecht. Apparaat stond pas enkele maanden stil.

De plastic waterbak is compleet uitgedroogd en vergeeld; gaan we vernieuwen. De twee (?) leidingen los in de waterbak (aanvoer en afvoer of zo?) voelden wat droog aan. De retourleiding (denk ik) was bruinig en wittig (het hele slangetje, tot de Y-splitsing retour naar de waterbak. Kan dit duiden op slecht schoonmaken? Ik heb gelezen dat het niet backflushen je boiler vervuilt en het niet afspuiten van je melkpijpje kan leiden tot verstoppingen e.d. Dit was sowieso ook het geval bij mij; de melkkraan deed niets. Wat wiebelen aan het pijpje deed wat water uitlopen. Dus uit elkaar; schoonmaken en moeren strak aandraaien. De harde versteende melkklonters kwamen eruit! Bah.

Het defect aan dit apparaat was ‘het niets meer doen’. Even op het oog zonder enige echte elektrotechnische opleiding de draden gevolgd en het volgende viel mij op; de elektra aansluiting bevind zich pal onder de watertank. E.e.a. is niet afgeschermd, dus als je een flinke scheut water naast de bak giet, giet je het chassis/bodem deel vol precies waar 220V erin komt. Fraai staaltje Italiaans ontwerp. Een van de kabels gaat eerst naar de watertank waar, heel fraai…, een ‘dubbele bodem’ is ontworpen met veertjes. Het idee; als er geen water meer in de tank zit, wordt de watertank lichter en schakelt het apparaat dus de stroom af. Zekeringen kennen ze niet in Italie geloof ik.
De draadjes van en naar deze droogloopschakeling zagen er wat bruinig uit. Ik gokte op ‘kapoet’. Het by-passen van de schakeling leek mij onschuldig en ik kon direct testen of e.e.a. werkte. En welja, hij ging aan! Het lampje werd rood, de pomp sloeg aan en boiler warmde op. Het apparaat was open en bloot en ik kon dus mooi zien hoe het gesis overging in het koken van water. Ik schrok even toen er stoom uit kwam. Blijkbaar is dit een klep of zo. Daarna ging het aparaat mooi druk opbouwen tot een 1,4/1,5 bar. Toen sloeg de verwarming af. Dit is blijkbaar een repeterend proces.
Melkpijpje werkte hoewel het kraantje wat stroef ging. De lever op de E61 (wat wordt dit ding heet zeg…) piept wat en het kraantje heet water blaast alleen maar stoom. Wellicht moet ik langer wachten tot het heet water op temperatuur is.

Enfin, nu kijken hoe e.e.a. nu precies werkt en wat onderdelen vervangen, een backflushfilter regelen, watertank, wat slangen en de watertankonderbreker opnieuw maken en dan heb ik denk ik een heel fraai apparaat wat prima espresso kan maken. Nu ik nog… Wordt vervolgd…
Isomac Millennium, Quamar M80e

Re: Espresso upgrade

2
Je spreekt over Pistons, het is dus een machine met meerdere groepen?

Pistons zijn zuigermachines, je zal de Portafilters bedoelen? 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Dat wordt een leuk project van best een mooie machine.

Maar als het ding nooit is gebackflushed: berg je dan maar. Dan zal je de E61 kop waarschijnlijk open moeten schroeven en helemaal schoonmaken. Douche eruit, rubber vervangen etc. Ik zou maar vast een pot Cafiza (koffievet-oplosser) bestellen.

Dat gesis was de vacuümbreker, eventjes is normaal, dan slaat 'ie dicht. Een piston is een zuiger, jij hebt het over portafilters(die fout wordt heel vaak gemaakt).
Een druk van 1,4-1,5 bar is erg hoog. Vind de pressostaat en schroef die voorzichtig terug tot 1,0 Bar.

Ehhh...., kijk even in het beginnertopic de linkjes naar schoonmaak pagina's op HB, is ook handig. En noteer ook maar het adres van Kafko.nl. Peter is een goede vent met erg veel kennis, die je graag helpt met dit soort projecten. Je kan fotootjes opsturen en dingen vragen, en hij heeft alles in huis tegen betaalbare prijzen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Jemig... ik dacht dat ik zo laat ging slapen... :)

Inderdaad portafilters! Ik heb twee grepen (enkele/dubblele) en twee filters (ditto).

De druk is m.i. normaal als ik dit vergelijk met andere - veelal Amerikaanse - gebruikers. Bij koude start slaat ie af op 1,4/1,5 en wiebelt om de minuut ongeveer van 1,3 naar 1,0 bar. Teveel naar jullie smaak?

Ik snap alleen het deel niet als ik de lever omhaal; de manometer geeft dan een andere waarde weer (koffiedruk?). Of hoe je dat ook noemt. Ik moet eens goed kijken.

Morgen maar even een blind filter halen en wat reinigingsspul. Ook maar kijken wat of die E61 kop uit elkaar moet. Kan ik de staat van reinheid controleren d.m.v. een backflush? Of zeggen jullie gewoon alles doen? Ontkalken, backflush, weet ik het allemaal... Die kop is van onderen nog niet helemaal schoon, sterker, hier heb ik nog niets echt mee gedaan. En de lever piept wat, dit wil ik ook weghebben.
Morgen verder, nu pitten! :) Was een mooie dag!

5
... en het kan nòg later! ;)

Vraag me ook af hoe het met kalkaanslag zit. Je zou die grote schroef bovenop de zetgroep eens los kunnen schroeven (maat 36?), de kelk die eronder zit vertelt redelijk hoe het staat met verkalking.

Bij die hoge druk van 1,4 bar is het water in de boiler wel erg heet ==> je zetgroep wordt dat ook, en je hebt een lange coolingflush nodig. Over het algemeen werkt een HX lekker rond de 1 bar overdruk. Heb je 2 metertjes? Dan is één de boilerdruk (rond de 1 bar), de andere is de pompdruk (bij het zetten 9 bar).

Doe eerst maar eens een chemische backflush, net zolang en zo vaak tot het water dat eruit komt helder is. Ik ben benieuwd...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Nou, het apparaat met die mooie handel aan de voorkant voor de koffie noemen ze pistonmachines. Dus noem ik die hendel maar de piston. :) De zeefjes die hier in gaan zijn de portafilters.

Ik heb 1 manometer. Zal vanmiddag wel de druk wat omlaag brengen. Eerst maar eens de zeef eruit halen en me verdiepen in de zetgroep ontmanteling. Is dit te doen voor een leek met wat lef en een gereedschapskist? Alles wat een beetje leuk uit elkaar kan moet uit elkaar zeg maar, dan is het tenminste schoon voordat ik het ga gebruiken. Zijn er nog voorkeur schoonmaakmiddeltjes om te backflushen en voor ontkalken?

Intussen moet ik maar snel op zoek naar een maler. Die 400 euro voor een nieuwe Mazzer Mini (manual) vond ik eigenlijk wel prima...

9
Greggy schreef:Nou, het apparaat met die mooie handel aan de voorkant voor de koffie noemen ze pistonmachines. Dus noem ik die hendel maar de piston. :) De zeefjes die hier in gaan zijn de portafilters.

Ik heb 1 manometer. Zal vanmiddag wel de druk wat omlaag brengen. Eerst maar eens de zeef eruit halen en me verdiepen in de zetgroep ontmanteling. Is dit te doen voor een leek met wat lef en een gereedschapskist? Alles wat een beetje leuk uit elkaar kan moet uit elkaar zeg maar, dan is het tenminste schoon voordat ik het ga gebruiken. Zijn er nog voorkeur schoonmaakmiddeltjes om te backflushen en voor ontkalken?

Intussen moet ik maar snel op zoek naar een maler. Die 400 euro voor een nieuwe Mazzer Mini (manual) vond ik eigenlijk wel prima...
Een pistonmachine is een hendelmachine.
Dat geval waar de koffie in gaat is een portafilter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Portafilter

Een zaak waar ze een E61 een pistonmachine noemen daar verkopen ze waarschijnlijk ook stofzuigers.
Ik zou daar geen espresso apparaat kopen.

10
Greggy schreef:Nou, het apparaat met die mooie handel aan de voorkant voor de koffie noemen ze pistonmachines. Dus noem ik die hendel maar de piston. :) De zeefjes die hier in gaan zijn de portafilters.

De fout met de naam wordt inderdaad erg vaak gemaakt, waarschijnlijk omdat het beide een onalledaags woord is dat met een "p" begint ofzo. Maar het is heel simpel: het filter gaat in de filter-drager, en laat porta-filter nu juist dàt betekenen. "Piston" betekent "zuiger", en die heb je alleen in hefboomapparaten als de Pavoni's.

In het beginnerstopic staan ook linkjes naar doorsnedes van de E61 groep, dan kan wel verhelderend zijn. Als je het allemaal toch te eng vindt: Kafko.

Ontkalken kan met citroenzuur en als backflushmiddel had ik Cafiza al genoemd.

Juist malers zijn redelijk goed 2-de hands te koop. Voor €200 kan je veel mooiere malers op MP kopen dan die Mini, en soms al voor €100. En ik zeg het nog maar eens: de maler is van veel meer invloed op je espresso dan het espresso-apparaat.