Re: Espresso upgrade

21
bvds schreef:Je kan nog denken aan een Mazzel mini met super jolly schijven er in, bel Peter van Kafko eens!
Quammar is prima maler overigens.
Jah, mijn oog was in eerste instantie gevallen op de Mini E met daarin de SJ schijven. Helaas niet tweedehands te koop en nieuw iets van 640 euro. Beetje veel.
Die Mini is wellicht wel wat. Eens kijken wat deze in een gepolijste versie doet en dan vergelijken met de M80e dit ik nog steeds erg fraai vind...

Die Eureka kende ik niet. Die zie ik niet veel terugkomen in de fora van de koffiewereld. Maar goed, als ie goed is is het een koopje.

Ik denk dat ik morgen maar eens een bezoekje breng aan een winkel om de verschillen in grootte in het echt te kunnen zien.
Isomac Millennium, Quamar M80e

23
Greggy schreef:Maar goed; een poll: Mazzer Mini manual (gepolijst alu) of Quamar M80e? Doser of doserless? En waarom? :P
Wat denk je van een beetje zelfstudie, ga dat eerst eens doen, we zitten hier niet om te Pollen.

Altijd eerst zelf aan de slag dus en vooral het beginnersgedeelte goed doornemen.

Ik ga voor Goud met paarse stippen. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

24
Ik zou gaan voor de grootste schijven, en als dat dan ook nog eens en elektronische versie blijkt te zijn...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
@3aan schreef:
Greggy schreef:Maar goed; een poll: Mazzer Mini manual (gepolijst alu) of Quamar M80e? Doser of doserless? En waarom? :P
Wat denk je van een beetje zelfstudie, ga dat eerst eens doen, we zitten hier niet om te Pollen.

Altijd eerst zelf aan de slag dus en vooral het beginnersgedeelte goed doornemen.

Ik ga voor Goud met paarse stippen. 8-)
He 3aan, wat denk je wat ik al gedaan heb? Ik was o.b.v. diverse factoren tot een model gekomen tot enkele forumleden mooie alternatieven aanbrachten. Hierdoor ben ik gaan twijfelen en vraag gewoon om een ieders eigen mening. Niets mis mee of lui aan toch? Ik ga voor ieders subjectieve mening op dit forum en trek mij dit aan en ga een stap verder dan de technische specificaties en marketing bs...

26
Spironski schreef:Ik zou gaan voor de grootste schijven, en als dat dan ook nog eens en elektronische versie blijkt te zijn...
Thanks Sprironski, dat dacht ik zelf ook hoewel je die Mazzer natuurlijk kan 'upgraden' met 64mm SJ schijven. Ik denk dat ik M80e koop, ik heb nog geen echt hele grote bezwaren gevonden. Voor een beginnend barista denk ik meer dan prima!

27
Ik lees altijd dat de Mini E 64mm schijven heeft, maar eigenlijk niet of de gewone Mini ze ook aan kan, weet iemand dat?

Die Quamars lijken best veel waar voor hun geld te bieden. En het mag dan niet "het laatste woord" op maler-gebied zijn, voor dat geld zal je wel prima resultaten kunnen behalen, en bovendien staat het uiterlijk je aan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

28
Klopt. De Mini E (A&B) hebben de 64mm schijven terwijl de Mini manual met de 58mm wordt uitgerust. Beide hebben de 250W motor, dus die manual kan je best 'upgraden' met de 64mm's. Wel kan je de E versie laten malen tot 19 gram i.p.v. 8 voor de manual.

29
Ik zever in dit draadje maar gewoon even door over mijn machientje waarvan ik nu kan zeggen dat het een Isomac Millenium 1 is. Die 'ongeveer 5 jaar oud', van een oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan wat de verkoper mij meldde klopte dus niet helemaal... Maar goed.

Vraag; het water uit de heet waterkraan loopt erg langzaam uit het kraantje. Ik krijg een beetje water (theelepeltje per seconde of zo?) en wat natte stoom. In mijn simpele redenering zou onderaan de boiler de afvoer moeten zitten naar de kraan en de druk van de boiler het water naar buiten moeten persen. Druk is plm. 1,2 bar en lijkt mij prima. Maar waarom komt er dan stoom? Dat zou toch niet mogelijk moeten zijn tenzij de boiler bijna helemaal leeg is? Ik heb de watervoeler in de boiler al om hoog gehaald waardoor de boiler meer gevuld zou moeten zijn. Op temperatuur & druk zou ik dus een degelijke stroom heet water verwachten.
Sowieso zit ik er meer over na te denken het hele apparaat te ontmantelen & te ontkalken aangezien het beestje waarschijnlijk ouder is dan gedacht.

Iemand ook ervaring met RVS polijsten? :)