Helder! Thanks!
Vandaag maar de eerste spulleboel besteld bij VP. Reiniger, ontkalker, blindfilter, tampermatje, silliconen slangetjes. Hopelijk leveren ze snel en kan ik de boel intern reinigen.
Zojuist de douchezeef losgehaald... Man, man. Smerig zeg. Daar wil je niet uit drinken. Tussen de zeef en het geperforeerde ringetje zat ongeveer een 1mm dik rubberig laagje. Juk! Die 25 seconden voor een espresso kan je ook op deze manier halen!
Maar goed, hij is weer schoon maar ook deze gaat nog even in de reinigingsbak of misschien beter, vervangen! Ook de groepring voelt m.i. wat te krokant aan. Vervangen maar!
De onderkant van de E61 kop is ook erg smerig. Kan ik de hele kop eraf halen en/of is dit aan te raden? Ik heb de lever al uit elkaar gehad want deze moet nodig gesmeerd worden. Piept een beetje...
Een ander leuk techniekje vond ik de 'water level probe'. Deze was op mijn machine helemaal ingedrukt. Hierdoor vulde de boiler zich nauwelijks met water. Toen ik het draadje erop wilde verwijderen kwam het hele 'voelstaafje' naar boven! Vond ik wel grappig... Simpele techniek, alleen, wat is voor mij de ideale stand..? Bij het ontkalken schijn je hem beter los te kunnen halen zodat de hele boiler zich vult met ontkalker; bij een aangekoppelde waterstandmeter slaat de pomp te vroeg af waardoor de ontkalker niet de hele boiler ontkalkt. Klopt dit?
Enfin, de stappen qua machine zijn gezet. Nu snel focussen op de maler!
Re: Espresso upgrade
12Ha ha, ik had je gewaarschuwd! Maar je bent wel goed bezig zo te lezen. Met een onderhoudssetje krijg je meestal een vervangende ring (is meestal 8,0 mm, soms 8,5) en een nieuw schermpje.
Je kan inderdaad de hele kop eraf schroeven en uit elkaar halen. Maak foto's enzo, voor het weer in elkaar zetten.
Voor zover ik heb begrepen zit de boiler van een HX meestal voor 2/3 gevuld met water, de rest is dan stoom. Daar stel je je vulsensor dan op af.
Voor ontkalken inderdaad de sensor loskoppelen, aangezien de meeste kalk natuurlijk op de rand water/lucht schijnt te zitten.
Misschien heb je hier nog wat aan: http://coffeetime.wikidot.com/e61-group-servicing
Je kan inderdaad de hele kop eraf schroeven en uit elkaar halen. Maak foto's enzo, voor het weer in elkaar zetten.
Voor zover ik heb begrepen zit de boiler van een HX meestal voor 2/3 gevuld met water, de rest is dan stoom. Daar stel je je vulsensor dan op af.
Voor ontkalken inderdaad de sensor loskoppelen, aangezien de meeste kalk natuurlijk op de rand water/lucht schijnt te zitten.
Misschien heb je hier nog wat aan: http://coffeetime.wikidot.com/e61-group-servicing
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
13Thanks Spironski! De bestelling van VP is niet aangekomen... Jammer want dan kon ik tenminste morgen (vandaag) het apparaat schoonmaken. Maar goed, het is niet anders.
Malers dan. Ik wil een kleine maler. Geen groot horeca ding, ik zit thuis met mijn vriendin. Dus ik heb geen hopper nodig die 1 kilo bonen kwijt kan. Die Super Jolly op MP nu gaat - tweedehands, weliswaar in nieuwstaat - al richting de 300 euro. Goed, maar ook groot en niet onwijs mooi of zo. Een Mahlkoning is 400 euro nieuw en compact, ook goed maar lelijk. Voor een honderdje meer heb je de Quamar M80E; compact, mooi en goed. De vrouw lijkt dit ok te vinden... Snel bestellen zeg ik. Prima malertje toch??
Morgen maar eens bestellen denk ik, dan kan ik einde volgende week een lekker shotje drinken...
Malers dan. Ik wil een kleine maler. Geen groot horeca ding, ik zit thuis met mijn vriendin. Dus ik heb geen hopper nodig die 1 kilo bonen kwijt kan. Die Super Jolly op MP nu gaat - tweedehands, weliswaar in nieuwstaat - al richting de 300 euro. Goed, maar ook groot en niet onwijs mooi of zo. Een Mahlkoning is 400 euro nieuw en compact, ook goed maar lelijk. Voor een honderdje meer heb je de Quamar M80E; compact, mooi en goed. De vrouw lijkt dit ok te vinden... Snel bestellen zeg ik. Prima malertje toch??
Morgen maar eens bestellen denk ik, dan kan ik einde volgende week een lekker shotje drinken...
Isomac Millennium, Quamar M80e
14Wie wat waar is VP?
Rustig aan met je bestelwoede, eerst goed jezelf inlezen en even leren van andermans fouten, kan je een hoop narigheid (poen) besparen
Rustig aan met je bestelwoede, eerst goed jezelf inlezen en even leren van andermans fouten, kan je een hoop narigheid (poen) besparen
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
15Das een "gouden" tip!@3aan schreef: Rustig aan met je bestelwoede, eerst goed jezelf inlezen en even leren van andermans fouten, kan je een hoop narigheid (poen) besparen
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
16Nou, valt wel mee hoor met die bestelwoede. Maar op korte termijn een goed bakkie koffie uit mijn 'nieuwe' Millenium zou fijn zijn. Ik ben al een tijdje bezig met het 'goede koffie/wat/hoe/waar'. Qua espressoapparaat ben ik gewoon per toeval tegen de HX aangelopen op MP. Qua malers had ik mijn zinnen gezet op de Super Jolly (tweedhands). Maar nu al metende (en visualiseren) zie ik dat mijn aanrecht een 65cm hoog apparaat niet kan hebben. Het blad is dan wel zo'n 80cm maar echt mooi is die SJ nou ook weer niet. Dus vandaar dat ik kwam op de Quamar M80e.
Andere suggesties, plussen en minnen van de M80e? Is toch 500 euro maar voor wat ik lees komt ie er meer dan prima uit. Een SJ is te groot, maar een mooi M80e-achtig formaat van <=500 euro krijg ik wel door de commissie hier...
Andere suggesties, plussen en minnen van de M80e? Is toch 500 euro maar voor wat ik lees komt ie er meer dan prima uit. Een SJ is te groot, maar een mooi M80e-achtig formaat van <=500 euro krijg ik wel door de commissie hier...
17Oh jah, met VP bedoel ik Van Pommeren. Ik dacht dat dit Koffiepraat-forum 'slang' was... Maar goed, niet geleverd dus ik kan even niets schoonmaken.
Ik ga mij vandaag maar eens storten op de Millenium 'droogloopbeveiliging'; een plateau van 4 schroefjes en veertjes die het hele apparaat aan/uit kan zetten als er wel/geen water meer in het reservoir zit. De snoertjes waren mooi bruin geschroeid toen men wat te enthusiast water in het reservoir giette en de 220V aansluiting direct onder de waterbak liet vollopen... Wat een prutdesign. Ik denk dat ik deze ga verplaatsen en een zekering ertussen mik of zo...
Ik ga mij vandaag maar eens storten op de Millenium 'droogloopbeveiliging'; een plateau van 4 schroefjes en veertjes die het hele apparaat aan/uit kan zetten als er wel/geen water meer in het reservoir zit. De snoertjes waren mooi bruin geschroeid toen men wat te enthusiast water in het reservoir giette en de 220V aansluiting direct onder de waterbak liet vollopen... Wat een prutdesign. Ik denk dat ik deze ga verplaatsen en een zekering ertussen mik of zo...
18Je kan nog denken aan een Mazzel mini met super jolly schijven er in, bel Peter van Kafko eens!
Quammar is prima maler overigens.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
19Of een eureka.Net zo goed als een Major.bvds schreef:Je kan nog denken aan een Mazzel mini met super jolly schijven er in, bel Peter van Kafko eens!
20Terinfo: Ik heb een Quamar T80 voor 100 euro gekocht via marktplaats, nieuwe schijven erin gezet voor 30 euro...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’